webForumDet fria alternativet

Välkommen till mitt privata helvete

Småprat

9 svar · 519 visningar · startad av oelbal

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Frågan#1

Topic säger allt. Jag tillbringar stor del av min tid ute på landet, där vi saknar allt vad bredband heter, och nu brister snart mitt tålamod.

Jag bor ynka 200 meter från min telestation, så avståndet är det minsta problemet i dagsläget, och jag vet att det finns många intresserade i området. Jag har kollat, och det är ungefär 90 nummer som är kopplade till stationen, vilket innebär ungefär 200-300 människor. Jag har ingen aning om det är tillräckligt för att erbjuda bredband, men varje morgon när jag vaknar så stiger jag upp, kollar ut genom fönstret, och där står den där förhatliga telestationen och bara flinar åt mig.

Inte blir det bättre av att de flesta stationerna runt om är utbyggda, det känns som om bredbandet går i en cirkel runt mitt hus.

Den senaste tiden har det då hänt lite saker som har fått bägaren att rinna över. Vid ett flertal tillfällen har det ringt försäljare från Telia och erbjudit olika förmåner och annat skräp eftersom mina telefonkostnader är så extremt höga, det brukar gå till så här:

Försäljare: Hej, Jag heter Anton och jag ringer från Telia för att berätta om våra nya erbjudanden etc.

Jag: Tack, men nej tack, jag ringer så inte jättemycket i telefonen, några samtal varje dag, så det lönar sig inte.

Försäljare: Hm, jaså, men när jag kollar på dina samtalkostnader här ser jag X antal tusenlappar i kvartalet, hur förklarar du det?

Jag: 90% av de där kostnaderna är Modemkostnader.

Försäljare: Öh, ok, men vi på Telia har finfina erbjudanden på ADSL också, varför har du inte tecknat något sådant? Då slipper du dina tråkiga modemkostnader.

** ungefär här brukar jag bli rätt irriterad **

Jag: För att ni inte byggt ut min telestation.

Försäljare: Öh, ok. Du borde ringa Telia och berätta att det finns ett intresse för bredband på din ort.

Jag: Vem ska jag kontakta?

Försäljare: Tyvärr, det vet jag inte, det är inte riktigt mitt bord.

Jag: Hepp, det var väl synd...

** Jag lägger på **

År 2000 trodde jag på sin höjd att jag skulle få vänta nått år på bredband, men nu är det 2005. Jag bryter snart ihop. Så, vem fanken ska man kontakta för att lata Telia ska orka masa sig hit och fixa ADSL? Ge mig telefonnummer och email-adresser.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ta kontakt med din komun och kolla om det finns någon "IT-strategi" som innebär utbygnad av telenätet för bredband.
Härryda gjorde någon "deal" med scanova för att bygga ut, nu kan +95% av hushållen få ADSL.
Tror det gick på 20 mille för komunen, så om ekonomien är knapp kan det vara svårt.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Flytta hemifrån din lipsill. ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Leta reda på andra som har samma telestation och starta ett upprop, och samla namnlistor. Sen kanske u tom kan få kvällspressen att haka på, så att ni får uppmärksamhet.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag tror sedan, om du nu väljer att inte följa det rådet, att uppvakta kommunens IT-samordnare med välgrundade argument och en stor intresseanmälan.

OveRRidE skrev:

Planen är att jag ska placera mor & far på hemmet, så att jag kan ta över kåken och marken. ;)

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Jag har hört ryktesvägen att det faktiskt har blivit riligare priser på sat-com.
(för er som inte har fiber-access i huset. ;) )

Men det kan ju vara värt att kolla upp. Iallafall om du har modemkostnader för ett par tusen per kvartal. Då finns det ju liksom lite utrymme för prestandahöjande och kostnadssänkande investeringar...

http://www.comsat.nu

/pebi

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

oelbal, Jag kunde inte heller få adsl först men med lite trixande fick vi det ändå. Eftersom princip alla kan få isdn (har jag för mig) så skaffade vi det. För att kunna ha isdn så kopplas man om till huvudstationen och då kan man även få adsl. Detta gjorde vi och vi bor 4900m från huvudstationen och kan få 2/0.5. Vi hade isdn i ca 2 timmar innan vi beställde adsl. Kanske är något att testa? ;)

Jag snubblade precis in på hemsidan för det företag som har ansvaret för att bygga ut bredbandet i min kommun, och där hittade jag lite information om den planerade utbyggnaden, och det såg faktiskt rätt lovande ut... :)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

oelbal skrev:

Jag snubblade precis in på hemsidan för det företag som har ansvaret för att bygga ut bredbandet i min kommun, och där hittade jag lite information om den planerade utbyggnaden, och det såg faktiskt rätt lovande ut... :)

Grattis! Bara att fortsätta vänta och hoppas på det bästa. ;)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)