webForumDet fria alternativet

Modern klassisk musik.

Musik

4 svar · 388 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Jag måste erkänna, jag är sjukt pianokåt. En låt, utan några trummor, utan någon gitarr, utan någon bas. Bara piano är så sjukt nice.

Jag gillar klassisk musik, men den är fan för tung för mig.
Ni vet, det går från mjukt pyttepyttelitet så man krymper ihop för att två sekunder hoppa ett stort steg och bli hajenlåten. Sånt pallar inte riktigt jag för tillfället.

Jag söker därför lugn eller snabb klassisk musik. Lite mer modernt. (introlåten till senaste scrubs avsnittet (421) var lite så) Känslan jag är ute efter ska vara lugnande, man ska ryckas med av musiken, men inte den här hårda DA DA DA DAAM DA DA DA DAAM.

Lite Robert Miles, utan technobiten, jag vill bara ha simpelt piano.

Snälla hjälp mig.

(fortfarande så är Sometimes I just go for it med the used ett riktigt bra exempel på stilen jag är ute efter)

Bassebuuuhuuu var är duuu?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

David Bryan (pianist/keyboardist i Bon Jovi) har släppt flera soloplattor med (nästan) enbart piano. Vid sökning på cdon.com, bengans.se och även Amazon.com hittade jag dock bara en platta och det är Lunar Eclipse.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Visst är det bra med piano! Jag tänkte genast på nån Jazz, Brubeck som jag gillar har nån platta med bara piano är jag nästan säker på. Men iaf, jag loggade in på Allmusic och "explore by piano" gav följande...

/red: provar med länken från "mail to friend" också:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:734~T00

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Re: Modern klassisk musik.

Okkido skrev:

Jag gillar klassisk musik, men den är fan för tung för mig.
Ni vet, det går från mjukt pyttepyttelitet så man krymper ihop för att två sekunder hoppa ett stort steg och bli hajenlåten. Sånt pallar inte riktigt jag för tillfället.

Det kallas dynamik och är ett av de viktigaste elementen för att visa uttryck genom musik :P

Finns hur mycket som helst. Satie-surrealism/minimalism, Michael Nyman-popklassiskt, Oscar Peterson-jazz... Kan göra en kilometers lista med låtar och stycken, men kort och gott; har sagt det förr och säger det igen: det finns en anledning till att karln fick pris i _båda_ kategorierna när polarpriset delades ut för 2 år sedan.

Keith Jarrett

Ses på msn kid ;)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)