Jag köpte i januari 2003 en stol från Jysk.
I början av april i fjol gick den sönder. Underredet bara pajade.
Jag var då till Jysk, och fick en ny trots att garantin hade gått ut. Han tyckte att en stol för 1200:- skulle hålla längre än så. Jag fick då en "ny modell" av stolen, med ganska mycket uppgraderade delar. Sämre kvalitet, kändes direkt.
Under hela den här tiden har hjulen skruvat ur sig. I maj var jag dit och fick ett nytt hjul, pga att det hade skruvat ur sig så pass mycket och lyckats skada gängen. Så här har det alltid varit, har fått lov att skruva åt dem en gång i veckan.
Igår skulle jag göra det igen, men då hade hjulen skruvat ur sig så pass mycket så alla utom ett hade skadat gängen, jag har inte kunnat skruva åt dem på sistone, då den medföljande nyckeln har gett vika, men jag hade dock skaffat annat igår, men det var för sent..
Och tack vare att de skruvar ur sig hela tiden, så blir ju stolen ojämn. Tack vare detta så lutar den, smäller, brakar och knakar samt är allmänt vinglig pga ojämt tryck. Läskig att använda.
Jag var igår ner och snackade med killen igen på Jysk. Han sa att jag nog inte skulle få någon ny igen, för att den "håller ju uppenbarligen inte" för mig. Va? Det är väl inte mitt fel att hjulen skruvar ur sig, det gjorde det ju t.o.m. på den stolen där nere i affären, vilket han också såg. Men han antydde att jag satt och gungade och rullade runt mycket, men så är inte fallet då jag får ont i ryggen av att sitta bakåtlutad.
En kompis till mig har deras "Chef". En modell mindre än min. Han har haft sin i två och ett halvt år, sitter mycket vid datorn, väger runt 90 och lutar bakåt och har sig, och den stolen är det inte ett endaste litet fel på, den knarrar inte ens. En annan kompis som väger ca 70, sitter mindre än både mig och den andra kompisen, och gungar inte. Hans stol är dock ett vrak. Det här indikerar att kvaliteten verkar skifta från stol till stol.
Saken är väl dock den att man får väl ny garanti med en ny produkt? Dvs att garantin på den här stolen borde gå ut 4 april. Jag har ju dock inget kvitto på det här...
Killen påpekade som sagt att det inte verkar gå för mig att ha den här stolen. Men herregud. De ska väl ändå hålla längre än ett år? Och det måste som sagt vara tack vare att hjulen skruvar ur sig som det här lutandet och allt har kommit till och det måste ju i sig vara konstruktionsfel. Hjulen ska väl sitta kvar!
Han tyckte i alla fall att jag skulle ta med stolen och komma ner. Det gör jag i morgon. Kan jag bära med mig nåt ess i bakfickan? Tack vare att jag inte har nåt kvitto så lär jag väl inte kunna kräva en ny stol antar jag.
Nej, du får inte förlängd garanti om du får en ny produkt. Garantin gäller från inköpsdatum av din första stol, d.v.s Januari 2003. Om Jysk inte tar på sig att ge dig en ny stol är det rätt kört för dig. Ett fel som visar sig på en produkt ska du anmäla direkt, och i det är fallet skulle du kunnat anmäla felen tre gånger, om Jysk inte lyckas laga stolen på tre försök har du rätt att häva köpet.