webForumDet fria alternativet

Personkulter...

Politik & samhälle

17 svar · 644 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Har lite svårt för den typen av personkulter som visats de senaste dagarna på TV, där denna bild får sammanfatta det hela:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,626781,00.html

I den kristna tron är de ju inte personer på jorden som ska hyllas, följas och helgonförklaras. Utan tacksamheten och uppskattningen ska ju riktas till Jesus som dog på korset för vår skull, och gav oss evigt liv. Att personer som exempelvis påven och heliga Birgitta blir personkulter tycker jag är mycket anmärkningsvärt, och aningen ogreppbart, då detta inte har någon som helst förankring i den tro de själva bekännde sig till.

Nelson Mandela är en annan personkult som man kan vara väldigt skeptisk till. Han ska ha all heder för att han satt i fängelse (Isle of Man i ca 30 år?) under lång tid för sin kamp för de svartas frihet i Sydafrika. Men fakta är ändå att Nelson Mandela idag inte varit någonting utan de vanliga fotfolkets och de vanliga arbetarnas fortsatta kamp, där många fick betala ett mycket högre pris än Nelson Mandela, och där många fick ge sina liv i kampen för rättisa och solidaritet.
Kampen för rättvisa, solidaritet och ett lika värde för alla i Sydafrika är inte en mans verk, utan var helt beroende av fotfolkets kamp och offervilja. Ändå är det enbart Nelson Mandel man väljer att hylla, glorifiera och kultförklara, på bekostnad av att de verkliga kämparna, arbetarna och fotfolket degraderas.

Finns många personkulter i dagens värld som man starkt kan ifrågasätta. Påven, heliga Birgitta och Nelson Mandela är enbart en rad i mängden.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Även dyrkan av Jesus, är ju en slags personkult. Rent allmänt är det väl så att folk har behov av att låta enskilda personer symbolisera något. Helgondyrkan inom den katolska kyrkan, har jag hört har sin grund i dyrkan av romerska husgudar. Det gäller ju för övrigt mycket annat inom kristendomen, att man har tagit över gamla förkristna seder. Kristi Födelse firas ju i närheten av det gamla midvinterblotet. Ja, det lär visst ha förekommit någon liknande midvintersed även i romarriket:

Some scholars suggest that Dec. 25 is a date of convenience chosen for other reasons, related to the time of Emperor Constantine. Prior to the celebration of Christmas, December 25th in the Roman world was the Natalis Solis Invicti, the Birthday of the Unconquerable Sun.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Blårand skrev:

Men fakta är ändå att Nelson Mandela idag inte varit någonting utan de vanliga fotfolkets och de vanliga arbetarnas fortsatta kamp, där många fick betala ett mycket högre pris än Nelson Mandela, och där många fick ge sina liv i kampen för rättisa och solidaritet.

Det visar väl egentligen funktionen med en kult-gubbe/gumma. De behövs för att ge tro och hopp åt fotfolket i sin kamp :)

UlfT skrev:

Även dyrkan av Jesus, är ju en slags personkult.

Jesus är Guds son, han dog på korset för vår skull och gav oss evigt liv. Varför ska vi inte hedra honom och hans far, och visa vår tacksamhet?

Heliga Birgitta, Påven och Nelson Mandela är helt vanliga människor som inte vore någotning utan människorna i dess omgivning. Det är en helt annan skilnad. När det ser ut som om folk dyrkar påven mer än Jesus, då har något gått knas i teologin och tolkningen av Guds ord?

UlfT skrev:

Rent allmänt är det väl så att folk har behov av att låta enskilda personer symbolisera något.

Ungdomar har rock- och popidoler, äldre gillar vissa politiker, några uppskattar vissa författare och dylikt. Det är en sak, men när man mer elller mindre helgonförklarar vanliga pesoner och låter dessa styra ens liv, oavsett om det gäller musik, politik eller författare så har något gått knas.

Vad är så märkligt med Nelson Mandela, Påven eller Heliga Birgitta att dessa ska behandlas som om de vore någon mer än människor?

UlfT skrev:

Helgondyrkan inom den katolska kyrkan, har jag hört har sin grund i dyrkan av romerska husgudar. Det gäller ju för övrigt mycket annat inom kristendomen, att man har tagit över gamla förkristna seder.

Fast vad har denna helgondyrkan för grund i Guds ord? Ingenting vill jag hävda. De som ska hyllas är Jesus och hans far, övriga människor som gör mirakel är enbart lärjungar som nyttjar de gåvor de fått av fadern. Varför dyrka dessa personer, då de är fadern som ska hyllas och äras, då det är han som gett dem gåvorna?

Ser ingen som helst grund i Guds ord för den persondyrkan som den katolska kyrkan ägnar sig åt. Ej heller ser jag någon poäng med att dyrka vanliga människor som vunnit framgång på lösa grunder.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Blårand skrev:

UlfT skrev:

Även dyrkan av Jesus, är ju en slags personkult.

Jesus är Guds son, han dog på korset för vår skull och gav oss evigt liv. Varför ska vi inte hedra honom och hans far, och visa vår tacksamhet?

Det är en trosfråga. Angående helgonen, är det också en trosfråga. Katolikerna gör ju omfattande utredningar om de som eventuellt ska kanoniseras. Då går man igenom hela deras liv. Man utreder också huruvida böner till helgonaspiranten verkligen har resulterat i mirakler, som man inte kan förklara naturligt. Om vi väljer att tro på dessa mirakler, måste väl anses vara precis lika mycket en trosfråga som om vi väljer att tro på Jesus helighet. Hur som helst har de gjort rigorösa undersökningar av den saken, även om jag personligen inte delar deras slutsatser.

Fast dessa rigorösa undersökningar har ingen som helst förankring i Guds ord, och den tro som katolikerna bekänner sig till. Just detta med helgondyrkan är inte en trosfråga, utan en fråga om hur de lyckats tolka Guds ord så att de kan få det till att man ska tillbe människor i stället för Gud?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

UlfT skrev:

Det gäller ju för övrigt mycket annat inom kristendomen, att man har tagit över gamla förkristna seder. Kristi Födelse firas ju i närheten av det gamla midvinterblotet. Ja, det lär visst ha förekommit någon liknande midvintersed även i romarriket

Det är förmodligen betydligt enklare att få människor att gå över från en religion till en annan om de får behålla sina helgdagar från den tidigare religionen.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Re: Personkulter...

Blårand skrev:

I den kristna tron är de ju inte personer på jorden som ska hyllas, följas och helgonförklaras. Utan tacksamheten och uppskattningen ska ju riktas till Jesus som dog på korset för vår skull, och gav oss evigt liv. Att personer som exempelvis påven och heliga Birgitta blir personkulter tycker jag är mycket anmärkningsvärt

Det är inte ett dugg anmärkningsvärt i den katolska världen, det finns mycket som skiljer "vår" protestantiska kristendom mot den katolska, helgon är ett exempel, syndernas förlåtelse är ett annat.

Nelson Mandela är en annan personkult som man kan vara väldigt skeptisk till. Han ska ha all heder för att han satt i fängelse (Isle of Man i ca 30 år?)

Isle of Man? Nej, det är en ö mellan England och Irland, där man kör motorcykelrace varje år, där satt inte Mandela, han satt på Robben Island, en ö utanför Kapstaden.

För mig är Nelson Mandela en väldigt positiv förebild, en stark människa med en okuvad moral. Jag förstår inte hur du resonerar och hur du kan irritera dig på att folk ser upp till Mandela som landsfader?

Tycker du verkligen att det är konstigt att svarta sydafrikaner hyllar Mandela? Du får det att låta som om han roffat åt sig all ära likt en girig ärelysten despot.

Re: Re: Personkulter...

sgtpepper skrev:

Det är inte ett dugg anmärkningsvärt i den katolska världen, det finns mycket som skiljer "vår" protestantiska kristendom mot den katolska, helgon är ett exempel, syndernas förlåtelse är ett annat.

Den katolska tron bygger på Guds ord, precis som "protestanternas" tro. Men vart i bibeln hittar du förankring för denna helgondyrkan och all denna helgonförklaing?

sgtpepper skrev:

För mig är Nelson Mandela en väldigt positiv förebild, en stark människa med en okuvad moral. Jag förstår inte hur du resonerar och hur du kan irritera dig på att folk ser upp till Mandela som landsfader?

Tycker du verkligen att det är konstigt att svarta sydafrikaner hyllar Mandela? Du får det att låta som om han roffat åt sig all ära likt en girig ärelysten despot.

Jag irriterar mig inte på att folk ser upp till Neslon Mandela. Jag tycker bara att det är aningen märkligt.
Men Nelson Mandela är bara en av flera tusentals och åter tusentals afrikaner som har kämpat för ett fritt sydafrika. Nelson Mandela har blivit en symbol för denna kamp, en symbol som man ser upp till och hyllar som om han vore något mer än en människa. Tycker detta är fel, då jag anser att det stora arbetet som utfördes för att få ett fritt Sydafrika, utfördes av det vanliga enkla svarta arbetarna. Det var de som fick betala det högsta priset för sin frihet. Många betalade med sina liv. Nelson Mandela vore ingenting om han inte backats upp av alla dessa kampfulla människor.

Nelson Mandela hyllas som om han vore något annat än en vanlig människa, trots att han knappast var någon av de som fick betala det hösta priset för ett fritt Syafrika. Tycker enbart att detta är aningen märkligt, att folk hyllar Nelson Mandela som om han vore något annat än ett mänskligt väsen, samtidigt som ingen nämner eller bryr sig om det svarta fotfolket som gjorde grovjobbet.

Re: Re: Re: Personkulter...

Blårand skrev:

sgtpepper skrev:

Den katolska tron bygger på Guds ord, precis som "protestanternas" tro. Men vart i bibeln hittar du förankring för denna helgondyrkan och all denna helgonförklaing?

Vart jag hittar förankring? Är du på riktigt? Om du skall föra en diskussion så kan du väl åtminstone försöka vara lite saklig? Det är inte upp till mig att förankra och försvara katolikernas helgondyrkan, jag konstaterar enbart att inom katolicismen så dyrkar man helgon och Maria är det främsta av alla helgon och jämställs med Gud, något som man tar avstånd från inom protestantismen.

Men Nelson Mandela är bara en av flera tusentals och åter tusentals afrikaner som har kämpat för ett fritt sydafrika.

Mandela var ANCs ledare och frontfigur, han satt 30 år på Robben Island och när han släpptes fri så var han en viktig del i avskaffandet av apartheid och införande av demokrati, han var även ANCs ordförande och president i Sydafrika. Konstigt att hans landsmän ser upp till honom?

Tycker detta är fel, då jag anser att det stora arbetet som utfördes för att få ett fritt Sydafrika, utfördes av det vanliga enkla svarta arbetarna. Det var de som fick betala det högsta priset för sin frihet.

Herregud, så de svarta arbetarna är för dumma för sitt eget bästa alltså enligt dig? De förstår inte bättre än att blint hylla Mandela? Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma.

Får man överhuvudtaget hylla någon person för dig? Äcklas du av hyllandet av Raoul Wallenberg eller blir du heligt förbannad när du tänker på moder Teresas stora skara av beundrare?

sgtpepper skrev:

Vart jag hittar förankring? Är du på riktigt? Om du skall föra en diskussion så kan du väl åtminstone försöka vara lite saklig? Det är inte upp till mig att förankra och försvara katolikernas helgondyrkan, jag konstaterar enbart att inom katolicismen så dyrkar man helgon och Maria är det främsta av alla helgon och jämställs med Gud, något som man tar avstånd från inom protestantismen.

Jo, och denna helgondyrkan har som sagt ingen förankring i Guds ord, utan man har gått från att hylla Gud till att hylla människor. Påven har säker uträttat mycket bra saker under sin ämbetstid, vad jag hört. Men att av den anledningen skapa denna personkult och denna hysteri kring just påven tycker jag inte alls är speciellt bra, och definitivt ingenting som är förankrat i den tro som dessa personer bekänner sig till.

Mandela var ANCs ledare och frontfigur, han satt 30 år på Robben Island och när han släpptes fri så var han en viktig del i avskaffandet av apartheid och införande av demokrati, han var även ANCs ordförande och president i Sydafrika. Konstigt att hans landsmän ser upp till honom?

Det är riktigt att han är en "symbol" för kampen i Sydafrika, och mycket riktigt satt han i fängelse i 30 år för den sakens skull. När han släpptes ur fängelse så var det efter hårda påtryckningar både inom landet och utanför landet. När Nelson Mandela släpptes ur fängelse hade 30 år av kamp passerat, och när Nelson mandela lämnade fägnelset var i stort den stora kampen redan över, då demokratiska val infördes några korta år senare.(?)

Nelson Mandel har som sagt gjort mycket gott och betytt mycket för folket i Sydafrika, men utan det kämpande folket vore Nelson Mandela ingenting. Det är inte att förglömma, och det var det jag vill framföra. Det skapas ofta personkulter kring människor som inte vore någonting utan andra människor, och detta bli ibland aningen märkligt, som exempelvis med Nelson Mandela.

sgtpepper skrev:

Får man överhuvudtaget hylla någon person för dig?

Javisst ska man uppskatta människor som uträttar saker, eller som man uppskattar på annat vis. Dock bör det finnas någon form av nivå på detta, så att det inte urartar i personkulter och idoldyrkan.

sgtpepper skrev:

Äcklas du av hyllandet av Raoul Wallenberg eller blir du heligt förbannad när du tänker på moder Teresas stora skara av beundrare?

Varför skulle jag göra det? Varken Raul Wallenberg eller Moder Theresa har gjort något som man bör äcklas över, tvärtom. Eller har jag missat något?

Att uppskatta någon är en sak, att mer eller mindre dyrka vanliga människor är något helt annat, och det är detta fenomen som jag tycker är aningen märkligt.

Blårand skrev:

Men att av den anledningen skapa denna personkult och denna hysteri kring just påven tycker jag inte alls är speciellt bra, och definitivt ingenting som är förankrat i den tro som dessa personer bekänner sig till.

Så nu gör du dig förmer än miljontals katoliker och knäpper de på näsan och förklarar för DEM vad deras religionsutövning EGENTLIGEN skall handla om?

Om det inom katolicismen dyrkas helgon och påvar, hur kan du då komma och förkunna att det strider mot deras tro?! Snacka om förmätet.

Ditt babbel om Nelson Mandela är bara tröttsamt, be din samhällskunskapslärare att tipsa dig om böcker som handlar om ANC och Sydafrika och idka lite självstudier. Det är alltid trist att diskutera med ignoranta 15-åringar som inte läst en enda bok i ämnet de har så bergfasta åsikter om.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Ser ingen skillnad på Påvens personkult och Jesus och Guds personkulter

sgtpepper skrev:

Om det inom katolicismen dyrkas helgon och påvar, hur kan du då komma och förkunna att det strider mot deras tro?! Snacka om förmätet.

Därför att deras tro utgår från bibeln, och i bibeln finns ingen grund för helgondyrkan eller helgonförklaringar. Det är inget förmätet med det, och inte heller någon knäpp på näsan, utan enbart ett konstaterande. Katolikerna får naturligtvis tro vad de vill, precis som alla vi andra. Tycker bara att det är märkligt att de ägnar sig åt helgondyrkan och helgonförklaringar, då deras tro som sagt utgår från bibeln som inte ger utrymme för detta enligt min mening.

sgtpepper skrev:

Ditt babbel om Nelson Mandela är bara tröttsamt, be din samhällskunskapslärare att tipsa dig om böcker som handlar om ANC och Sydafrika och idka lite självstudier.

Nja, jag tror inte att det varken i historieböckerna eller via samtal med samhällslärare kommer att framkomma, att Nelson Mandela själv befriade Sydafrika eller att befrielsen stod och föll med Nelson Mandela. Han är en stor man, men enbart en kämpe i mängden när det gäller befrielsen av Sydafrika, även om han styrde via sin hustru Winnie. Det var styrkan och bredden hos de kämpande som befriade Sydafrika. Inte en man allena.
Även om man uppskattar Nelson Manelas arbete och gärningar, kan jag ändå inte förstå personkulten kring honom.

sgtpepper skrev:

Det är alltid trist att diskutera med ignoranta 15-åringar som inte läst en enda bok i ämnet de har så bergfasta åsikter om.

De är mina egna åsikter som jag själv har i frågan. Hävdar inte på något sätt att dessa skulle vara de ända rätta åsikterna i frågan.

Sedan kan jag nog tycka att de slutsatser som du drar utifrån det jag tidigare skrivit, är aningen märkliga. Speciellt då du påstår att jag hävdar att svarta arbetarna är för dumma för sitt eget bästa, eller att jag skulle äcklas av Roul Wallenberg eller Moder Theresa. Tycker nog att det är dina förhastatde slutsatser som nog gör debatten aningen märklig.

His Divine Shadow skrev:

Ser ingen skillnad på Påvens personkult och Jesus och Guds personkulter

Om man utgår från biben, så är Jesus Guds son. Denna uppfattning gäller både för katoliker och protestanter.
I bibeln framgår dock klart att det är Jesus, som dog på korset och tog våra synder, som är vår räddare och frälsare. Det är genom honom vi ska be till fadern.

Om man då som katolikerna börjar skapa sig egna helgon, och tillber dessa istället för Jesus, då anser jag att man missat en hel del i vad Guds ord säger och vad poängen med Jesu död innebar.

Istället för att hylla Jesus så hyllar istället katolikerna i viss mån även Jungfru Maria och andra helgonförklarade personer. Då har man skapat sig en personkult som inte alls går i takt med de kristna budskap som finns i bibel enligt min mening.
Det är detta som gör att personkulten kring bland annat påven, blir aningen märkligt, även om man som sagt säkerligen kan tycka bra om delar av det han uträttat under sitt ämbete.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Trodde katoliker hyllade jesus?

Även katolikerna hyllar och tillber Jesus, men det har även egna helgon som de tillber. Hittade nedanstående på Crossnet, som jag tycker på ett kort och koncist sätt visar sillnaden mellan protestanter och katolikers syn på helgon.

Crossnet skrev:

Bibeln lär ut att vi endast skall tillbe Gud och att han skall ha all ära.
Katoliker ärar helgon och ber helgonen om förbön. Jesu mor Maria anses av katoliker vara det främsta av alla helgon och de menar att Maria avlades utan synd (obefläckad avlelse). Därmed jämställs hon med Gud.

Protestanter avvisar Mariakulten inom katolicismen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandela

Läs!

Det finns mängder med vidriga personkulter att ta som exempel om man så önskar, hur man istället kan välja Nelson Mandela som exempel på en osund personkult övergår mitt förstånd.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)