Sedan vecka 8 år 2005 (många veckor sen)
Har jag haft en våldsam hosta där jag hostar upp tjock slem som är helt gul/grön, den är precis som gelé med massa färgpigment.
Slemmet tar aldrig slut hostar upp ungefär 1 tsk per gång ungefär 3 gånger per dag. resten av dagen hostar jag konstant.
Jag är dessutom snuvig hela tiden snoret är genomskingligt och densiteten påminner om gelé den också fast inte lika starkt som slemmet i lungorna, får blåsa ur mina bihålor med en raggarsnytning i handfatet 1 gång per dag, oftast innan läggdags då det är jobbigt att sova med mkt snor i näsan, mängden per gång är uppskattad till en matsked ungefär per näsborre.
Mitt vänsteröra har varit trasigt sedan vecka 9 tiden och jag hör kanske 30% av det jag ska höra på det örat och det är väldigt irreterande.
jag är trött konstant, måste sova runt 13 timamr per natt för att överhuvudtaget orka kliva ur sängen, så min dygnsrytm är annorlunda varenda dag.
Jag var på läkarbesök för cirka en månad sen och då hade det pågått rätt länge sedan tidigare, dom gav mig "rinexin" som skulle fixa mitt vänsteröra, men det har inte hjälp ett dugg och nu är tabletterna slut. Hostan består och näsan är trasig den också. Jag dricker massa varmt te och örtdroppar och sniffar något naturläkemedel med eucalyptus (starkt som attans) Men det hjälper inte, jag blir aldrig frisk, och nu har jag haft det här i 2 månader snart, och allt läkarna säger är
"det går över om ett tag, det brukar vara såhär, kom tillbaka om du inte blir bättre"
Visst, jag kommer tillbaka efter att det inte blivit bättre och de säger precis som de sa vid det tidigare läkarbesöket.
Folk i min närhet frågar om jag inte ska söka upp läkare för att jag verkar helt förstörd.
Så vad är felet på mig? Tuberkolos? Lunginflammation? Lungcancer? Ska tillbaka dit nu i veckan och kräva en lungröntgen eller något liknande, tråkigt med dessa vårdköer bara :( Kommer säkerligen få vänta månader innan jag får röntga lungorna, och då är jag säkert redan död.
Red:
Det känns som att jag pissar taggtråd, har letat efter tomtar i slangen på ungdomsmottagningen, dock utan resultat. Taggtrådsurineringen har väl pågått i ett par veckor, inte sen vecka 8-9.
Efter halva texten tänkte jag "herregud, gå till en läkare".
Men sen gjorde du det - men du är inte nöjd med läkarens svar?
Vad jag vill säga :OO är helt enkelt att lita på läkaren - eller uppsök en annan farbror doktor - men det är onödigt att försöka självdiagnosticera. Det kommer bara att kännas värre, den här paranoida skräcken att det kan vara nåt livshotande.
Lider lite av samma sak. Här är några råd:
Undvik: Tobak, koffein, alkohol osv. Allt som gör livet roligt. Inte kul, men hjälper.
Nu är det så att det kan gå över av sig själv. Är det en virusinfektion, så finns det inte mycket att göra utom att lindra besvären och stå ut. Men du kan även försöka få din läkare att skriva ut penicillin, om det skulle vara bakterier. Jag har fått penicillin, en baddarvariant som dödar allt, för en hudinfektion, men sen dess har jag även mått bättre rent allmänt, kan vara nåt att pröva.
Efter halva texten tänkte jag "herregud, gå till en läkare".
Men sen gjorde du det - men du är inte nöjd med läkarens svar?
Vad jag vill säga :OO är helt enkelt att lita på läkaren - eller uppsök en annan farbror doktor - men det är onödigt att försöka självdiagnosticera. Det kommer bara att kännas värre, den här paranoida skräcken att det kan vara nåt livshotande.
PS. Kan jag få din dator om du kolar?
Har redan varit där som sagt 2 ggr sedan det började ;)
Så dum är jag inte :) Men läkarna ger samma svar trots att det gått 2 månader, jag menar, det är ju ett jävligt tydligt tecken på att något är riktigt fel.
Självdiagnosera är nog bättre än doktorns diagnos på att "det brukar vara såhär" så kan man köpa piller på svarta marknaden lixom och bota sig själv :e
Kan väl tillägga att det känns som att jag pissar taggtråd, har letat efter tomtar i slangen på ungdomsmottagningen, dock utan resultat. Taggtrådsurineringen har väl pågått i ett par veckor, inte sen vecka 8-9.
Känns som att min kropp faller i bitar sakta men säkert.
Har inte krökat sen nyår, och slutade röka någon vecka efter att första slemmet kom, och koffein förtärar jag inte.
Har redan varit där som sagt 2 ggr sedan det började ;)
Så dum är jag inte :) Men läkarna ger samma svar trots att det gått 2 månader, jag menar, det är ju ett jävligt tydligt tecken på att något är riktigt fel.
Var inte rädd för att vara framfusig i dina kontakter med läkare. Du kan aldrig utesluta att de ställer rena rutindiagnoser, och bortser från att det kan vara något annat i just ditt fall. Man ska inte tro att alla läkare verkligen vet precis vad de gör. Men undersöker de dig förutsättningslöst, kanske de upptäcker den verkliga orsaken.
I vilket fall, två månader låter väldigt mycket för en vanlig förkylning. Absolut en orsak till att vara orolig. Nu ska man väl inte skrämmas med en massa allvarliga sjukdomar, men jag kunde inte låta bli att kolla upp tuberkulos: http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2370
Klassiska symtom vid lungtuberkulos är långvarig hosta med eller utan upphostningar, feberperioder, avmagring och nattliga svettningar.
Jag antar att det är slem de menar med "upphostningar". Jag vågar inte utesluta att det skulle kunna vara så pass allvarligt, med tanke på både den långa sjukdomstiden och det slem du hostar upp. Som sagt, tryck på läkarna att de ska undersöka dig ordentligt.
Har du prövat "cocciliana" (hur det nu stavas). Receptbelagt, etyl-morfin, fungerar toppen mot hosta. Be din läkare om sådant, eller hör iaf, om han/hon kan tro att det skulle hjälpa.
Har du prövat "cocciliana" (hur det nu stavas). Receptbelagt, etyl-morfin, fungerar toppen mot hosta. Be din läkare om sådant, eller hör iaf, om han/hon kan tro att det skulle hjälpa.
Har testat det en begränsad perion om 10 dagar där jag förtärde 5ml per gång 2 ggr per dag utan läkares ordination. Hjälpte inte, så jag slutade använda det, kändes onödigt.
Okej, näe, då vet jag inte, tyvärr :(. Har haft ansträngningshosta som satt i runt två månader, men jag hostade inte slem, och hostade dessutom bara vid ansträngning. Därav min kännedom kring cocciliana ;).
I vilket fall så får du lycka till. Posta när du vet vad det var för något...
Sedan vecka 8 år 2005 (många veckor sen)
Har jag haft en våldsam hosta där jag hostar upp tjock slem som är helt gul/grön, den är precis som gelé med massa färgpigment.
Slemmet tar aldrig slut hostar upp ungefär 1 tsk per gång ungefär 3 gånger per dag. resten av dagen hostar jag konstant.
Jag är dessutom snuvig hela tiden snoret är genomskingligt och densiteten påminner om gelé den också fast inte lika starkt som slemmet i lungorna, får blåsa ur mina bihålor med en raggarsnytning i handfatet 1 gång per dag, oftast innan läggdags då det är jobbigt att sova med mkt snor i näsan, mängden per gång är uppskattad till en matsked ungefär per näsborre.
Hade precis samma grej för ungefär 3 år sedan, och det var inget kul överhuvud taget. Om jag inte minns fel så va det under samma period (av året) också...hmm? :q Varade i ungefär 2-3 månader, vilket det verkar ha gjort för dig med.
Min första fråga är: Vad vistas du i för miljö dagligen? Skola? Jobb?
Under perioden när jag hade dessa besvär så jobbade jag i en däck-verkstad. Inte universums renaste miljö, med massor av damm och småpartiklar i luften. Fick rådet av min läkare att försöka vistas i renare miljöer. Vilket tips! :x Va fan skulle jag göra? Säga upp mig? x(
I alla fall, jag började tänka lite mer på vart i verkstaden jag vistades. Höll mig nere på lagret och undvek arbetsplatser där "dammet yrde". Försökte ;) avstå ifrån alkohol + tobak så mycket som möjligt.
Långsamt men säkert så började jag märka en lindring av denna "hosta- + slem-verksamhet", och efter drygt 3-4 veckor så hade det försvunnit helt. UTAN medicinering. :bire
*"For the record". Jag har inga allergier*
Däremot fick jag (mycket senare) förklarat för mig att kroppen ibland kan få en "tillfällig" allergisk reaktion, och troligen var det något sånt jag råkade ut för (typ en "tillfällig" damm-allergi). Har aldrig haft desa problem igen, och jag jobbar fortfarande kvar. *Tillfälligt studie-ledig* :)
Så fundera lite på hur din vardags-miljö ser ut. Vistas du i kliniskt rena utrymmen hela dagarna så kan du ju glömma mitt inlägg. ;) Du kanske även borde kolla så du inte har utvecklat någon ny allergi, eftersom du är allergisk sen tidigare.
Det här behöver inte ha något som helst samband med dina problem, men mina besvär var i stort sett identiska med dina.
*OBS! Hade dock inga problem med "pissandet" eller något öra*
Är det därför du kallar dig coccozz, efter den skiten?
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2