webForumDet fria alternativet

Handla öl på åland

Småprat

8 svar · 2 311 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hejsan
Tänkte ta en tripp med eckerölinjen till åland och tillbaka över en dagskryssning och undrar lite med tullbestämmelser.

Så som jag kan utläsa får vi inte ta med öl hem till Sverige igen eftersom utlandstrippen inte varat i mer än 20 timmar. Vi åker hem 5 h efter vi landat på åland.

Någon som vet vad som gäller och hur mycket avgiften ligger på?

Inresa till Sverige från Åland:
1. 1 l spritdryck (över 22 volymprocent) eller 2 l starkvin (15 - 22 volymprocent) eller champagne eller mousserande viner. 2. 2 l svaga viner. 3. 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 g röktobak.
För resande bosatta i Sverige gäller avgiftsfriheten endast om utlandsvistelsen varat längre än 20 timmar. Tidsgränsen gäller endast alkohol- och tobaksprodukter (ej snus).
Dessutom får du ta med dig andra varor till ett värde av 190 € eller SEK 1700. I detta belopp inräknas även öl och snus.

Det är kört. Om man inte stannar 20 h får man inte köpa någonting från taxfree alls.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Dessutom får du ta med dig andra varor till ett värde av 190 € eller SEK 1700. I detta belopp inräknas även öl och snus

Det verkar ju inte räknas in så lite pilsner kan du ju släpa hem.

Jag fattar inte... Vi ringde o då sa de att vi inte fick släpa hem något alls... Då va det minsann smuggling!!!

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Type skrev:

Då va det minsann smuggling!!!

Om dom sagt så, chansa inte.
För 6 år sen (jag var 15) och precis hemkommen från Teneriffa.
Då åkte jag fast, med några liter vodka samt 400 Cigg. Det här var ju inte bra alls, dom godtog inte några av mina dåliga bortförklaringar.

Det hela resulterade i förhör direkt på Arlanda, (skitjobbigt) samt en bot på 2000 (eller däromkring).
Dessutom så fick jag ju inte behålla sakerna.

Så har dom sagt så, prova inte ;)

Vi kom ju på hur man ska göra.
Vi åker över med eckerölinjen för 225 spänn för tre pers plus bil och sen handlar vi ölen på åland. Då får man ta in 110 liter och skattar för den där (skatten är lägre än här). Sen får vi åka direkt tillbaka. visst?

Medlem sedan okt. 2002142 inlägg

Är det inte lättare att bara åka ut till Bergvik och köpa en kasse pilsner?

Unkdor skrev:

Är det inte lättare att bara åka ut till Bergvik och köpa en kasse pilsner?

Det är ju inte lika skoj... Nu blir det en resa med några kompisar till danmark (fredrikshavn) istället. Det blir superskoj!

Nu har vi kommit hem.
Blev en mycket rolig resa med jättefull bil på hemvägen... Vi köpte totalt 10 platter öl, 3 backar, 6 dunkar vin, 10 flaskor sprit och likörer.

Vi åkte runt som galningar i Fredrikshavn för att hitta billigaste pris på framförallt öl. Till slut hittade vi ungefär samma pris som på tax free till tex Finland. Det konstiga var att den billigaste ölen hittade vi i anslutning till terminalen, inte längre in i stan på en vanlig mataffär...

Trots allt en lyckad heldag! ;)

men nu är man urfattig

317 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
188 ms — ändringar (db)