webForumDet fria alternativet

Var det verkligen bättre förr?

Politik & samhälle

43 svar · 1 024 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Det är ett par gånger manhar sprungit på folk som säger att det var bättre förr, och jag har väl sagt det själv ett par gånger med skulle jag tro. :e

Men var det bättre?
Vad var bättre?

Det enda jag kan komma på var att musiken var bättre på 80:talet :bire

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Barnprogrammen var bättre förr.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

oelbal skrev:

Du uppfattar det nog så, enbart för att du var yngre då. ;)

Svaret beror nog en hel på vad man lägger in för värderingar när man ska göra jämförelsen. Vissa bitar var bättre förr, andra bitar är bättre idag. Men som svar skulle jag nog vilja påstå att vi har det bättre idag och att utvecklingen går framåt, även om vissa områden blivit sämre med tiden.

Några som funderingar på temat bättre och sämre:

Det var mindre stress förr i tiden än idag...
...men idag är det lättare att bota och ta itu med stressproblem.

Sjukvården är bättre idag...
...även om det har blivit svårare att få ta del av vården än tidigare.

Alla barn har idag rätt att gå på dagis, vilket inte alltid varit fallet...
...även om dagis idag är sämre än vad den varit tidigare.

Det går snabbare att pendla med tåg idag...
...men idag så går det inte lika många tåg som förr i tiden.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Blårand skrev:

oelbal skrev:

Du uppfattar det nog så, enbart för att du var yngre då. ;)

Icke! Fem Myror lärde mig läsa innan jag gick i lekis - säg en enda unge som lärt sig läsa av Bolibompa eller Darkwing Duck. ;)

Framförallt var julkalendrarna mycket bättre förr! :)

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jönssonligan hadde fortfarande Sickan.

Medlem sedan okt. 2002142 inlägg

Ju förr, desto bättre!!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

"Bättre förr" är en seglivad myt.
Hjärnan klarar inte av ge en sann bild av dåtid.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

:stefan: skrev:

Framförallt var julkalendrarna mycket bättre förr! :)

Verifieras! :birp

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nu ska vi se...

Iron Maiden & div andra bra band var bättre förr.. Spriten smakade nog lika gott typ, men var billigare att köpa.

Slutsats:
Ja, det var bättre förr.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Det var bättre förr när det var sämre. :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Tja.. igår var bättre än idag.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

allting är ju relativt, som farbror Ensten sade... vad tänkte dom för 100 år sedan om den här frågan? men jag tror minsann att det är bättre nu, eftersom vi helt enkelt har utvecklats mer, oss själva och samhället. När den här utvecklingen har nått nästa "platå" liksom och saker och ting kanske stabiliserar sig lite mer, då tror jag det kommer bli skitbra! Ser fram emot att se hur det blir... :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nu återstår det att se hur tjugohundratalet kommer bli. Men nittonhundratalet är än så länge historiens i särklass blodigaste århundrade. Betydligt värre än den "mörka medeltiden". Under det århundradet var det verkligen sant för många människor att det var bättre förr.

UlfT skrev:

Nu återstår det att se hur tjugohundratalet kommer bli. Men nittonhundratalet är än så länge historiens i särklass blodigaste århundrade. Betydligt värre än den "mörka medeltiden". Under det århundradet var det verkligen sant för många människor att det var bättre förr.

Ja... precis... men det måste ju ha med att göra att vi haft lite dålig förståelse för varandra och konstiga motsättningar uppstod som inte är lika starka idag. Nu när vi har utvecklat kommunikationen här tror jag det kommer fungera mer enhetligt allting och förhoppningsvis ska det inte uppstå stridigheter...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Idag är allt bättre än igår

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Som förklaring till myten "det var bättre förr" säger jag:
Männsikans hjärna har uppenbara problem att komma ihåg det som var dåligt medan den gärna minns det som var bra. Iaf. om man tänker på det så, vilket man lätt gör omedvedet. Samma sak fast bakochfram gäller givetvis om man tänker på det ur pessimistisk synvinkel.
Strålande exempel är missbrukare med abstinens som i tio fall av nio möjliga tycker att det var inte så illa när jag var beroende ändå, inte som det är nu. Man glömmer helt varför man slutade.
Så som sagt, hjärnan är ett stort mysterium.
Huruvida det VAR bättre förr eller inte är jag inte man att svara på, men hoppas ni har fått lite att fundera på ;)

Coccozz skrev:

Som förklaring till myten "det var bättre förr" säger jag:
Männsikans hjärna har uppenbara problem att komma ihåg det som var dåligt medan den gärna minns det som var bra. Iaf. om man tänker på det så, vilket man lätt gör omedvedet. Samma sak fast bakochfram gäller givetvis om man tänker på det ur pessimistisk synvinkel.
Strålande exempel är missbrukare med abstinens som i tio fall av nio möjliga tycker att det var inte så illa när jag var beroende ändå, inte som det är nu. Man glömmer helt varför man slutade.
Så som sagt, hjärnan är ett stort mysterium.
Huruvida det VAR bättre förr eller inte är jag inte man att svara på, men hoppas ni har fått lite att fundera på ;)

Hjärnan är inte så stort mysterium tycker jag. Har läst en massa konstiga böcker och det blir bara mer och mer klart att hjärnan är väldigt enkel egentligen. Fast det är det här enkla som är just det knepiga. Parallell: Min bil har nåt fel på larmet, den falsklarmar ibland, väldigt sällan, så det är svårt som fan att göra nånting åt. Enklare hade det varit om det varit fel på larmtutan och den bara blinkar. Det är det enklaste här i livet som är svårt att förstå, det komplexa går oftast att härleda på nåt vis. Farbror Einstein sade ju det också, att han bara försökte förstå det enklaste. Hur universum fungerar, eller nåt sånt :) ... jaja... iaf, nu är jag själv ute och far i universum här, tänkte faktiskt komma nånvart med det här också. Tänkte komma till det att hjärnan och hela kroppen och människan för övrigt, främjar ju hela tiden överlevnad och det som är bra för en själv. Det finns ju massa komplicerade processer bakom det hela, men hjärnan, eller iaf det logiska sinnet kommer ju bara ihåg det som är positivt, det negativa förträngs ju till förmån för det positiva. Fast negativa kan ju ändå sätta spår undermedvetet och gör nog oftast det.
Hmm... det här blev inte lika bra formulerat som jag ville, men för å vara en fredagskväll så duger det... :)

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Hehe, nu när du har talat Danny så ändrar jag uppfattning om att hjärnan är ett stort mysterium, den är ett intet att förstå om man jämför med din invecklade förklaring :e ;)
Näe, förmodligen är det så att, precis som du skriver, är det det enklaste som ofta blir det svåraste, just för att det är så enkelt. Klokt skrivet :birp
Måste dock invända mot din punkt att man förtränger det negativa eftersom jag tycker att det är fel. Det beror bara på hur man tänker på det. är man nostalgisk så tänker du ju faktiskt omedvetet eller medvetet gott om det som var förr, vilket leder till att du får positiva minnen.
Min mamma hon kan ibland drabbas av motsatta effektetn, det vill säga plocka fram ALLT negativt och förtränga det positiva. Är det f.ö. inte det som kallas pessimism.
Oavsett, poängen var att man minns allt, men man kommer bara ihåg det man vill komma ihåg när man försöker minnas. Och det där blev lite mysko formulering :r

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Förr i ti'n var somrarna somrigare och vintrarna vintrigare, fast inte enligt statistiken... ;)

Jo det är ju sant, vissa tycks inställda på att fokusera på det negativa bara... då har man väl lurat kroppen så den tror den mår bra av det :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)