webForumDet fria alternativet

När man kokar korv...

Mat & dryck

8 svar · 482 visningar · startad av Impact

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg
Frågan#1

...ska man ha något annat än vatten i kastrullen då?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Du kan ha i svartpepparkorn, lagerblad och lite grovsalt.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tja, korven kanske? :D
Jag brukar även krydda lite.

Jag antecknar namnet på lite kryddor jag häller i och kommer snart med en rapport på hur det smakade.

Korven ligger redan i Silfver :e

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Du kokar inte korv, du "drar" den bara, koka upp vattnet(med ev. kryddor), stäng av när det kokar och lägg i korven.

Lägesrapport

Läget är under kontroll.

Först blev jag jätteglad över att jag hittade alla dom kryddor som Obelix pratade om. Sen satte jag på 1½ liter i vattenkokaren och hällde det sedan i en stor kastrull där korven redan låg och vilade. Sen satte jag på plattan.
Efter det hjälper jag min lillebror med makaronerna, varpå han stolt berätttar att han redan förberett lite. Vadå, frågar jag. Han svarar att han hällt i vatten och salt. Jag frågar hur mycket salt. Han svarar: Två sådana där teskedar. Genast häller jag ut makaronerna i ett durkslag och sedan tillbaka i kastrullen igen. Denna gång lägger vi inte till nåt salt. Det blir bättre säger jag. Sedan springer jag ner till datorn för att se om något annan svarat i min tråd samtidigt som brorsan dukar. Frankof har fortfarande inte postat sitt genialiska inlägg, så korvarna har väl legat i kokande vatten i ca fem minuter när jag kommer upp. Då har dom flytit upp till ytan och är lite spruckna. Jag stänger av plattan och puttar den åt sidan. Efter en stund är makaronerna klara och vi häller i dom i durkslaget för en andra gång. Upptäcker att rätt många fastnat i botten av kastrullen så jag ber brorsan hålla i samtidigt som jag hämtar en gaffel för att skrapa bort dom. Givetvis lyckas han skvimpa ut ett antal.
Maten serveras och makaronerna är lite hårda, men korven smakar gott. Till att dricka blev det mjölk, bara det att jag råkade välta paketet.

Men hur många Lagerblad ska man ha i? Jag tog fem.

. :r

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag skulle nog tagit ett eller två lagerblad, kryddpeppar, salt och sjudit korven. Sen skulle jag kokat makaroner med lite salt och olja och rört om under tiden.. :)

Medlem sedan dec. 200410 inlägg

buljongtärning

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)