webForumDet fria alternativet

Idag är det 44 år sen Sovjetunionen skickade upp den första människan i rymden

Vetenskap

4 svar · 258 visningar · startad av J. Rönnberg

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg
Frågan#1

Den 12 april 1961 tog människan avstamp mot rymden. Sovjetmedborgaren Yuri Gagarin blev denna dag den första människan att lämna jorden och besöka rymden. Det sägs att han blev så betagen av sin resa att han pratare med markkontrollen under hela den 108 minuter långa rymdfärden.

Därför firas idag "kosmonauternas dag" i Ryssland.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

coolt... undrar när det är dags för mig då? ...tänkte åka på semester dit nångång... fatta å stå på månen och titta på ett litet klot där uppe... fast med den skillnaden att då tittar man inte på månen eller solen, då tittar man på en blå tellus...

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

108 minuter? Det är typ som att åka till Stockholm. :o

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

coolt... undrar när det är dags för mig då? ...tänkte åka på semester dit nångång... fatta å stå på månen och titta på ett litet klot där uppe... fast med den skillnaden att då tittar man inte på månen eller solen, då tittar man på en blå tellus...

20 miljoner USD, begåvning i det ryska språket och allmänt frisk så kan du åka upp dryga veckan till ISS. :)

PersianBulldog skrev:

108 minuter? Det är typ som att åka till Stockholm. :o

108 brukar oftast vara 1 timme och 48 minuter vilket mycket möjligt kan motsvara din resa till Stockholm. För Gagarin var det ett varv runt jorden.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag beställde en CD från Nasa för några år sedan... med rymdbilder... jag får börja studera dom lite och spara pengar då...

245 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)