webForumDet fria alternativet

hur unga barn/ungdomar får man sätta i arbete?

Juridik

10 svar · 636 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Jag måste ha hjälp och tänkte fråga skolungdommar. Så fick jag veta idag att en anställning / sommarjobb kan vara svårt om man är 15 år!!

Nu var detta iofs på Posten, men visst finns det sommarjobbare från högstadiet?

Det jag behöver hjälp med tar 4 timmar i anspråk en gång i veckan under hela sommaren.

Det måste väl vara okej att ha några tjejer i nian som hjälper mig? Jag menar, dom är ju inte så små och det är ju inte branarbete "the evil version" som åsyftas! Ett vanligt sommarjobb...! Helt enkelt!

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Jag sommarjobbade första gången när jag var 13, men det var nästan 10 år sedan, så jag vet inte om det har ändrats.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Är det inte så att med barnarbete så syftar man på barn som tvingas jobba för en taskig/ingen lön?

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Från 13 år är det okej, om vi utgår från seriösa företag.
Tänk tex på reklamutdelare, tror de har 13 år som gräns.

Anställningskontrakt, ingen pengahantering, ej oövervakat arbete etc är en förutsättning.

Jag tolkar det som att du redan är företagare, prata med din lokala företagarförening.
Arbetsförmedlingen hjälper säkert gärna också till.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Hör med Arbetsförmedlingen.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Det finns relativt stränga avtal och regler för vad som gäller när yngre ska arbeta. Kan vara bra att ha bakhuvudet i fall att den unge arbetstagaren skadar sig, och du då kan bli skadeståndsskylidg om du inte uppfyllt alla regler.

Sedan är det nog inte bara att ge ungdomarna en slant i handen, utan du ska väl även krångla med sociala avgifter och liknande om du anställer sommarjobbare?

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

OK, tack! Då är det något annat som killen jag pratade med åsyftade.

Det verkar konstigt om staten skulle ha med en anställning i sig att invända mot. Allt kan missbrukas... det är inte det som åsyftas.

Jag behöver hjälp och kiddsen behöver cash! :-)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

En person som är 15 år får inte jobba övertid, det vill säga inte mer än 8 timmar per dag 5 dagar i veckan. Det måste även handla om "lättare arbete", t.ex sortera papper inte jobba som gruvarbetare :).

Medlem sedan feb. 200552 inlägg

Du måste ha F-skattesedel också. DVS du betalar arbetsgivaravgifter sjukersättning och moms för personen mm

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag har för mig det finns en åldersgräns faktiskt om jag inte minns fel.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Jag fick mitt första jobb när jag var femton år, det var dock 5 år sedan så kolla upp reglerna ifall de har ändrats. Mig veterligen stötte arbetsgivaren inte på några problem hos myndigheterna.
Jag har för mig att det är som sgtpepper skriver, ingen övertid och lättare arbete.

Hör med AMS så får du riktiga svar.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)