webForumDet fria alternativet

Vissen blomma

Natur & djur

21 svar · 955 visningar · startad av Danny

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Frågan#1

Hallå! Alltså, jag har vissa problem med min fina blomma som jag köpte för kanske 3 år sedan, den har alltid sett fräsch ut liksom. Men nu på bara några veckor så har den gått och blivit hängig, jag har inte missskött den heller. Fortsätter sköta den som vanligt, men den ser bara värre ut för varje dag som går nästan. Bladen har hängt ganska länge, men nu har även stjälkarna börjat dala, ser riktigt illa ut. Är det någon där som kan nåt om blommor och har nåt tips? Plantera om med lite näring kanske är det enda rätta?! Bifogade en bild före/efter.

vissen2.jpg
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag kan ju inte påstå att jag är särskilt kunnig. Men jag brukar stoppa ner några näringspinnar i ett sådant läge. "Blomstra" heter några jag har.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag är ingen blomexpert, men nog brukar man väl plantera om blommorna efter en tid eftersom jorden blir näringsfattig?

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Är inte heller någo expert, men ser innerkrukan inte lite liten ut för den blomman? Är det samma kruka som för 3 år sedan, så är det kanske dags att plantera blomman i en större kruka, då blomman nog växt en del på dessa tre år?

Ja, jorden blir väl utarmad på näring efter ett tag. Har aldrig planterat om nån blomma, men det måste man väl ta och göra nån gång under livstiden iaf :) ...får greja det och se om det hjälper.

Blårand skrev:

Är inte heller någo expert, men ser innerkrukan inte lite liten ut för den blomman? Är det samma kruka som för 3 år sedan, så är det kanske dags att plantera blomman i en större kruka, då blomman nog växt en del på dessa tre år?

Nja, den växer inte så mycket den där tycker jag. Ingenting skulle jag tro. Det kommer och går lite blad bara, men det blir inte fler blad/stjälkar. Så jag tror inte innerkrukan är för liten.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Danny skrev:

Blårand skrev:

Nja, den växer inte så mycket den där tycker jag. Ingenting skulle jag tro. Det kommer och går lite blad bara, men det blir inte fler blad/stjälkar. Så jag tror inte innerkrukan är för liten.

Blomman kanske inte växer, Men rötterna växer nog en anning på tre år, så du bör nog plantera om den i en större kruka och byta ut lite av jorden...

Esen skrev:

Danny skrev:

Blårand skrev:

Blomman kanske inte växer, Men rötterna växer nog en anning på tre år, så du bör nog plantera om den i en större kruka och byta ut lite av jorden...

Ja iofs, det är ju klart. Men om jag nu ska plantera om den, då märker man väl om det blivit lite mer rötter än jord liksom? Isf kan jag ju passa på att byta kruka när jag ändå är igång.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är nog lika bra plantera om den i en större kruka när du ändå håller på ;)

...ja... men då måste jag ju skaffa en annan ytterkruka också... min som är så fin... :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Släng skiten och köp en ny.. §jr

Men... det går ju inte... jag har ju utvecklat starka känslor för just den där...

Hur ofta vattnar du?

Började den hänga i samband med att det blev sol på den genom fönstret?

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

det kan vara så att rötterna är så många och det är för lite jord så när du vattnar så dränks den :P Det ser ut som om den skulle vara övervattnad. Vore det näringsbrist borde bladen bli gula eller marmorerade. Vid för lite vatten rullar de i topparna och blir bruna. Vill du behålla blomman OCH kruka tar du upp växten - rensa försiktigt bort en del av jorden så du kan frilägga rötterna, som förmodligen ligger slingrade flera varv i krukan, skär av rötterna en bit och plantera om den i samma kruka men med ny jord.

Nicrosoft skrev:

Hur ofta vattnar du?

Nån gång i veckan. Brukar känna en bit ner i jorden om det känns torrt, då slänger jag på en skvätt.

Nicrosoft skrev:

Började den hänga i samband med att det blev sol på den genom fönstret?

Ja, det gjorde den, men jag inte haft problem med det tidigare. Det där skulle vara en såndär väldigt tålig blomma som kan stå ganska mörkt. Just därför kanske det inte är så bra att ha den för ljust tänkte jag. Men eftersom den klarat sig tidigare somrar så borde den klara sig nu med tycker man ju.

Kombinationen sol genom fönster och ett varmt element under kanske blev för bra.

kaxigt skrev:

det kan vara så att rötterna är så många och det är för lite jord så när du vattnar så dränks den :P Det ser ut som om den skulle vara övervattnad. Vore det näringsbrist borde bladen bli gula eller marmorerade. Vid för lite vatten rullar de i topparna och blir bruna. Vill du behålla blomman OCH kruka tar du upp växten - rensa försiktigt bort en del av jorden så du kan frilägga rötterna, som förmodligen ligger slingrade flera varv i krukan, skär av rötterna en bit och plantera om den i samma kruka men med ny jord.

Det där låter som tipset för mig. Ska ta och prova det där någon dag. Tackar!

Nicrosoft skrev:

Kombinationen sol genom fönster och ett varmt element under kanske blev för bra.

Ja... det är faktiskt väldigt varmt nu, såhär varmt som det är här inne brukar det inte vara annat än på högsommaren. Knappt så man vill ha några kläder alls på sig :) ...men jag tror ändå inte det är värmen, eftersom den klarat sig genom stekheta somrar tidigare. Det är nog nånting med näringen eller så...

Tog och accepterade kaxigt's svar, men vi får väl se om det funkade först efter några veckor... :)

Blomsterblogg050408

Jag har nu uppgraderat blomstret. Har nu en tidig version av någon "aloe". Den förra trodde mor min skulle ha svåra problem att boota upp i framtiden. Hon trodde att den fått för mycket kylning. Fast det såg bra ut i rooten. Vi styckade av den och ska försöka med nya tag. Man lever på hoppet.

blomma_aloe.jpg
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)