webForumDet fria alternativet

Tårta!

Småprat

8 svar · 368 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Eftersom det är min stora dag idag står farsan just nu och vispar grädde till det som ska serveras till fikat ikväll... :birp

Naturligtvis undar jag vad ni vill ha på tårtan! Nu menar jag inte nåt fusk man skaffar på närmsta konditori, utan de man gör hemma i köket! ;)

Här är det vaniljsås (Marsan eller vad det heter) mellan lagrena varvat med nån hallon- eller jordgubbssmet, massa grädde utanpå med banan, vindruvor och annat smarrigt utanpå som gäller. Om en marsipanros vill sitta i mitten får den gärna göra det.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Marsipan...Vad annars :q :e

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

bara jordgubbssylt imällan samt Grädde ovanpå
sen dekorerar du med tunna blad av choklad

kan inte bli mer enklare o godare inte så sötsliskig som alla brukar göra

Marsipan ska du endast ha på om du gör prinsesstårta

o nån jävla marsan ska de inte va .
samt hatar når folk ska blöta upp sockerkakan med nån fruktjuse samt banan sen rätt ofräsht ut efter ett tag när dom e helt bruna

Medlem sedan apr. 2005254 inlägg

Allt med choklad. Ju mer desto bättre.

Smakade en gång en tårta med bara maräng och grädde som var blandad med krossade polkagrisar. Riktigt gott faktiskt.

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Det är inte så ofta jag gör tårta (blir mest marrängsviss här), men när det händer brukar det bli prinsesstårta, är faktiskt väldigt bra på att göra det. :)
Gjorde någon god för nåt år sedan med jordgubbar och vit choklad med, var supergott. Annars så funkar ju alltid chokladtårtor i olika former, mums!!

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

Slängde själv tillsammans med min flickvän ihop en tårta i förrgår. Marsansås på ena lagret, jordgubbsylt på det andra. På utsidan grädde med marsipan ovanpå garnerad med marsipanrosor och marsipanblad. Ja jag gillar marsipan :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

det verkar som vi är överens om att marsipan är gott! ...sååå... bara att köpa en stor princesstårta, ta 3/4 själv och bjud ut resten... så är det klart :)

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

Hehe. Låter som en bra idé. Men det är ändå godare ifall man lägger ihop tårtan själv ;)

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

En av mina favoriter är en variant av den klassiska prinsesstårtan. Förändringarna består i att marsipanen inte ska vara grön utan mer naturell i färgen (cremefärgad typ), grädden byts ut mot blåbärsgrädde och sylten ersätts av böåbärsylt. En mycket god variant!

Ovanstående tårttyp fick även agera bröllopstårta på när jag gifte mig förra sommaren... :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)