Re: Ooops! I did it again. - Originalet
UlfT skrev:
Den lär visst ha blivit inspelad igen för några år sedan.
Av vem? :o :q
15 svar · 567 visningar · startad av UlfT
Tänkte bara tipsa om en gammal låt av Louis Armstrong: http://www.supermasterpiece.com/music/oops.html
Re: Ooops! I did it again. - Originalet
UlfT skrev:
Re: Re: Ooops! I did it again. - Originalet
bassebhu skrev:
UlfT skrev:
Det står på sidan jag länkade till. :)
Där ser man.
Alldrig hört orginalet tidigare, men jag måste säga att den står sig bättre mot den "nya" inspelningen. Kul :)
Haha, inte illa. De var duktiga. Jag har alltid sagt att ska man göra en cover så ska man göra den annorlunda, och det gör de ju verkligen.
Och ändå är det Max Martin som har all credit för covern.
Oj... det hade jag faktiskt ingen aning om.
Har det "framgått" nånstans innan?
Inte för att jag är så insatt i Brittan men att det var en Armstrong-
cover hade jag ingen aning om alls, faktiskt.
Yes! Vad häftigt. :e
Intressant att Internets genomslagskraft är så stor.
sneeze skrev:
Oj... det hade jag faktiskt ingen aning om.
Har det "framgått" nånstans innan?
Jag vet inte. Det skulle väl möjligen vara om det står något om saken på skivomslagen. När jag först såg den här sidan, googlade jag faktiskt på låten för att se om det stod något om upphovsmannen. Men jag hittade inget på någon britney-sida överhuvudtaget.
Precis som tydal förundras även jag om att så pass många verkligen tror att Satchmo gjorde originalet.
vocals: Shek Baker
http://www.allmusic.com/ är en bra sida för att kolla upphovsmän.
Lite trögtänkt idag kanske. :birp
En lyckad bluff. :)
Jag är samlare av gamla skivor och märker att det verkar vara på sin plats att påpeka att Louis Armstrongs inspelning av "Oops I did it again" är en ren och skär bluff - men en ganska rolig sådan. :e
För det första visar bilden ett LP-omslag i 50-talsstil.
1932 fanns inga LP-skivor överhuvudtaget.
För det andra (vilket inte är lika lätt att veta) är bilden av Louis Armstrong inte från 30-talet, och etiketten stämmer inte heller för sin tid (vilket inte heller är lätt att veta om man inte är samlare).
Dessutom står det att inspelningen är "re-mastered from the wax cylinder". Louis Armstrong spelade aldrig in några vax-cylindrar (den tekniken dog mer eller mindre ut kring 1910), och man gjorde inte grammofonskivor efter att ha först spelat in på en cylinder. Åtminstone inte på 30-talet.
Det vimlar av fel, men jag tror att dessa är medvetna för att nördiga skivsamlare (som undertecknad) skall få oss ett gott skratt. :e
Men, som sagt var, till Max Martins försvar - det ÄR Max Martin som har skrivit låten. Han har INTE snott den från Louis Armstrong.