Jag kör med en dieselbil (VW Passat Variant) med RME-bränsle (Raps).
Funkar hur bra som helst och är billigare än diesel. (Luktar popcorn om den också.)
Kolla in denna länk. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=122926&forumid=207
8 svar · 361 visningar · startad av åsaboe
Är just hemkommen efter att ha låtit macktvätten skölja bort den värsta sörjan från den gamla 245:an och fyllt på tanken inför helgens lilla resa. Det sista var ju inget nöje precis, i alla fall inte när det blev dags att hala fram plånboken och betala dropparna. 11 kronor litern, och värre skall det bli säger grabbarna som vet en del om sådant.
Har börjat kolla in vad marknaden erbjuder för alternativ. Gas, metan och bio-, har ett betydligt snällare pris. Om man skaffar sig en Bi-fuel kan man tydligen köra för så där strax under 7 spänn i stället för de där 11.
Det låter ju inte så dumt. Vad anser, vet och/eller tror den eminenta kunskapsreserven här på webForum om sådana maskiner?
Funkar hur bra som helst och är billigare än diesel. (Luktar popcorn om den också.)
Kolla in denna länk. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=122926&forumid=207
Först o främst lär du ju byta ut 245an mot en bil som klarar andra bränslen... Sen är kanske plånboken tom så du ändå inte kan tanka?
Jodå Jesper T, jag är helt med på miljöaspekterna som tråden du länkade till mest handlar om. Om politikerna använder skallen nu när bensinpriset skenar och tar bort kopplingen till bensinpriset för prissättningen av de miljövänliga alternativen, låter t.ex. gasen ligga kvar på nuvarande nivå när bensinen kostar 15 spänn, då får garanterat miljöalternativen den fart de behöver.
Jag tänkte mer på tekniska synpunkter. Inte antal tankställen, det finns så det räcker för oss i närheten och längs de vägar vi kan tänkas fara runt på och utbyggnad är på gång. Men är Bi-Fuel ett bra alternativ? Eller är ditt exempel med RME vad man skall satsa på? Etanol kanske?
Grabben i mig som vägrar dö och på 60-70talen drömde om Mustang MachI, Chevrolette Camaro RS, Rambler Javelin och sådant vill allra helst ha en XC70, men praktikern och ekonomen får övervikt med hjälp av makan så just nu pratas det V70 Bi-fuel.
Bire skrev:
Först o främst lär du ju byta ut 245an mot en bil som klarar andra bränslen... Sen är kanske plånboken tom så du ändå inte kan tanka?
Hehe, jo normalt är det så, helt rätt. Men viss förändring i det fallet kan skönjas, därav planering för nytt fordon.
Jesper T skrev:
Haha!! ...jaha... en popcornsmaskin på fyra hjul... släng in lite popcorn i kupén och luta dig bakåt... så har du en riktig biokänsla...
åsaboe skrev:
Grabben i mig som vägrar dö och på 60-70talen drömde om Mustang MachI, Chevrolette Camaro RS, Rambler Javelin och sådant vill allra helst ha en XC70, men praktikern och ekonomen får övervikt med hjälp av makan så just nu pratas det V70 Bi-fuel.
Man måste ha några drömmar. Jag tror inte det kommer bli omöjligt med en jänkare (jo, jag gillar också jänkare) sedan när plånboken tillåter (alltså, när man vunnit på Keno). Jag hoppas på det iaf!!
Håller med Danny, drömmar håller livet igång! Såg en V70R AWD på Volvo i går, jisses! Men över 400 storsedlar för en begagnad bil är litet väl bra ;)
Om nu inte hästarna i bolagstipset snubblar in i rätt ordning. Eller lottosiffrorna plötsligt stämmer. Liksom du väntar jag. Men jag har å andra sidan väntat i så där femtio år utan att storskrällen infunnit sig...:OO
Bara man skulle ha någonstans att ha den så skulle man ju kunna ha en som man bara tar fram under cruisingsäsongen. Resten av året kan man köra nåt billigt som en 1.2 liter/meter bil :)