Gein skrev:
Jag sökte följande kurser inom mitt program: Programmeringsteori, Säkra datorsystem, Datakommunikation del III och Datorarkitektur IT
Vilket sammanträffande att jag sökte precis samma :) :p
30 svar · 1 466 visningar · startad av casca · sida 2 av 2
Den 15 april (IDAG) är det sista dagen för att söka höstens utbildningar på svenska högskolor och universitet.. Så, vad har ni sökt? Själv har jag sökt Journalistutb. 100/120p och Bildjournalistik 120p vid Mittuniversitet (campus Sundsvall). :)
Läs frågan i sin helhet →Gein skrev:
Jag sökte följande kurser inom mitt program: Programmeringsteori, Säkra datorsystem, Datakommunikation del III och Datorarkitektur IT
Vilket sammanträffande att jag sökte precis samma :) :p
Dryden skrev:
Historisk kartografi.
Låter som ett mycket intressant ämne. Jag kan tipsa dig om en bok jag läser just nu, Skapelsens geografi av Dick Harrison. Den handlar egentligen inte om kartografi rakt av, utan snarare om medeltidsmänniskans uppfattning om geografi. Så den berör ju kartografi på vissa punkter. Boken punkterar bland annat fördomar, som att medeltidsmänniskorna trodde jorden var platt. Förvisso fanns det tomtar som trodde detta. Men det finns det ju även idag. Den förhärskande åsikten var dock att jorden är en sfär. Precis som idag, alltså.
De andra ämnena låter ju givetvis intressanta de också. Fotografi kan dock vara lite hur som helst. Kanske du får lära dig om storheter som Robert Capa. Men det kan lika gärna vara en helt genomteknisk utbildning. Själv har jag läst den tekniska varianten under min tid på KTH. Där bestod ämnet mestadels av en massa MTF-kurvor, kunskaper om filmkänslighetskurvor, digitala sensorers egenskaper, osv. Har man en felaktig bild av vad just den fotografi-kurs man själv valt, handlar om, är risken stor att man blir besviken. Inriktningen på min kurs styrdes av att den ingick i en civilingenjörsutbildning.
Type skrev:
Civilingenjör IT 180p Linköping har jag sökt... Och sen datateknik som andra val... Det kommer bli spännande.
OoOOOo.. exakt samma som jag sökte (plus en herrans massa reservval), vi kanske ses till hösten! :) :)))
UlfT skrev:
Dryden skrev:
Historisk kartografi.
Låter som ett mycket intressant ämne. Jag kan tipsa dig om en bok jag läser just nu, Skapelsens geografi av Dick Harrison. Den handlar egentligen inte om kartografi rakt av, utan snarare om medeltidsmänniskans uppfattning om geografi.
ISBN?
UlfT skrev:
De andra ämnena låter ju givetvis intressanta de också. Fotografi kan dock vara lite hur som helst. <...>
Faktum är att jag går in med den inställningen och det vore inte den första kursen jag blir besviken på i så fall. ;)
Inför Krig och Konflikter-kursen (äh, jag vet ju inte ens om jag kommer in än ;) ) så fick jag en intressant bok igår. Den handlar om WW2, 1/9 -39 till 1/9 1944. Den färdigställdes och gavs ut 1944 och är således ovetandes om krigsslutet. Otroligt välvårdad och mycket trevliga fotografier.
Dryden skrev:
UlfT skrev:
Dryden skrev:
Historisk kartografi.
Låter som ett mycket intressant ämne. Jag kan tipsa dig om en bok jag läser just nu, Skapelsens geografi av Dick Harrison. Den handlar egentligen inte om kartografi rakt av, utan snarare om medeltidsmänniskans uppfattning om geografi.
ISBN?
91-7037-010-9
Dryden skrev:
Inför Krig och Konflikter-kursen (äh, jag vet ju inte ens om jag kommer in än ;) ) så fick jag en intressant bok igår. Den handlar om WW2, 1/9 -39 till 1/9 1944. Den färdigställdes och gavs ut 1944 och är således ovetandes om krigsslutet. Otroligt välvårdad och mycket trevliga fotografier.
Det låter intressant. Vad är det för bok?
Det blev: Kompilatorteknik DV1, Realtidssystem MN1, Objektorienterad programmering och Datakommunikation MN1.
Upptäckte dessutom att jag hamnade på samma Databaskurs som Gein nu i vår. :)
Läste igenom vad jag skall läsa till hösten, urkul:
Operativsystem, 5p
Design och upphandling av datorsystem, 5p
Unix - administration, 5p
Databaskonstruktion, 5p
OT
UlfT skrev:
Det låter intressant. Vad är det för bok?
Boktiteln skrev:
KRIGET - Bokfolm från 1/9 1939 till 1/9 1944
Redigerad av Carl-Adams NycopStockholm
Åhlén & Åkerlunds Förlag
(Albert Bonnier)
Förordet är skrivet i september 1944.
Som eventuell förberedelse till kartkursen så har jag en kartbok från 1937. Kanonfint skick även den. Min morfar var en riktig samlare. ;)
Re: OT
Dryden skrev:
Boktiteln skrev:
KRIGET - Bokfolm från 1/9 1939 till 1/9 1944
Redigerad av Carl-Adams NycopStockholm
Åhlén & Åkerlunds Förlag
(Albert Bonnier)Förordet är skrivet i september 1944.
Låter klart intressant. Vid den tiden var ju redan D-dagen förbi. Hur stora förhoppningar hade de om att tyskarna skulle förlora kriget?
Re: Re: OT
UlfT skrev:
Låter klart intressant. Vid den tiden var ju redan D-dagen förbi. Hur stora förhoppningar hade de om att tyskarna skulle förlora kriget?
Jag får återkomma när jag läst den. :)