Jag tror lagtexten säger att ni inte har ansvar för produkten förrän den är i er besittning. D.v.s. har det skett några transportskador, ska ni kontakta er leverantör. Sedan får de i sin tur debitera transportfirman för eventuella skador de orsakat.
Nu är jag både arg och ledsen.
Vår hyrdator, en Fujitsu-Siemens, var på lagning i november, ett garantiärende. Jag, som har koll på datorerna i famljen hade dock ej kontroll över när den här kom tillbaka, utan det bara rullade på och den stod där den brukar (inte min dator). I början av mars var det dags att flytta om lite och städa datorerna, då upptäckte jag hemska fraktskador. Repor, bulor och lösa delar. Så jag anmälde denna fraktskada först den tredje mars. Eftersom vi haft den i tre år nu i april, så fick jag lov att titta när garantin gick ut först. Detta var vad jag hittade:
Garanti fr.o.m.*
6/3/2002Inskicksgaranti t.o.m.*
6/3/2005* Observera att datumformatet är MM/DD/ÅÅÅÅ
Och det måste väl då betyda att den går ut den 3 juni 2005? MM/DD/ÅÅÅÅ står väl för Månad/Dag/År eller dito? Dock så kanske det inte var ett rent garantiärende om det var fraktskada.
Supporkillen sa att det var väldigt tråkigt och att han nu har anmält detta och sa att de skulle komma och hämta datorn. Det tog tid, men den åttonde kom de och hämtade den. Berättade då att det skulle ta 10 arbetstdagar.
När det hade gått 14 arbetsdagar så ringde jag, fick då nummer till Anovo. Supporten där sa att de skulle ta itu med den dagen efter.
Sagt och gjort, det tog dock mer tid än så, men nu efter 22 arbetsdagar är den tillbaka.
Jag ser nu på servicespecifikationen att de tar betalt för det också! Och att de har bytt både VGA, FireWire och chassi. VGA & FireWire står det dock "0 kr" på. Med på står också två reparationer. Varav en är nollad och en kostar. Sammanlagt för reparation och chassi är det 2750:-.
Frågan är nu om vi verkligen ska behöva betala det här.
Om vi hade vetat att det skulle kosta pengar så hade vi aldrig skickat in den. Skroten gick ju fortfarande att använda, fast den såg ju inte trevlig ut. Det enda jag kan tänka mig är väl att vi anmälde fraktskadan så pass långt efter som 3½ månad, men jag tycker att supportkillen måste informera om att det skulle kosta. Vi har ej fått information på nåt sätt om att det skulle kosta något alltså. Utan bara fått indikationer på att det skulle gå på garantin eller dito.
Tänkte ringa Anovo nu, men de har lunchstängt. Sitter som ett nervvrak här, måste skriva av mig!
Vad göra och vad säga? :( :(