webForumDet fria alternativet

Vad händer om man inte legitimerar sig?

Juridik

17 svar · 1 319 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Låt oss säga att man begår ett mindre allvarligt brott. Och polisen kommer till platsen och man inte har legitimation på sig, och man vägrar säga vad man heter. Vad händer då? Blir man häktad tills man är identifierad (allt från 5 minuter till 1år) eller låter dom en gå efter 6 timmar eller vad det nu är för tid dom får hålla en.

Nej börja inte spekulera i att jag gjort något dumt ;) För det har jag inte :) Jag bara spekulerar om konstiga saker kring Sveriges rättsystem ibland :e

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag har en annan undran: Ponera att jag är ute på stan och glider omkring, utan att ha gjort något olagligt, och rätt som det är så dyker det upp två hotfulla poliser och begär att jag ska legitimera mig. Vad händer då om jag vägrar legitimera mig?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Vad händer om man inte legitimerar sig?

M.Cheraghi skrev:

Låt oss säga att man begår ett mindre allvarligt brott. Och polisen kommer till platsen och man inte har legitimation på sig, och man vägrar säga vad man heter. Vad händer då? Blir man häktad tills man är identifierad (allt från 5 minuter till 1år) eller låter dom en gå efter 6 timmar eller vad det nu är för tid dom får hålla en.

Du blir häktad till dess identifiering är fastställd, om jag inte missminner mig.

I ollebollens fall så finns även där risken för att man blir häktad, däremot kommer det ganska snart att klarläggas att poliserna har begått tjänstefel och ersättning utgår till den häktade. Detta eftersom en polisman, mig veterligen, inte maktfullkomligt får gå ut och kräva att medborgare legitimerar sig med mindre än att man misstänker att ett brott har begåtts. Typ.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Rikard skrev:

Du blir häktad till dess identifiering är fastställd, om jag inte missminner mig.

Verifieras

Rikard skrev:

I ollebollens fall så finns även där risken för att man blir häktad, däremot kommer det ganska snart att klarläggas att poliserna har begått tjänstefel och ersättning utgår till den häktade. Detta eftersom en polisman, mig veterligen, inte maktfullkomligt får gå ut och kräva att medborgare legitimerar sig med mindre än att man misstänker att ett brott har begåtts. Typ.

Därmed inte sagt att man kan bli "misstänkt" för vilket brott som helst och därmed går polismannen fri. ;)

oelbal skrev:

Jag har en annan undran: Ponera att jag är ute på stan och glider omkring, utan att ha gjort något olagligt, och rätt som det är så dyker det upp två hotfulla poliser och begär att jag ska legitimera mig. Vad händer då om jag vägrar legitimera mig?

I ditt fall kan du fråga polisen om du är misstänkt för något, om du är det är du skyldig att visa legitimation, om du inte är misstänkt för något brott så är du mig veterligen inte skyldig att visa legitimation :)

kan någon verifiera?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Re: Re: Vad händer om man inte legitimerar sig?

Rikard skrev:

M.Cheraghi skrev:

Det räcker att polisen letar efter en person och tror det är du. Legitimerar du dig inte så tar polisen in dig, sätter du inte själv på dig handbojorna med glädja kommer du att bli anmäld för vålsamt motstånd.

SirPeter skrev:

Därmed inte sagt att man kan bli "misstänkt" för vilket brott som helst och därmed går polismannen fri. ;)

Nja, det kan ju faktiskt komma att prövas rättsligt huruvida polismannens misstanke var befogad eller inte. :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Rikard skrev:

Nja, det kan ju faktiskt komma att prövas rättsligt huruvida polismannens misstanke var befogad eller inte. :)

Japp. Men jag vidhåller ändå i det jag skrev ovan. *veta* ;)

PersianBulldog skrev:

http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?id=61&ca=1&ad=1165

Den där lagen som trädde i kraft 1 april förra året ger inte riktigt stöd för det där, den lagen är väldigt luddigt. Jag har personligen tillsammans med 10 andra personer samt butiken Highlights på östgötagatan JO anmält polisen.

Polisen hade en period där de stod utanför butiken och plocka en efter en personer som klev ut ur butiken som säljer bla sprayburkar. jag personligen hade köpt 3 bomulls dukar, penslar samt hobbylack och några sprayburkar till att måla tavlor.
Polisen beslagtog alltsammans och jag vart misstänkt för förberedelse till skadegörelse. Vid beslut från tingsrätten fick jag samt ett trettiotal personer som överklagat polisens agerande i tingsrätten tillbaka våra saker. (resten orkade inte bry sig och lät polisen beslagta deras saker)

Hoppas vår JO anmälan går frammåt :) Tycker det är helt fel att döma folk efter utseende och klädsel!

PS. Ni kan läsa hela propositionen till nya lagen här:
http://www.highlights.nu/prop.skadegorelse.doc

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Är det inte så att man är skyldig att kunna legitimera sig? Eller gäller detta bara om man är utomlands?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

M.Cheraghi skrev:

PersianBulldog skrev:

Den där lagen som trädde i kraft 1 april förra året ger inte riktigt stöd för det där, den lagen är väldigt luddigt. Jag har personligen tillsammans med 10 andra personer samt butiken Highlights på östgötagatan JO anmält polisen.

Polisen hade en period där de stod utanför butiken och plocka en efter en personer som klev ut ur butiken som säljer bla sprayburkar. jag personligen hade köpt 3 bomulls dukar, penslar samt hobbylack och några sprayburkar till att måla tavlor.
Polisen beslagtog alltsammans och jag vart misstänkt för förberedelse till skadegörelse. Vid beslut från tingsrätten fick jag samt ett trettiotal personer som överklagat polisens agerande i tingsrätten tillbaka våra saker. (resten orkade inte bry sig och lät polisen beslagta deras saker)

Hoppas vår JO anmälan går frammåt :) Tycker det är helt fel att döma folk efter utseende och klädsel!

Det där är ju samma sak som att stå utanför åhlens och haffa folk som köpt brännskivor, eller utanför claes olson och haffa folk som köpt en hårddisk. Eller utanför ICA och haffa folk som köpt... tändstickor, för då kan man bränna ner hus.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Okkido skrev:

M.Cheraghi skrev:

PersianBulldog skrev:

Det där är ju samma sak som att stå utanför åhlens och haffa folk som köpt brännskivor, eller utanför claes olson och haffa folk som köpt en hårddisk. Eller utanför ICA och haffa folk som köpt... tändstickor, för då kan man bränna ner hus.

Precis! Låter helt sjukt! :l

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

legis skrev:

Är det inte så att man är skyldig att kunna legitimera sig? Eller gäller detta bara om man är utomlands?

Har för mig att det gäller här i Sverige med.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

M.Cheraghi skrev:

PersianBulldog skrev:

Det där är ju ta mig fan sjukt från polisens sida. Att stå utanför en butik och haffa och beslagta allt.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

obelix skrev:

legis skrev:

Har för mig att det gäller här i Sverige med.

Det kan väll inte vara lag på att alltid bära med sig legitimationshandlingar? Alla barn och undommar som inte åker moppe eller gör nått annat som har en åldersgräns, finns väll knappt någon som går omkring med pass eller liknande då.

Jag brukar inte ta med plånbok när jag går ut med hunden t.ex, har alltså inte med mig någon ID-handling då körkortet ligger i den.

Fast det skulle iofs inte förvåna mig om det finns någon lag som jag bryter mot då, vi har ju en hel del skulle lagar i vårt avlånga land :)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Det finns fler aspekter i sammanhanget som du inte tar hänsyn till. Det är alltid sorgligt när oskyldiga drabbas av övermaktens idioti. Men vi vet inte vad som ligger bakom polisens handlande. Det kan vara så att butiken är känd inköpsställe för klottrare och att de personer som polisen har tagit som klottrare har en viss klädstil. Om man då passar in på profilen som klottrare och råkar befinna sig i affären när polisen gör sitt tillslag så får man nog vara beredd på att få följa med polisen.
Däremot är det extremt dåligt av polisen att inte först kontrollera om man är skyldig till liknande brott tidigare, om man inte är det så bör man vara mer försiktigt med sina anklagelser. Om man sedan tidigare är dömd för "missbruk av färgburkar på allmänplats" så tycker jag det är helt befogat att polisen beslagtager sprayburkarna. Är man inte det så skall polisen fri hellre än fälla.

Tycker det är helt fel att döma folk efter utseende och klädsel!

Jag tror inte det finns en enda människa i vårt land som inte dömer/placerar en person i ett fack utifrån en persons utseende/klädsel/uppträdande.
Det inte speciellt konstigt då kläder kan förmedla vad vi står för, samt att ofta så är det så att olika grupperinga i samhället har olika klädstiler och för att passa in i en gruppering så tar vi efter den klädstilen. Är det då så att man klär sig i Jeans, känger och bomberjacka och har rakta hår så har personen valt att tillhöra en vis gruppering och detta i sitt led ger både positiva och negativa återverkningar.

- M

Däremot är det extremt dåligt av polisen att inte först kontrollera om man är skyldig till liknande brott tidigare, om man inte är det så bör man vara mer försiktigt med sina anklagelser.

Hur tänkte du att det skulle gå till om de inte legitimerar sig då?
För att kunna kontrollera om personen har dömts tidigare måste ju polisen vet vilken identitet han/hon har. Jag är övertygad om att de som vill komma undan i det läget ser till att de inte har legget med.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)