webForumDet fria alternativet

Tugga kemi...ÄT BLY!

Småprat

8 svar · 659 visningar · startad av Lofberg

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Frågan#1

Fan fan fan. Har "slutprov" i Kemi A imorgon. Hela skolans ettor har det samtidigt. Och jag (och ung. resten av hela min klass) kan inte ett skit av det. Till att börja med är vår kemibok skriven på ett sätt som kanske förstås av redan utexaminerade kemister, men inte av mig och mina kompisar. De första repetitionspappret (f.ö. det största och viktigaste, som jag håller på med nu) fick vi innan påsklovet med lärarens kommentar "...om ni vill läsa lite extra kemi på lovet..". Inte gjorde jag det. Jag ville ha ett lov. Inte en vecka kemi. Så nu när det väl börjar dra ihop sig får vi inte resten av repetitionspapprena förrän igår och idag. Dessutom har vi jobbat med nya saker ända till igår. Alltså, vår enda chans att repetera på lektionstid med "lärarhjälp" var idag, 1h 30min typ. Härligt... :x x(

Och sen det här övningspappret som jag håller på med. Fan alltså. *Hugger in på uppgift*, *fattar noll*, *slår upp sidorna som ska bearbeta uppgiftens typ av kemi*, *återigen, fattar noll*, *kollar facit* = gav ju JÄTTEmycket :(

Vet inte vad det är, men jag har en känsla av att det kommer gå SKIT imorgon. Vad ska jag ta mig till? Hur mycket jag än försöker, så förstår jag inte :l :(

Tillägger även att jag inte hade några problem med kemin på högstadiet. Fysiken och matten går jättebra i gymnasiet. Kemin är bara så...nej :x

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Vad har ni för bok? Vilka uppgifter är det du inte förstår? Jag har ju läst lite kemi på min tid, så lite kanske jag kan hjälpa. ;)

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Hehe, låter som det gamla vanliga när det gäller prov. Man får reda på det presic innan, och får dåligt med anvisningar vad man ska träna på.

Vad handlar provet om, är det om allt ni har lärt er?

Boken heter "Gymnasie Kemi-A" och är skriven av en Stålhandske. Visst visst, jättefina bilder, men inte en textrad som är begriplig. Och njae, vet inte om du kan hjälpa. Det är så komplext...behandlar allting, och det är väl ungefär det jag har problem med...ALLT! :(

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Är det mycket du inte fattar om det som kommer på provet? I så fall så är det nog försent för att kunna plugga in något tills imorgon. :(

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Ja men Stålhandske-boken har ju jag också. :e

Det jag använde när jag läste Kemi A var följande förkortade webbversion av boken. Utmärkt tycker jag, många bra uppgifter att träna på, animerade gif'ar som är instruktiva osv. Läs lite där (du kan ju Alt + Tab'a mellan någon annan sida ;) )

Ang uppgifterna; shoot!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Kommer ni att få någon möjlighet att skriva om provet?

PersianBulldog skrev:

Ja men Stålhandske-boken har ju jag också. :e

Det jag använde när jag läste Kemi A var följande förkortade webbversion av boken. Utmärkt tycker jag, många bra uppgifter att träna på, animerade gif'ar som är instruktiva osv. Läs lite där (du kan ju Alt + Tab'a mellan någon annan sida ;) )

Ang uppgifterna; shoot!

Tack :) . Men som joel säger, så är det nog redan försent. Det jag inte kan nu, kommer jag inte kunna till provet imorgon heller :(

Happ. Gjort är gjort. Kändes - med tanke på hur mitt pluggande hade gått - ändå rätt bra. Klarar nog G iaf.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)