webForumDet fria alternativet

Ljud?

Ljud & bild

6 svar · 263 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Ponera att någon slår, med en hammare, mot en sten riktigt hårt. Ett bonk-/bank-/klick-ljud uppstår (hur som helst så är det högt). Var/hur uppstår det ljudet? Att man slår så hårt på stenen att den börjar vibrera - låter lite osannolikt i mina öron. Om det är så att hammaren vibrerar så skulle det ge ett annat ljud än ett bonk-ljud.

Kan det vara så att vi slaget så uppstår en plötsligt förändring av luften runtomkring som bildar ljudet? Men då borde det väl låta likadant vad man än slår på?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Allt ljud består av vibrationer som påverkar och fortplantas i luften. Att ljudet låter olika för olika saker beror på frekvensen , dvs. hur "tätt" ljudvågorna kommer.

Om du tänker på en gitarr så vibrerar (svänger) strängarna med olika frekvens (hastighet) och skapar olika toner. När man trycker ner strängen så ändras svängningen och det blir en annan ton.

Nicrosoft skrev:

Allt ljud består av vibrationer som påverkar och fortplantas i luften. Att ljudet låter olika för olika saker beror på frekvensen , dvs. hur "tätt" ljudvågorna kommer.

Om du tänker på en gitarr så vibrerar (svänger) strängarna med olika frekvens (hastighet) och skapar olika toner. När man trycker ner strängen så ändras svängningen och det blir en annan ton.

Jag förstår hur ljud uppstår. :OO

Men jag kanske ska förtydliga mig i min fråga: var någonstans (hammaren, stenen eller vad?) uppstår bonkljudet?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

För att spinna vidare på Nicrosofts icke helt uttömmande svar.. ;) Nej det borde inte låta lika oavsett vad man slår på. Eftersom: en sten är hård och den mesta energin i hammarslaget går över till ljud dvs sätter luften i svängning. Om du slår på en pocketbok kommer du att få ett annat ljud pga att en del av energin i slaget deformerar boken och resten sätter luften i svängning.... Låter det rimligt? Ja kanske!

Jo.

Men fortfarande: vad är det som gör att bonkljudet uppstår? :OO

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag förstår precis vad du är ute efter, men tyvärr har jag glömt vad jag lärde mig i skolan. Det har väl dels med stenens uppbyggnad att göra, och dels på ytorna som slås ihop. För om man tittar på kugghjul med raka kuggar jämfört med kugghjul med sneda kuggar, så är det med sneda kuggar mycket tystare eftersom den liksom trycker ut luften lite i taget jämfört med allt på en gång liksom, som det blir med raka kugg...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...men det där med olika material... olika material har ju olika spänning mellan molekylerna, ju högre spänning (kraft) desto högre frekvens blir det väl... jämför om du klingar på en vas i glas, jämfört med en vas i kristall...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)