det får inte spelas in om uppringaren inte vet om det vill jag tro - annars klassas det ju som telefonavlyssning.
därav att du bara kan spela in ingående ELLER utgående med t ex mobiltelefoner
10 svar · 528 visningar · startad av Gardell
Snabb fråga kräver snabbt svar.
Det är en uppgift varken jag eller de har klart för sig, men det är nog inget de gladeligen vill spela upp skulle jag tro..
Inte för att jag tror det.. men det hade underlättat.
Tacksam för snabbt svar.
det får inte spelas in om uppringaren inte vet om det vill jag tro - annars klassas det ju som telefonavlyssning.
därav att du bara kan spela in ingående ELLER utgående med t ex mobiltelefoner
Nja, om socialstyrelsen bandar vet jag inte (ingen kund till oss vad jag vet).
Det jag vet är att det skulle vara fullt tillåtet.
Det som krävs är att ena parten är medveten om det.
Ex. en journalist kan ju ringa upp och kräva sanningen av någon fifflande pamap (typ Janne Josefsson)
Eller då en callcenter agent som vet om att jobbet bandas.
Det jag också vet är att band-utrustning (de flesta spelar in på HD idag, men likväl kallas de bandare) är ganska dyra, så många företag väljer att inte banda allt utan låter handläggare starta inspelning när så krävs.
Många banker bandar allt, en del taxibolag också (det kommer en hel del hot)
/pebi
Det var inte jag som ringde upp utan det var Socialstyrelsen..?
Annars, finns det inga speciella regler för dem eller nåt?
Pebi: Aha, de kan alltså ha gjort det? Fast jag tycker det verkar konstigt om lilla Mora Kommun skulle ha råd med nåt sånt..
Samt 112, som också bandar allt, men det svarar ju förstås inte din fråga...
Gardell skrev:
[...] Fast jag tycker det verkar konstigt om lilla Mora Kommun skulle ha råd med nåt sånt..
Det är inte socialkontoret du tänker på? Socialstyrelsen har vad jag vet inget kontor i Mora.
Ja, 112 bandar natruligtvis allt.
Men enligt telesekretess lagar, regler från PTS mm, så får vem som helst banda, om den ena parten är medveten om det.
Om Socialstyrelsen har några mer regler att rätta sig efter vet jag inte. Från socialtjänstlagar eller så.
Men som sagt telefoninspelning kan jag. Har satt upp ganska mycket utrsutning för det hos alla möjliga och omöjliga kunder.
/pebi
muskot skrev:
Gardell skrev:
[...] Fast jag tycker det verkar konstigt om lilla Mora Kommun skulle ha råd med nåt sånt..Det är inte socialkontoret du tänker på? Socialstyrelsen har vad jag vet inget kontor i Mora.
Ah, jo! Det är såklart socialkontoret.. Trodde det var samma sak. :r
OT
hopparn skrev:
Fel. Telefonavlyssning är när ingen part känner till att en tredje part lyssnar. Räcker sålunda med att en part känner till att ett samtal bandas.
/OT
magnusfeldth skrev:
OT
hopparn skrev:
Fel. Telefonavlyssning är när ingen part känner till att en tredje part lyssnar. Räcker sålunda med att en part känner till att ett samtal bandas.
/OT
tack för korrekt info :r
Tack för era svar.
Jag skrev inte svart på vitt, eftersom de har utan hinder kunnat bandat. Vi får väl se..