Jag har lääääänge irriterat på att rökare, nu drar jag alla över en kam, slänger sina fimpar på marken. Vad ger dem rätten att skräpa ner? Det ser ju för %¤/-t ut.
Frågan är varför det inte anses som lika dålig stil som att kasta glasspapper på marken? Jag tycker inte heller att man förklara bort det med att det inte överallt finns fimpskräpkorgar (vet inte vad de heter). Man måste väl ändå ta ansvar för det man gör? Är jag t.ex. i naturen och där inte finns några skräpkorgar så kastar jag ju inte skräpet jag har på marken utan tar det med till närmaste skräpkorg, och så gör väl även de flesta rökare?
Så varför betraktas inte fimpar som skräp?
Måste ju finnas en hel del rökare i detta forum som vet? ;)
Det känns väl som för mycket jobb skulle jag tro, fimpen röker och glöder som om den kastas i en soptunna så kan det börja brinna, därför kastas den oftast på marken och stampas ut, därefter kan det tes som extra mycket jobb att böja sig ner och plocka upp den igen och lägga den nånstans, och så kanske folk inte tänker så mycket på det och bara slänger den och glömmer det.
Det känns väl som för mycket jobb skulle jag tro, fimpen röker och glöder som om den kastas i en soptunna så kan det börja brinna, därför kastas den oftast på marken och stampas ut, därefter kan det tes som extra mycket jobb att böja sig ner och plocka upp den igen och lägga den nånstans, och så kanske folk inte tänker så mycket på det och bara slänger den och glömmer det.
Det finns länder där man får böter för att fimpa på marken. Dock inte här i sverige.
Jag vet en person som alltid la sina fimpar i bröstfickan på jackan för att senare slängda dom på rätta stället. Jag tycker det va förbannat ofräsht, men iofs rätt mot naturen. Det är inget som ger rökare rätten till att skräpa ner, men vad ska man göra med fimparna?
Vad tycker du själv att man ska göra med en fimp GrodanBoll?
Köpa en snusdosa och slänga innehållet för att sedan ha en portabel askkopp i innerfickan?
Äter jag t.ex. en glass så behåller jag glassomslaget och den eventuella pinnen tills har hittar en skräpkorg jag kan slänga det i. Rökare får väl göra samma sak? Det måste ju finnas obrännbara askar man kan ha i fickan tills man hittar en skräpkorg för fimpar. Ofräscht är det, men allvarligt, hur fräsch är det att röka i sig?
Ah, du snusar ja. Det är lite bättre i alla fall. Eii saa peittää!
Jag snusar inte?
GrodanBoll skrev:
Så rökare är alltså extra lata?
Äter jag t.ex. en glass så behåller jag glassomslaget och den eventuella pinnen tills har hittar en skräpkorg jag kan slänga det i. Rökare får väl göra samma sak? Det måste ju finnas obrännbara askar man kan ha i fickan tills man hittar en skräpkorg för fimpar. Ofräscht är det, men allvarligt, hur fräsch är det att röka i sig?
Det är väl för att det är ofräscht och extra mycket arbete som dom inte gör så.
Att röka så gör dig 17% coolare i genomsnitt, vetenskapligt bevisat! :D
Hur fräscht är det att äta glass om man är överviktig?
Jag skulle lätt kunna sluta kasta cigg på marken om det blev hårdare regler och bättre förhållningar.
Om en rökare slänger en fimp lite var stans. Inte många som klagar...
Om en "glassätare" slänger ett papper på marken och inte tar upp efter sig.. inte heller många som klagar.
Om en hundägare inte plockar upp efter hunden. Oooh va äckligt!! Va fan plockar han inte upp för?
Som hundägare blir jag irriterad på de andra hundägare som inte plockar.
OBS!! Vi plockar alltid upp efter vår hund. Även om han skiter precis utanför cykelbanan. Enda gången vi inte plockar är när vi är långt ut i skogen.
Tänk om alla glassätare/rökare kunde göra likadant??? Så trevligt det vore.
Och när vi ändå är inne på renhet. Att det ska vara så himla svårt för vuxna människor att plocka bort efter sig. Nu tänker jag främst på nyårsdagen.
I området där jag bor pangades det friskt med fyrverkeripjäser. Helt ok med mig (inte vovven dock). Men va faan rent ut sagt. Kan man inte som vuxen människa gå ut dagen efter och plocka bort allt detta skräp. Hela promenadvägen var full med skräp. Detta skräp låg kvar enda fram till mars då gatukontoret var och sopade. MYCKET dåligt av vuxna människor.
Nej, nej, nej du har vänt på siffrorona. 71 % äckligare är det. ;)
Man kanske skulle lägga på en hel del skatt till på cigaretterna? På så sätt kunde man anställa fler gatustädare att hålla ordning på dessa nonchalanta/dåligt uppfostrade/egoistiska människor?
Hur fräscht är det att äta glass om man är överviktig?
Jag skulle lätt kunna sluta kasta cigg på marken om det blev hårdare regler och bättre förhållningar.
Är det svårt för dig att hålla ordning efter dig? Se till att skaffa en snusdosa och lägga din fimpar i. Måste du ha lagar och förordningar för att ge dig sunt förnuft? Orkar du köpa cigaretter, ta upp dem ut paketet, tända dem och anstränga lungorna med att dra in denna rök så orkar du säkert lägga dem i en liten låda också.
Det är väl inte rätt att andra ska behöva städa upp efter dig?
Nej, nej, nej du har vänt på siffrorona. 71 % äckligare är det. ;)
Man kanske skulle lägga på en hel del skatt till på cigaretterna? På så sätt kunde man anställa fler gatustädare att hålla ordning på dessa nonchalanta/dåligt uppfostrade/egoistiska människor?
Jag har en bättre idé, färga cigaretter i alla rengbågens färger så när fimparna ligger där på marken så ser det nästan ut som blommor :D
Och så lägger vi på mer skatt på Sofieros starköl så polisen kan öka sina resurser för att ta mer idiotiska ohälsosamma människor in i fyllecellerna.
Det finns fickaskkoppar att köpa. De kostar cirka 75 - 100:- , vilket motsvarar ungefär två-tre paket cigaretter.
Men de flesta som kommit i kontakt med fimpar vet hur äckligt de luktar. Och nåt som luktar så äckligt vill man ju inte stoppa i fickan. Oavsett om dom ligger i en tillsluten "burk" eller inte.
Men de flesta som kommit i kontakt med fimpar vet hur äckligt de luktar. Och nåt som luktar så äckligt vill man ju inte stoppa i fickan. Oavsett om dom ligger i en tillsluten "burk" eller inte.
Rätt. Fast det rättfärdigar ändå inte beteendet (säger inte att du menar det).
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849