webForumDet fria alternativet

Träna lillfingret (gitarrspelande)?

Småprat

8 svar · 794 visningar · startad av Lofberg

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Frågan#1

Något bra tips hur jag kan träna lillfingret i mitt gitarrspelande? Just nu har jag mycket svårt att ta användning av det då det gärna "glider undan". En träning (som ger resultat, men är smått tråkig) var den min gitarrlärare tipsade om. Att ta t.ex. (ur tab-syn) 3, 4, 5, 6 i turordning, med fingrarna uppdelade passande. Sedan, spela detta 2 ggr på varje sträng, fram och tillbaka typ.

Så, hur ska jag få kontroll över lillfingret?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Ett tips som fungerar såväl i inlärning av låtar som träning för fingrarna är att trycka fingrarna väldigt hårt mot greppbrädan, på detta sätt tränar du styrka och kontroll, muskelminnet blir bättre helt enkelt...

Testa att göra enkla (entons) bändningar på t.ex g-strängen (då den är lättast att bända).

Köp en "grip master" eller vad den nu heter, där du kan sitta på bussen och trycka med alla fingrarna, där får du råstyrka.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Jag trodde inte gitarrister använde lillfingret §e ;)

Skämt och sido så tror jag att det som allt annat är mer en teknikfråga än råstyrka. Och mer uthållighet än styrka också.

Vad du än gör, dra inte på dig sträckningar och andra skador. Det går inte över en natt. Det sägs krävas 3000 upprepningar för att kroppen ska känna en rörelse som naturlig. Gör då inte 3000 upprepningar på fel sätt ;P Övning ger färdighet. 8 timmar om dan, det finns inga genvägar som en lärare en gång uttryckte det :P Nog för att effektivitet, motivation och att ha roligt är en väldigt bra genväg ;)

I passagespel gäller som alltid snabbhet i förflyttningen. D v s; öva förflyttning mellan två toner. Sedan små motiv/mindre grupper och fraser för att sedan sätta hela passagen.

På gitarr ska man vad jag vet sikta in sig på att greppa så nära bandstaven som möjligt för bäst och renast ton. Det är nog en annan mängd styrka man behöver där än längre bort på bandet också.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Lillfingret har man fått för sina synders skull... ;)

I förordet till en etydsamling jag har står en varningstext: Om du känner att du drar på dig kramp eller smärta i vänsterhanden, ta ner den omedelbart och ruska på den tills det går över. Det spelar ingen roll om det är efter fem sekunder eller efter fem minuter. Fortsätter du att kämpa trots kramp så kan musikerkarriären vara över för gott.

Om du känner att problemet beror på svaghet kan du köra lätt styrketräning modell mjuk boll. Hårda handstärkare gör dig stel.

Det enda som gäller är övning, övning och efter det lite övning. "Hammerons" borde vara en bra VH-övning f.ö.

Ligger nog sanning i det. Jag brukar själv ruska handen av reflex när jag övat dumt. Tur att man har två händer så man kan öva 100% effektivt då ena vilar medan andra jobbar. funkar på piano iaf :)

Ett annat trick om man är nybörjare och vill komma igång är att göra fingerhävningar hehe. Lägg ett finger på t ex en bordskant och lyft sedan upp hela handen(och armen) med all tyngd på det fingret. Så att knutna fingrarna lyfts upp utsträckta på bordet. Men gör det inte för mycket bara. Speciellt inte i början. 5-10 per finger några gånger om dan.

Att spela teknikövningar alá hanon gillar inte jag. Bättre att göra etyder och variationer av partier i de styckena man spelar. Men det är bara vad jag tycker. Brahms pianoövningar är dock ett undantag. De är ju iaf genomtänkta och en gnutta musikaliska. Om jag inte missminner mig så var de 52 etyderna det sista han skrev haha.

För gitarr så tror jag att en transkription av bach-inventionerna är askalas att öva teknik på. Mycket fint att kunna dessutom och fantastisk musik. Och nästa steg blir lutsviterna ;) hejja!

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Lutsviterna är mumma! Kanske inte riktigt vad Lofberg är ute efter, men jag kan ju ha fel i det... :)

Etyd..hanon...bandstaven...passage..transkription av bach-inventionerna..etc...öhm...ÖÖÖH :o :P !?

Vi blandar lite saft och värmer några piroger i stället ;)

Seriöst. Är jag ovanligt usel på gura? Kände på en gitarr för första gången för kanske 2 år sen. Ändå känns det inte som jag utvecklas i något rasande tempo :( Lillfingret hänger med bättre nu iaf..men resten liksom..RESTEN!?!? :o :(

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)