sgtpepper skrev:
Vart jag hittar förankring? Är du på riktigt? Om du skall föra en diskussion så kan du väl åtminstone försöka vara lite saklig? Det är inte upp till mig att förankra och försvara katolikernas helgondyrkan, jag konstaterar enbart att inom katolicismen så dyrkar man helgon och Maria är det främsta av alla helgon och jämställs med Gud, något som man tar avstånd från inom protestantismen.
Jo, och denna helgondyrkan har som sagt ingen förankring i Guds ord, utan man har gått från att hylla Gud till att hylla människor. Påven har säker uträttat mycket bra saker under sin ämbetstid, vad jag hört. Men att av den anledningen skapa denna personkult och denna hysteri kring just påven tycker jag inte alls är speciellt bra, och definitivt ingenting som är förankrat i den tro som dessa personer bekänner sig till.
Mandela var ANCs ledare och frontfigur, han satt 30 år på Robben Island och när han släpptes fri så var han en viktig del i avskaffandet av apartheid och införande av demokrati, han var även ANCs ordförande och president i Sydafrika. Konstigt att hans landsmän ser upp till honom?
Det är riktigt att han är en "symbol" för kampen i Sydafrika, och mycket riktigt satt han i fängelse i 30 år för den sakens skull. När han släpptes ur fängelse så var det efter hårda påtryckningar både inom landet och utanför landet. När Nelson Mandela släpptes ur fängelse hade 30 år av kamp passerat, och när Nelson mandela lämnade fägnelset var i stort den stora kampen redan över, då demokratiska val infördes några korta år senare.(?)
Nelson Mandel har som sagt gjort mycket gott och betytt mycket för folket i Sydafrika, men utan det kämpande folket vore Nelson Mandela ingenting. Det är inte att förglömma, och det var det jag vill framföra. Det skapas ofta personkulter kring människor som inte vore någonting utan andra människor, och detta bli ibland aningen märkligt, som exempelvis med Nelson Mandela.
sgtpepper skrev:
Får man överhuvudtaget hylla någon person för dig?
Javisst ska man uppskatta människor som uträttar saker, eller som man uppskattar på annat vis. Dock bör det finnas någon form av nivå på detta, så att det inte urartar i personkulter och idoldyrkan.
sgtpepper skrev:
Äcklas du av hyllandet av Raoul Wallenberg eller blir du heligt förbannad när du tänker på moder Teresas stora skara av beundrare?
Varför skulle jag göra det? Varken Raul Wallenberg eller Moder Theresa har gjort något som man bör äcklas över, tvärtom. Eller har jag missat något?
Att uppskatta någon är en sak, att mer eller mindre dyrka vanliga människor är något helt annat, och det är detta fenomen som jag tycker är aningen märkligt.