webForumDet fria alternativet

Inte rökt på fyra timmar, hur länge vill kroppen ha nikotin?

Träning & hälsa

13 svar · 1 795 visningar · startad av meza

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg
Frågan#1

Jaa det är det jag undrar :) Det är jäkligt jobbigt just nu... Innan så har jag rökt ungefär ett och ett halvt paket per dag, men mina lungor börjar krångla och annat. Så jag tänkte att det var dags att sluta.. Men jag undrar om det är någon som vet hur länge själva kroppen vill ha nikotinet ?

Man blir ju lite halvt grinig och så, och mår inte så jäkla bra... Men jag undrar hur länge detta kommer vara...

Tack på förhand!

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Detta varierar från person till person. När jag slutade röka räckte det med mindre än en väcka innan nikotinbehovet gick ner från det värsta besväret. Istället är att bryta vanan att rökas som kommer bli det svåra. Är du fast besluten så kommer detta dock inte att bli några problem :D
Måste tipsa om Apotekets broschyrer som garanterat hjälper dig med att just bryta vanan. Och skulle det kännas svårt finns hjälp att få i form av rådgivning(sluta-röka-linjen) och nikotintuggumin etc. försök dock utan medicinsk hjälp först är mitt tips. Med god vilja brukar det fungera ;).
Lycka till!

Tack! Men blir det värre och värre med tiden? eller blir det hela tiden bättre?

Tacksam för svar...

Mvh

Ditt behov av nikotin kommer givetvis att avta även om du säkert kommer att uppleva att abstinensen stundtals känns svårare och intensivare än vanligt. Försök att, precis som ett av tipsen i tidigare nämda broschyr beskriver, tänka/göra något speciellt när abstinensen känns som värst. Ät något (gärna russin eller annan frukt, godis är inte att föredra av ganska självklara skäl :e), titta på klockan eller dyl. Allt handlar som sagt om att byrta vanan. Lyckas du med det så kommer du lyckas med att sluta.
jag slutade för mer än ett halvår sen men fick i förrgår en så kraftig abstinens så att jag trodde jag slutade igår. Denna gick dock över efter någon timme och jag har inte längre några besvär. Helt fri från abstinens kommer alltså att dröja innan du blir. Men som sagt, titta in på ditt apotek och ta en broschyr, den kommer hjälpa dig ofattbart mycket ;)

Tack så mycket :)

Så lite så ;)
BTW! En liknande fråga. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=122774&forumid=207
Kanske kan ni kontakta och hjälpa varandra, vad vet jag. Ofta förstår man varandra bäst när man är i samma situation ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det går i vågor det där. Jag slutade röka på annandag jul -96 och känner fortfarande röksug lite då och då. Jag rökte iofs liiite mer än du och det har säkert ganska stor betydelse.

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

om du är motiverad så tänker du inte så mycket på att röka - men börjar du att tänka på det så förstärker du din abstinens. Försök att hitta något som belönar dig lika mycket som cigaretten gjorde.

Kan du stå ut i 48 timmar så lättar det även om det kommer "körare" då och då. Gör en s.k utrensning både i psyket som hemma. Städa vet jag då har du nåt för händerna - tuggar du sedan tuggummi som håller du dessutom käften i styr. §e

Sätt på bra musik det svänger om. Vädra sedan ut hela lägenheten, tänd ett ljus eller köp färska väldoftande blommor. Blir det för jobbigt, stanna upp, drag en djupt andetag och låt luften sakta sippra ut genom munnen. Slut dina ögon och visualisera på något som INTE är förknippat med rökning - något som du blir/mår bättre av utan ciggisarna. Tänk på 6 - vilken ork du får :L

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Inte rökt på fyra timmar, hur länge vill kroppen ha nikotin?

Det tar c:a 3 dygn innan kroppen blir av med beroendet av nikotin. Därefter är det "bara" psyket kvar att slåss mot.

http://www2.cancerfonden.se hjälpte mig en bra bit på vägen. Är fortfarande rökfri. La av för c:a 1,5 år sedan.

Medlem sedan jan. 2004132 inlägg

Re: Re: Inte rökt på fyra timmar, hur länge vill kroppen ha nikotin?

Rikard skrev:

Det tar c:a 3 dygn innan kroppen blir av med beroendet av nikotin. Därefter är det "bara" psyket kvar att slåss mot.

Min KEMI/BIOLOGI-lärare har nämt det där för mig... (då han ogillar att man röker) men det tar tar c:a 2-3 dygn.. sedan är det psyket du slåss mot... vilket tar längre tid dock :OO :OO

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Kanske får sticka in med en liten fråga...
Ni säger att det tar 3 dygn innan kroppen blir av med beroendet av nikotin...

Finns det någon som vet hur länge det tar för kroppen att bli av med koffein beroendet?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Re: Re: Inte rökt på fyra timmar, hur länge vill kroppen ha nikotin?

Rikard skrev:

http://www2.cancerfonden.se hjälpte mig en bra bit på vägen. Är fortfarande rökfri. La av för c:a 1,5 år sedan.

Är det inte så att kroppen faktiskt producerar eget nikotin eller någon liknande ämne. När du röker eller snusar så slutar kroppen producera detta och därför får du suget, eller hur det nu var, kanske var tvärtom?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Flyttad från Cafét.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)