Vettefan hur allvarligt man ska ta det, men lite skrämmande är det ändå hur jävliga personer kan bli p.g.a. en religion.
"Hoten på webbsidan är långa och försvaras med citat ur koranen."
:l
Vad ska man tro om uttalandena? Hur stor roll spelar religionen roll i det här sammanhanget? Det känns som sagt som om det endast är religionens fel i det här fallet.
Oavsett om religion existerar kommer det förmodligen alltid att finnas personer som blir aggressiva och hotas hit och dit. Det är människor som ligger bakom, och deras sätt att tolka sin religion - inte religionen i sig.
Gislaved: Men det känns ändå som om muslimer är de som går igång mest på saker, och då måste det ju vara något visst med deras religion. Möjligt att det är en av mina många fördomar, men det är vad det känns som.
Vettefan hur allvarligt man ska ta det, men lite skrämmande är det ändå hur jävliga personer kan bli p.g.a. en religion.
Folk kan bli jävliga på alla möjliga sätt via hemsidor på internet, har jag märkt. Men huruvida det där verkligen är ett terrorhot eller bara ett lamt försök att skapa uppmärksamhet bör väl säpo utreda. Enklast är väl kanske om Runar gör avbön, eftersom det troligen kretsar kring hans fadäs.
Folk kan bli jävliga på alla möjliga sätt via hemsidor på internet, har jag märkt. Men huruvida det där verkligen är ett terrorhot eller bara ett lamt försök att skapa uppmärksamhet bör väl säpo utreda. Enklast är väl kanske om Runar gör avbön, eftersom det troligen kretsar kring hans fadäs.
Som sagt, om det inte skulle vara en sån jävla stolthet kring all religion, skulle väl Runar som du sa göra en avbön. Men det går ju inte, han skulle väl på något sätt svika religionen då, I guess... :OO
Jag har lite svårt att förstå all uppståndelse. Aftonbladet blåser upp ett satiriskt uttalande som nån halvkänd pastor har gjort och plötsligt går en alltför stor del av befolkningen runt och tror att vi snart kommer att attackeras av muslimska extremister?
Jag har lite svårt att förstå all uppståndelse. Aftonbladet blåser upp ett satiriskt uttalande som nån halvkänd pastor har gjort och plötsligt går en alltför stor del av befolkningen runt och tror att vi snart kommer att attackeras av muslimska extremister?
Det går alltid att misstolka religioners skrifter, och jag skulle även kunna använda mig av senaste Kalle Ankas pocket för att försvara helt galna idéer. Det viktigaste är att inse att folk tycker olika och att man bör vara tolerant mot andras idéer och syner.
magnusfernstrom skrev:
Men det känns ändå som om muslimer är de som går igång mest på saker
Här i västvärlden framställer vi muslimer som extremister oftare än andra grupper. Tänk dock på korstågen och missionsresorna. "nu ska vi se till att kristna vildarna!"... Uppfattades nog inte så positivt av den tiden folk. I vår tid skall inte bråken på Nordirland mellan protestanter och katoliker heller glömmas.
Med detta sagt vill jag påpeka att ställer mig bakom avskaffande av både Aftonbladet och Runar. (och även Runars nya hemsida Runarstorm)
De muslimer jag känt genom åren har varken gått i burka eller varit terrorister. Nej, de har varit vanliga, trevliga människor. Fast de är inte så roliga att skriva om så det är nog meningslöst att jag tipsar aftonbladet om dem...
De muslimer jag känt genom åren har varken gått i burka eller varit terrorister. Nej, de har varit vanliga, trevliga människor. Fast de är inte så roliga att skriva om så det är nog meningslöst att jag tipsar aftonbladet om dem...
Altså koranen och gamla testamentet är ju nästan identiska
alla uppmaningar som fins står även i testamentet men folk e så rädda för muslimer nu så folk skiter i att de står samma i dom skrifter som kristna läser o predikar
Det är det som är nästan komiskt. Judendomen, kristendomen och islam handlar om samma gamla gud. Det är bara en fråga om vilka skrifter man tycker återger den guden bäst.
Altså koranen och gamla testamentet är ju nästan identiska
alla uppmaningar som fins står även i testamentet men folk e så rädda för muslimer nu så folk skiter i att de står samma i dom skrifter som kristna läser o predikar
Frågan är hur relevant den anmärkningen är om man inte heller gillar kristendomen.
Oavsett om religion existerar kommer det förmodligen alltid att finnas personer som blir aggressiva och hotas hit och dit. Det är människor som ligger bakom, och deras sätt att tolka sin religion - inte religionen i sig.
Jag tror att du är ute och cyklar.
Precis min åsikt. Man kan inte skylla enstaka individers våldsbenägenhet på religon och andlig övertygelse.
Finns kristna som dödat i guds namn, fast bibel tar avstånd från dödande. Är det då bibeln eller personen i sig som brister? Det är inte religoners fel att människor använder olika religoner som täckmantel för att utöva makt och förtryck.
Se på oroligheterna mellan katoliker och protestanter i Nordirland. Vad har detta med religon att göra, och hur många av dessa katoliker och protestanter har egentligen en riktig gudsuppfattning?
Tycker det är en väldigt enkel lösning att skylla människors individuella handligar på religonen. De som nyttjar reliogen till förtryck av andra, eller för egen vinnings skull, hör allt som ofta inte ihop med den religonen de bekänenr sig till. Se på oroligheterna i Nordirland som exempel.
282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e