Idag ska jag gå på ett så kalalt "Ekonomiskt experiment" där jag har chansen att tjäna upp till en hundring. Jag får en känsla av att detta är ett experiment av en typ som jag har läst om där man antingen kan vara egoistisk(Tänka på sitt eget bästa) eller altruistisk(Tänka på gruppens bästa). Vet någon vad denna sorts experiment kallas, vem som gjorde det först osv, så att jag kan googla lite på det?
Någon som har i huvudet vilket man skulle göra för att tjäna mest (Vara egoistisk eller altruistisk)?
Jag tvivlar på att man utan vidare kan säga vilket av valen som ger mest pengar. Det kan lika gärna vara så att de helt enkelt vill veta lite statistik över hur folk i allmänhet väljer.
Vad det kallas, orkar jag inte kolla. Jag är rätt säker på att Tydal tittar in och lämnar besked om den saken. :)
Nu är jag inte säker på att det ät den typ av experiment som jag beskrev som jag kommer att delta i, men jag har läst en artikel om det. Det fanns även flera regler, i stil med att man tävlade om en pott, och fick mer pengar om man innan hade valt att samarbeta. Eller något sådant.
Vilket av valen som ger mest pengar beror på hur de andra väljer. Det brukar vara så att om man är altruistisk så måste alla andra också vara det för att man ska få något. Om någon är egoistisk så blir det bara den som får pengarna istället.
Kommer "spelet" att köras i flera omgångar är det viktigt att du inte är egoistisk första gången, för då kommer du bli stämplad som det och de andra kommer inte ha förtroende för dig.
Nu är experimentet färdigt, och så här gick det till(Det var alltså annorlunda mot vad jag hade trott):
Först fick alla deltagare 100 kr att fördela mellan sig själv och en slumpvald person(Som inte var med i experimentet). Deltagarna fick inte veta vem mottagaren var och mottagarna skulle inte få veta vem deltagarna var.
I del två fick alla deltagare välja en minsta summa som de erbjöds för att lämna experimentet. Detta skulle alltså vara en värdering av hur mycket tiden för experimentet var värt.
Sedan drogs ett slumpvalt nummer mellan 0 och 100.
Var det dragna numret högre än det priset man skrev på lapp två så fick man den dragna summan. Var det mindre fick man ut pengar enligt vad man angivit på första lappen.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e