webForumDet fria alternativet

Skolmassaker, igen...

Politik & samhälle

29 svar · 1 634 visningar · startad av magnusfernstrom

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,620859,00.html

Hmm...

Varför bryr jag mig inte om offrena? Människorna som begår dåd som dessa mår inte bra, och de gör det inte av en anledning.

"Eleverna vädjade förgäves om nåd" skriver Aftonbladet. Visserligen är tio mord mycket, men varför ska man alltid få den skyldige att se ut som den elake? Som sagt, det är kallt och rått och blåsa skallen av tio personer, och nej, jag tycker inte det är rätt, men slår det aldrig någon att de som är de riktiga offrena - den som begår skolmassakrerna - antagligen varit mobbade hela sin skolgång? Sen, nu när allt är över, kan ändå ingen förstå hur killen spårade ur som han gjorde.

Ge fan i att stå och grina över det, har jag lust att säga, om de förstås inte grinar över att killen som sköt är död

Det är fan inte killen det är fel på, det är skolan och samhället - människorna runt omkring han som sköt.

Kommer säkert få massor av arga kommentarer om hur hjärtlös jag är - men tänk då en extra gång på att det antagligen är den värsta sorten av mobbare jag talar om, innan ni uttrycker er om att det är jag som är kall...

Detta har slagit mig flera gånger, kände att jag behövde skriva av mig lite... :l

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det finns inga bortförklaringar eller förmildrande omständigheter. Håller du i ett eldhandvapen med vilket du avrättar tio människor, då får du ta straffet. Så enkelt är det.

Att gå till skolan och kallblodigt mörda sina studenkamrater och lärare kan inte berättigas på någon nivå.

OveRRidE skrev:

Det finns inga bortförklaringar eller förmildrande omständigheter. Håller du i ett eldhandvapen med vilket du avrättar tio människor, då får du ta straffet. Så enkelt är det.

Jag tycker heller inte att han ska gå som oskyldig. In ska han, och dödsstraff kanske det t.om. blir, vad vet jag. Det jag menar är att det fan inte är han själv som driver sig till dessa handlingar, om man kan säga så. Det måste vara andra. Det är andra. Det jag mest stör mig är hur sega en del är: man såg från Columbine hur alla verkligen frågade sig själva varför just de gjorde det, de som var så schysta egentligen. Kom igen, alla dessa som begått skolmassakrer har varit utsatta för den värsta sortens mobbning om vi får tro de intervjuade. Jag är fan inte förvånad över att det händer...

Vill egentligen kanske ha sagt att det är skolsystemet det är fel på, på nåt sätt. Vill bara skriva av lite tankar...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag håller fullständigt med dig, magnus!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

In ska han, och dödsstraff kanske det t.om. blir, vad vet jag.

Han är redan död.

Matti skrev:

Han är redan död.

Hihi vilken tabbe. :p Så går det, när man är uppe i diskussioner såhär.

Jaja... då vet jag inte vad jag ska säga om just det, mer än att det i förstainlägget håller jag fortfarande med om. :)

Jag ogillar den individualism som finns USA, att alla bara ska akta sin egen rygg, och inte bry sig om andra. Den skapar delvis situationer som denna, att nån kille förblir osynlig tills han inte står ut längre, och det bara smäller, men även den miljöförstöring som är typiskt amerikansk, och att ingen vill ta ansvar för arbetsskador, t ex på grund av asbest.
Skulle kunna dra fler exempel, men jag tror ni fattar.

magnusfernstrom skrev:

Det jag menar är att det fan inte är han själv som driver sig till dessa handlingar, om man kan säga så. Det måste vara andra. Det är andra.

Jag förstår vad du menar, men jag anser att man i det läget har ett alternativ att göra ett val. Det har man alltid.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Då borde det vara betydligt lättare att komma till rätta med vapentillgången i USA. Mobbade och utfrusna människor är svårt att komma till rätta med helt, såna finns överallt. Men de borde åtminstone hindras från att få tag på vapen som kan orsaka så stor skada. Jag tror att USA driver igenom en anti-vapenlag nån gång i framtiden. Dock inte med Bush vid makten. ;)

Medlem sedan mars 2004230 inlägg

Jag tror snarare att såna här händelser stödjer vapenpolitiken eftersom det visat sig att vapen hade kunnat stoppa mördaren. Argumenten kan bli rätt bisarra- "hade de andra eleverna haft vapen hade de kunnat döda honom"..

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

OveRRidE skrev:

Att gå till skolan och kallblodigt mörda sina studenkamrater och lärare kan inte berättigas på någon nivå.

Det beror på orsaken.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Re: Skolmassaker, igen...

magnusfernstrom skrev:

Hmm...

Varför bryr jag mig inte om offrena? Människorna som begår dåd som dessa mår inte bra, och de gör det inte av en anledning.

"Eleverna vädjade förgäves om nåd" skriver Aftonbladet. Visserligen är tio mord mycket, men varför ska man alltid få den skyldige att se ut som den elake? Som sagt, det är kallt och rått och blåsa skallen av tio personer, och nej, jag tycker inte det är rätt, men slår det aldrig någon att de som är de riktiga offrena - den som begår skolmassakrerna - antagligen varit mobbade hela sin skolgång? Sen, nu när allt är över, kan ändå ingen förstå hur killen spårade ur som han gjorde.

Ge fan i att stå och grina över det, har jag lust att säga, om de förstås inte grinar över att killen som sköt är död

Det är fan inte killen det är fel på, det är skolan och samhället - människorna runt omkring han som sköt.

Kommer säkert få massor av arga kommentarer om hur hjärtlös jag är - men tänk då en extra gång på att det antagligen är den värsta sorten av mobbare jag talar om, innan ni uttrycker er om att det är jag som är kall...

Detta har slagit mig flera gånger, kände att jag behövde skriva av mig lite... :l

Din post fick mig att må illa, ditt tankesätt är vad som är fel med vårat samhälle, att ta ansvar för sina egna handlingar verkar vara nått som är mera och mera sällsynt i dagens samhälle, alla bara klagar på sina omständigheter, eller så gör andra det för dom, och inte kan nån ens komma med nått konkret när dom gör det, bara flubbiga "samhället är dåligt, det är inte hans fel att han mördade en hög med personer, waawaaahh" bullshit!

Skiter fullständigt i vad för sorts liv han hadde levt och vad för orsaker man försöker använda som ursäkter, det ger honom ingen rätt att ta andra människors liv ifrån dom, om han nu bara hadde kunnat skjuta sig själv privat ute i skogen eller nått och inte stört andra med hans jävla skit.

USA's individualism är precis vad jag gillar, den totala avsaknaden jag ser av sånt här är upprörande och äcklande, jag vill spy! x(

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Re: Re: Skolmassaker, igen...

His Divine Shadow skrev:

Din post fick mig att må illa, ditt tankesätt är vad som är fel med vårat samhälle, att ta ansvar för sina egna handlingar verkar vara nått som är mera och mera sällsynt i dagens samhälle, alla bara klagar på sina omständigheter, eller så gör andra det för dom, och inte kan nån ens komma med nått konkret när dom gör det, bara flubbiga "samhället är dåligt, det är inte hans fel att han mördade en hög med personer, waawaaahh" bullshit!

Skiter fullständigt i vad för sorts liv han hadde levt och vad för orsaker man försöker använda som ursäkter, det ger honom ingen rätt att ta andra människors liv ifrån dom, om han nu bara hadde kunnat skjuta sig själv privat ute i skogen eller nått och inte stört andra med hans jävla skit.

USA's individualism är precis vad jag gillar, den totala avsaknaden jag ser av sånt här är upprörande och äcklande, jag vill spy! x(

Så det är helt omöjligt att en kille kan bli så mobbad och utsatt att han en dag får ett totalt psykbryt?

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

:l

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Det är mycket möjligt att det är fel på skolan och samhället i USA, och kanske har han haft det skitsvårt i livet. Men det försvarar absolut inte vad han har gjort, det är otroligt vidrigt och fördjävligt. Han kan omöjligt skylla på något annat om han har gjort något sånt där.
För mig så finns det INGET som rättfärdigar mord och inte heller något som får mig att tycka det minsta synd om någon som gjort något sådant.

Sen så är det kanske möjligt att förhindra något sådant i framtiden om man ändrar systemet men det är en annan diskution.

OveRRidE skrev:

magnusfernstrom skrev:

Det jag menar är att det fan inte är han själv som driver sig till dessa handlingar, om man kan säga så. Det måste vara andra. Det är andra.

Jag förstår vad du menar, men jag anser att man i det läget har ett alternativ att göra ett val. Det har man alltid.

Det man ofta glömmer bort är att de elever som har kastat glåpord åt honom i åratal också hade ett val. Varför talas det inte om att de kunde ha hjälpt till att skapa en bättre stämning genom att visa lite kamratanda mot den här killen?
Om jag inte minns fel så vill Obelix att rattfylla ska klassas som mord/mordförsök. På samma borde mobbning klassas som mordförsök eftersom det riskerar att få dödlig utgång (Självmord)

HDS » Du tycker alltså att han hellre skulle ha skjutit sig själv ute i skogen och inte stört nån annan. Har du tänkt på att det finns en tredje lösning som inte innefattar något dödsfall alls?

Re: Re: Skolmassaker, igen...

His Divine Shadow skrev:

magnusfernstrom skrev:

Hmm...

Jag vill också spy. Spy på alla mobbare som driver personer till vansinne för att tillslut göra saker som dessa.

Kram

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Re: Re: Re: Skolmassaker, igen...

magnusfernstrom skrev:

Jag vill också spy. Spy på alla mobbare som driver personer till vansinne för att tillslut göra saker som dessa.

Kram

Folk mobbas hela tiden och hur många som helst har förlorat föräldrar, släktingar eller vänner, dom har min sympati, och mobbarna min avsky, blev själv mobbad nu som då i högstadiet, men min sympati för den här personer tar slut precis vid det tillfälle han valde att plocka upp vapnet och skjuta folk.

Tänker inte säga att mobbning inte är ett problem, men jag tänker inte ursäkta honom det minsta heller oavsett vad han lidit.

nitro2k01 skrev:

Det man ofta glömmer bort är att de elever som har kastat glåpord åt honom i åratal också hade ett val. Varför talas det inte om att de kunde ha hjälpt till att skapa en bättre stämning genom att visa lite kamratanda mot den här killen?

Ja, och sen är det föräldrarnas fel som uppfostrade mobbarna, och innan det är det 50-talets skolgång och de lärarna som är orsaken till varför våra föräldrar är som de är, och så vidare i all evighet bakåt.

Nej. Den här killen visste att han stod sist i ledet i vad som skulle kunna klassas som en position där man helt enkelt inte längre kan skylla på något annat. Att mobba någon och mörda någon är aningen skilt från varandra.

Medlem sedan juni 2002256 inlägg

Förvisso uppskattar jag Sveriges typiskt breda syn på situationer, där man kan se andra orsaker till problemet än endast grundläggande fakta.
Dock håller jag mer med His Divine Shadow och OveRRide i diskussionen. Det finns inga ursäkter för att slakta relativt slumpmässiga människor bara för att man haft ett hårt liv. Man har alltid ett val, som OveRRide sa.

Den sympatiska sidan får det att låta som vem som helst hade gjort samma sak i hans situationen, vilket självklart inte stämmer. Killen saknade en del spärrar som de flesta människor har. Förnekar dock inte att elever i skolan har hjälpt dem att rosta genom mobbning, men det är han inte ensam i världen om.

Dessutom är det väl mest spekulationer angående hans hårda liv? Visst, han sägs vara enstöring, nazist och hade en självmördad far och en hjärnskadad mor, men fortfarande; det är ingen anledning till massaker enligt mig.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)