webForumDet fria alternativet

Livserfarenhet.

Småprat

5 svar · 409 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Kan man verkligen hänvisa till det i en diskution?

Jag vet att speciellt yngre kan bli vansinniga när man gör det.

Vad säger ni?

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Det är ju inte säkert att bara för att man är äldre automatiskt har mer erfarenhet. Finns ju många unga som varit med om mer saker än andra hinner under hela livet. Eller är jag fel ute?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

marja skrev:

Det är ju inte säkert att bara för att man är äldre automatiskt har mer erfarenhet. Finns ju många unga som varit med om mer saker än andra hinner under hela livet. Eller är jag fel ute?

Ber om ursäkt, jag menade inte per automatik att just äldre har det.

Jag vet dom som är äldre än mig som inte har en gnutta livserfarenhet, men även att det finns dom som är tonåringar och kan klå mig i det.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Livserfarenhet.

obelix skrev:

Då får man väl räkna med just detta, att somliga blir vansinniga. Du kan nog utgå från att många yngre uppfattar det som att du förminskar dem och deras argument. Därför är det fortfarande en bra idé att hålla sig till rent sakliga argument, och verkligen motivera sig ordentligt. Din livserfarenhet är förvisso ett skäl till varför du har de åsikterna du har. Men den är inte i sig själv ett argument. Däremot är innehållet i din livserfarenhet, ett argument, om du förstår hur jag menar. Istället för att konstatera att du har livserfarenhet i en diskussion, berätta hellre vilka erfarenheter du faktiskt har gjort angående diskussionens ämne. Då förminskar du inte någon, vilket innebär att de andra tar till sig dina argument bättre, samtidigt som du håller argumenten på en saklig nivå.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Rätt talat UlfT. Om allas liv vore lika, vore det värt något mer.
Men jag förstår trådskaparene intention, och livskunskap är en stor sak för att kunna komma med vettiga synpunkter i en diskussion.
Men om man kan spalta upp det hela så blir det tillgängligt för fler att bedömma.

Medlem sedan mars 2005170 inlägg

Re: Livserfarenhet.

obelix skrev:

Vad säger ni?

Det där är som tidigare nämnt en extremt knivig fråga. Jag tror att man får välja efter diskussion. Jag menar om jag diskuterar datorer med någon så kan jag defenitivt se hur livserfarenhet av olika datorproblem kan vara relevant, men om det handlar om kanske jättekänslomässiga saker så kan det skilja sig ganska radikalt från fall till fall och om då någon äldre kommer och säger "så här är det! BASTA!" ¨då reser jag ragg.

Hm, kort sagt, tänk innan, handla efter :P

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)