Har aldrig satt min fot i den där affären och jag tänker inte göra det heller. Fy fan. Varför köpa till exempel tysk mjölk när vi har fin svensk mjölk?
*) De har inga kundkorgar, utan man måste använda en jädrans kundvagn. TRAMS!
*) De har ingen plats för varorna efter kassan, så man kan packa. Man ska slänga ner varorna i vagnen igen, för att rulla vagnen till packhyllorna ett par meter bort. TRAMS!
Men å andra sidan säljer de en massa fjukig tysk korv, så jag kan bortse från mycket...
Om varorna i en Lidl-butik ligger på en bra prisnivå i jämförelse med kvalitet så har jag inga problem att handla där. Jag tvivlar dock på att köttet går inom den gränsen varpå jag då hellre går till ICA, Willys eller allra helst Hemköp och handlar mitt, i det här fallet, kött.
Lidl har riktigt god möjlk med smarta förpackningar. Jag gillar även faktumet att man aldrig behöver stå i kö; om det sedan beror på att de har så få kunder eller på något marknadsföringsknep vet jag inte. ;)
Å andra sida måste även jag poängtera @nders andra påpekande. Deras slarviga prao-elever har ingen aning om i vilken ordning allt ska packas ned.
Men för helvete skärp er. VI lever i en värld där allt handlar om pengar. I Sverige så har vi genom en vänsterregering hållt marknadskrafterna i landet under kontroll genom sossefavoriten, lagar och reformer. Allt kan lösas genom att förbjuda det enligt den sanne sossen. (Jag vet att det var en klar överdrift, men poängen är att under de åren jag har levt som jag minns, så har väldigt mycket som ogillats av regeringen förbjudits. Varför inte se alternativa lösningar??).
I vilket fall så kan man inte längre reglera marknadskrafterna i landet då vissa av de kommer in genom EU där Sverige inte kan förbjuda allt som inte passar de. Därmed kommer kapitalismen in i Sverige. Visst kan vi som människor vara aktiva i vårt val och inte handla på Lidl om vi tycker att det är skit, och därmed driva de ur landet, men vi kan inte längre luta oss tillbaka och vänta på att G.P. tar hand om det åt oss.
Poängen är att VI som konsumenter måste bli mer medvetna och mer aktiva i vårat val av produkter och tjänster än vad vi har varit tidigare då regeringen tappar allt mer makt åt EU och de marknadskrafter som tränger in därigenom.
Så lär er leva med det eller bojkotta det, men gnäll inte, GÖR NÅGOT ISTÄLLET! ;)
Men för helvete skärp er. VI lever i en värld där allt handlar om pengar. I Sverige så har vi genom en vänsterregering hållt marknadskrafterna i landet under kontroll genom sossefavoriten, lagar och reformer. Allt kan lösas genom att förbjuda det enligt den sanne sossen. (Jag vet att det var en klar överdrift, men poängen är att under de åren jag har levt som jag minns, så har väldigt mycket som ogillats av regeringen förbjudits. Varför inte se alternativa lösningar??).
I vilket fall så kan man inte längre reglera marknadskrafterna i landet då vissa av de kommer in genom EU där Sverige inte kan förbjuda allt som inte passar de. Därmed kommer kapitalismen in i Sverige. Visst kan vi som människor vara aktiva i vårt val och inte handla på Lidl om vi tycker att det är skit, och därmed driva de ur landet, men vi kan inte längre luta oss tillbaka och vänta på att G.P. tar hand om det åt oss.
Poängen är att VI som konsumenter måste bli mer medvetna och mer aktiva i vårat val av produkter och tjänster än vad vi har varit tidigare då regeringen tappar allt mer makt åt EU och de marknadskrafter som tränger in därigenom.
Så lär er leva med det eller bojkotta det, men gnäll inte, GÖR NÅGOT ISTÄLLET! ;)
Överreagerar? Du skriver ju att vi som konsumenter ska bli mer medvetna och aktiva i våra val, vad är det då för fel att sprida information om kedjor som inte sköter sig i vissa avseenden?
Altså, bara namnet "Lidl" ger mig rysningar..hugha!
Håller med föregående om att "varför dricka tysk mjölk när vi har fin svensk?"...
Typ margarinet är nån jefvla superversion "á la tysk pansarvagn", ligger ute i rumstemperatur..
Visst, priset skiljer säkert, men jag betalar gärna någon krona mer per liter/kg/hg whatever för att få svenska råvaror!
Nog för att jag varit negativ till LIDLs sätt att hantera mat förut, men nu har dom garanterat gått över gränsen.
Jag undrar när folk kommer att göra kopplingen att lågprisvaror och dålig mat är ett led i att allt större del av hushållens ekonomi har gått till mat. I takt med att familjernas ekonomier har blivit allt mer priskänsliga har matbutikerna tvingats ta fram risig mat för att folk ska ha råd att köpa mat över huvud taget.
Mer pengar i plånboken skulle medföra större valfrihet.
Jag håller med dig i princip Rikard, men tror inte att det är en patentlösning att öka medlen i plånboken.
Först och främst måste vi ändra vårt sätt att handla mat. Inte bara titta på priset utan i stället se efter kvalitet. Det blir inte mycket dyrare i det långa loppet... utan ger större smakupplevelser och ett bättre förhållande till mat. Det baserar jag på hur jag själv handlar. De gånger jag har fallit för att köpa t.ex. lågprismärket Euroshopper blir jag lika jäkla missnöjd varje gång. Det smakar urk och är dåliga produkter överhuvudtaget. Man får slänga mycket och behöver dosera högre på t.ex. tvättmedel och liknande.
Men annars bojkottar jag av princip Lidl. Bl.a. av de skäl @nders har nämnt. Jag gillar inte att känna mig som att jag stör ordningen när jag går in i affären och att det gäller att få ut mig så fort som möjligt med så mycket varor som möjligt i vagnen.
Det enda jag har köpt på lidl är ett USB-minne på 128 mb, som ännu funkar umärkt. I övrigt tycker jag att kvaliten, och helhetsintrycket på den affären är ganska dåligt. Netto handlar jag dock hos ibland.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2