webForumDet fria alternativet

Pat Metheny Group i Göteborg

Musik

4 svar · 380 visningar · startad av Josef

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg
Frågan#1

Ville bara säga att alla som inte var i Lisebergshallen ikväll och såg Pat Metheny Group borde gråta sig till sömns inatt (eller kolla upp vart nästa konsert går). Vilken helt underbar upplevelse. Går inte med ord att beskriva.

Pat Metheny, Lyle Mays, Rodby, Sanchez etc spelar inte musik, de ÄR musik!

Vilka arrangemang, vilka låtar, vilka musiker!!!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

JAG SKA DIT PÅ MÅNDAG!! ANNEXET!

Kommer att bli den bästas konserten någonsin. Nejmen, jag har höga förvämntingar. Jag försökte att få @nders och Rikard att inspireras lite, men det var inte deras bag.
Brantis tror jag gungar med lite i rytmerna däremot.

Hur lång var konserten? Vilket program körde det? Hela the way up eller? Extranummer? Glöd på scenen? Deras turnéplan var ganska fullspäckad så jag hoppas att de orkar hålla formen hela serien!

Lyle Mays har haft mycket inblandning i senaste plattan så jag tror att det här kommer bli grymt! Älskar brassetrummisen och nye trumpetaren också var han nu är ifrån. Balkan?

Metheny är en gud. Tight, improvisatoriskt under och en makalös låtskrivare!

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Konserten består av hela The Way Up plus ganska många låtar till. Tror att det hela höll på i 2 tim och 20 minuter.

Trumpetaren är från Viet-nam har jag för mig. Antonio Sanchez: maken till polyrytmisk jävel finns inte på denna jord, vilket sväng och häng. Ojojoj!

Körde de first circle, last train home eller minuano? :D

YEAAAH! En av de bästa konserter jag har varit på! :e

Till en början blev jag besviken - på allt. Dåligt ljus, dåligt ljud, dålig plats, folk som gick runt... men stegvis så blev det en megaskillnad. Allt blev bara så bra!!

Allt förutom att jag hade lyckats få en plats längst ut till höger och fick stå ut med att lite folk sprang förbi då och då, men även det lugnade ner sig efter ett tag.

Jag funderar nästan på om de började dåligt bara för att kunna göra en sådan enorm stegring sedan. Eller om de helt enkelt inte hade hunnit med ljud/ljuschecking osv rikigt, men de borde de ha gjort, med tanke på hur professionellt allt annat var och hur bra ljuset/ljudet var en bit in på konserten. Allt flöt på så bra. Fanns inte ett felsteg i roddningen ens. Allt var enormt tajmat. Kom in nya instrument exakt vid rätt tidpunkter - och det var inte få instrument som bars in! Bara Metheny använde sig utav ett 10-tal olika gitarrer.

Tror aldrig jag har varit på en konsert som har haft en sådan bredd. De fick med allt. solo, duo, trio, kvartett, kvintett hela enseblen, lugnt, ösigt, rockigt, bosstaktigt, solon, improvisationer, ballad osv osv.. helt otroligt och en sådan nivå på spelet av samtliga hela tiden!

Var exakt det upplägget som jag hade önskat på konserten också, samt de extranummer som jag velat höra!
Om man bara hade fått en bättre plats! Var ute för flera månader sen ändå. Träffade två polare som hade fått mycket bättre platser och de köpte biljett direkt i kassan idag. Han som satt där hade givit dem biljetter och frågade om de gillade metheny mycket. De svarade ja och han frågade om de gillade honom riktigt mycket. De svarade ja igen och han tog tillbaka biljetterna och gav dem nya, samt sa att han hade sparat biljetter till riktiga fans. Varför har man inte sån flyt själv? :)

Det var lugnt värt 450 spänn hur som helst.
Hade betalat det bara för att få höra sanches stabila koklocka som tickade på astight i ett solo samtidigt som allt annat han spelade rubatiserade hej vilt!

Amazing! 5+ till Lyle Mays också. Han kan sina svarta och vita tangenter :e

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)