webForumDet fria alternativet

Filmer liknande "Hero"

Film & TV

17 svar · 948 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Har precis sett filmen Hero, helt sanslöst vacker.. Letar nu efter filmer liknande. Är Crouching tiger, hidden dragon och Flying daggers något för mig?

Hollywood-produktioner undanbedes just i denna tråd.

Medlem sedan mars 2004230 inlägg

Crouching Tiger utspelar sig i samma typ av miljöer, med samma typ av karaktärer och är ungefär lika utdragen och seg som Hero, så den gillar du nog=) Har heller inte sett Flying Daggers än..

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

House of Flying Daggers är läcker som tusan. Jag har inte sett Hero men ska la vara samma stuk. Sen har jag hört lite om "2046" som också ska vara i samma stil.

Medlem sedan dec. 200494 inlägg

Crouching tiger, hidden dragon är den vackrast film jag sett!
Har inte sett Hero...än.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Crouching tiger.... är hur som helst betydligt bättre än Hero.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Kung fu Hustle såg jag rätt nyligen. Det är en komedi ungefär som scary movie där man baserar innehållet från tidigare filmer. Se värd! :) :e

Crouching tiger hidden dragon var typ underbar.. Men Hero var vackrare. Tror iofs det beror på att jag såg den filmen först. Nu väntar House of flying daggers! :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

House of flying daggers och Crouching tiger, hidden dragon måste du definitivt se! De är inte riktigt lika vackra som Hero, men helt klart i samma klass!

Hur är det med filmen Musa? Någon som har sett den?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Tengblad skrev:

Sen har jag hört lite om "2046" som också ska vara i samma stil.

Samma stil? Du menar att den är kinesisk? I övrigt har den just inga likheter med vare sig Crouching... eller Hero. Den berättar en historia om en man som, under 1960-talet, skriver en bok med titeln 2046, samtidigt som han har en romans med någon kvinna.

Fia skrev:

Den har jag sett. Det är en bra film. Inte lika vackert filmad som Crouching... eller Hero. Om du ska se den, läs på ordentligt om Kinas och mongolernas historia, vid tiden efter att mongolerna hade förlorat kontrollen över Kina. Det betyder faktiskt rätt mycket för att kunna hänga med på vilka som är vilka i den filmen. För koreaner och kineser är säkert denna bakgrundshistoria lika självklar, som det är för oss vem Gustav Wasa var.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Fia skrev:

Den är lika underbar och vacker som hero och dom andra.

House of flying daggers var sanslös.. Älskar den redan. Ruggigt vacker, bra, .. jag är nästan mållös. Mycket bra film..

Kung fu hustle var skön den med. Dock nådde den inte riktigt ända fram, såsom Crouching tiger.. och House of flying daggers gjorde. Fler tips, snälla!! :D

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Musa som nämnts redan bör du se!

Lite andra asiatiska filmer (som lovat), i lite olika genrer:

The Eye
Ju-On: The grudge (kan ju vara intressant att se originalet :) )
What price survival
Versus
Time and Tide
Save the green planet (<-- ett måste att se! :D )
Sympathy for mr vengeance
Avalon (inspelad i polen med polskt tal, men är gjord av Mamoru Oshii, han som gjorde ghost in the shell)
Infernal Affairs

Om du vill se nån skapligt bisarr rulle:
Ichi the killer

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

Om det är just det fantastiska fotot och sättet att berätta du gillar i Hero så rekommenderar jag pärlan "Pillowbook".

Kill Bill både 1 & 2 är annars bra, men liknar inte Hero, även om de kanske uppfattas som samma genre. Väldigt olika dock. Sen är det ju inget fel på "De sju samurajerna " heller, om man gillar klassiker.

2046 rekommenderas. Vacker film rakt igenom med en mängd saker att anmärka på, och då i en positiv mening. Dock ej ens i närheten av att vara lik Crouching tiger hidden dragon, Hero eller House of flying daggers. Rekommenderas varmt ändå, tillsammans med In the mood for love av samma regissör. :bire

(Tack Tengblad.)

Såg Shaolin soccer idag också. En film som innehöll drag av dem från trion Crouching tiger.., Hero och Flying daggers.

Genomgående för filmerna jag söker är nog att martial arts finns representarat i dem (2046 är en parentes). Gimme more please!

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Fia skrev:

Musa är bra, riktigt bra, dock inte lika "fin" som de Hero och House of Flying Daggers.

Sen finns ju Warrios of Heaven and Earth som är lite samma stil som Musa och Legend of Zu som är... erm, är lite speciell :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

m_soderlund, kolla in dessa:

Arahan, Fighter in the Wind, Fong Sai Yuk 1 & 2, Tai Chi Master, Once Upon a Time in China 1, 2 & 3, Fist of Legend och Ong-bak.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)