webForumDet fria alternativet

Försäkring

Konsumentråd

3 svar · 474 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Kom på tanken förut att skrota en gammal bil som står i garaget och fixa iordning lite så att jag kan ha trummorna där ute istället för i ett för litet rum som nu. Kommer dock då till försäkringsfrågan. Vi har Länsförsäkringar och på deras hemsida så står det följande:

Stöldbegärlig egendom
Begreppet stöldbegärlig egendom omfattar ägodelar som är särskilt attraktiva för tjuvar – som exempelvis smycken, antikviteter, konstverk, elektronisk utrustning, pälsverk, instrument, alkohol och vapen. Sådan ersätter vi inte om egendomen förvarats i exempelvis garage, förråd eller gemensamhetsutrymmen vid en stöld.

När du tar med dig stöldbegärlig egendom utanför bostaden måste vara extra aktsam och inte lämna den utan uppsikt.

Det känns alltså rätt kört att ha trummorna i garaget. Men då kommer jag till frågan om man kan köpa någon form av tilläggsförsäkring eller göra garaget inbrottssäkert (t.ex en bil framför garageporten och en planka eller liknande under handtaget till den vanliga dörren)? Någon som har koll på det här? Både om det är möjligt och vad det isåfall kommer att kosta.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

allt hänger väl på vad det är för lås på garaget... Fråga försäkringsbolaget

Medlem sedan feb. 200552 inlägg

Du skall absolut inte skylta med kraftiga lås. Då vet tjyvarna säkert att där finns grejor att hämta. Det bästa är om du har ingång från sidan också. Där kan du ha ett inbrottssäkert lås typ sjutillhållare eller polislås. Och sedan en kraftig 2 tum x 4 planka på insidan av porten. Det har jag och det räcker. Har aldrig haft inbrott på 20 år

Medlem sedan dec. 200497 inlägg

Ett garage är alltid i ett garage ur ett försäkringsbolags synvinkel oavsett hur mycket lås, plankor, bilar, larm, hundar eller annat du sätter dit som skydd.

Men prova att se om du kan försäkra garaget som lokal för hobbyverksamhet. Hobbyverksamheten är ju då musik.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)