Jag måste ha hjälp och tänkte fråga skolungdommar. Så fick jag veta idag att en anställning / sommarjobb kan vara svårt om man är 15 år!!
Nu var detta iofs på Posten, men visst finns det sommarjobbare från högstadiet?
Det jag behöver hjälp med tar 4 timmar i anspråk en gång i veckan under hela sommaren.
Det måste väl vara okej att ha några tjejer i nian som hjälper mig? Jag menar, dom är ju inte så små och det är ju inte branarbete "the evil version" som åsyftas! Ett vanligt sommarjobb...! Helt enkelt!
Det finns relativt stränga avtal och regler för vad som gäller när yngre ska arbeta. Kan vara bra att ha bakhuvudet i fall att den unge arbetstagaren skadar sig, och du då kan bli skadeståndsskylidg om du inte uppfyllt alla regler.
Sedan är det nog inte bara att ge ungdomarna en slant i handen, utan du ska väl även krångla med sociala avgifter och liknande om du anställer sommarjobbare?
En person som är 15 år får inte jobba övertid, det vill säga inte mer än 8 timmar per dag 5 dagar i veckan. Det måste även handla om "lättare arbete", t.ex sortera papper inte jobba som gruvarbetare :).
Jag fick mitt första jobb när jag var femton år, det var dock 5 år sedan så kolla upp reglerna ifall de har ändrats. Mig veterligen stötte arbetsgivaren inte på några problem hos myndigheterna.
Jag har för mig att det är som sgtpepper skriver, ingen övertid och lättare arbete.
Hör med AMS så får du riktiga svar.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849