Det finns vissa poliser som man undrar hur i hela friden dom har klarat av utbildningen.
Det bevisar att man inte behöver vara smart för att plugga på högskola.
45 svar · 1 306 visningar · startad av hltm
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=253396
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,615866,00.html
- Nå, vad säger man - tycker det känns riktigt bra att allt finns på film. För en gångs skull kanske vi får en fällande dom för polisbrutalitet. Sedan blir man ju imponerad av den enorma intelligens hos poliserna som lyser igenom i artikeltexterna... :e
Det finns vissa poliser som man undrar hur i hela friden dom har klarat av utbildningen.
Det bevisar att man inte behöver vara smart för att plugga på högskola.
Re: Polisbrutalitet
hltm skrev:
Sedan blir man ju imponerad av den enorma intelligens hos poliserna som lyser igenom i artikeltexterna... :e
Jag är iofs inte särskilt imponerad av den där pensionärens intelligens. Han säger ju själv att han höll armen mot fönsterkarmen, och vägrade ta bort armen när poliserna sa åt honom att göra det. Vad var egentligen problemet? Varför kunde han inte göra det? Nu menar jag ju inte att försvara poliserna i det här fallet, men man kan ju konstatera att det alltid finns flera sidor av en sak.
Re: Re: Polisbrutalitet
UlfT skrev:
Nu menar jag ju inte att försvara poliserna i det här fallet, men man kan ju konstatera att det alltid finns flera sidor av en sak.
Som sagt... "Det är oftast inte bara en som träter"
/p
Aftonbladet ropar ut på sin sida: "Polisens attack på pensionären"... ack, artikel 6 (2) Europakonventionen, var är du.
Föredrar att läsa en text som inte är sensationsjournalistik: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9312048.asp
Det Kan ju vara som poliserna säger. Det kan hända mycket på 0,8 sekunder. Men vad vet jag. Det känns bara skumt att en nybliven och en erfaren polis plötligt attackerar en pensionär. Sen tycker jag expressens kommentarer om vad "kameran visar" var lite konstiga. De var ju lika trovärdiga som polisens kommentarer. Vet iofs inte hur många bildrutor det fins mellan de som expressen hade.
Självklart finns det alltid två sidor av samma mynt, och ja, man är alltid oskyldig till det motsatsen bevisats, men efter att ha sett filmen på TV igår känns inte polisens version särskilt trovärdig. Vidare - visst är det synd att det inte finns(?) någon inspelning av konversationen i/vid polisbilen - men oavsett detta känns det som om polisen gått "en smula" över gränsen.
Poliser borde få prickar/varningar etc istället för att bli av med jobbet vid första klagomålet. Det gör ju att deras kollegor står inför det moraliska dilemmat att antingen vittna falskt eller orsaka att kollegan blir avskedad, det är ju liksom bäddat för problem.
Njae, har man blivit fälld för allvarligare brott begångna i tjänsten (alternativt haft hustrumisshandel som fritidsintresse) tycker jag inte man är lämplig som polis oavsett - ett ev avskedande tas ju upp som en omständighet vid straffmätningen dessutom exvis.
Har man däremot lagt till en nolla på deklarationen eller begått något annat icke-tjänsterelaterat så räcker självklart en prickning ala läkare/sjukvårdspersonal.
Re: Polisbrutalitet
hltm skrev:
För en gångs skull kanske vi får en fällande dom för polisbrutalitet.
För en gångs skull? Det är ju lite av en häxjakt efter poliser just nu. Fall där det står ord mot ord och inga vittnen finns så dömer de mot poliser i dagsläget.
Polisens beteende är åt helvete. Det har vi vetat länge. Skillnaden nu är att den misshandlade är en svensk pensionär (inte en invandrare, inte en vänsteraktivist, etc...). Att händelsen finns på film är inte unikt (t.ex. de många filmer som visar polisen skjuta skarpt i maghöjd mot en ensam ej, i det skedet, farlig vänsteraktivist ledde till nedlagda förundersökningar (och att polisen redigerade bevismaterialet)).
Erik Juhlin skrev:
Det är ju lite av en häxjakt efter poliser just nu. Fall där det står ord mot ord och inga vittnen finns så dömer de mot poliser i dagsläget.
Skitsnack. De senaste siffrorna visar tydligt att endast en procent av de poliser som anmälts för misshandel, tjänstefel med mera blir fällda, och då ges de i regel mildare straff än vad som vanligt delas ut (ungefär som att invandrare, vänsteraktivister (...) vanligtvis får hårdare straff). I en majoritet av fallen läggs bara förundersökningar mot poliser ner.
Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=335470
Det är klarlagt att polisen idag utsätts för allt mer och hårdare motstånd. Respekten för polismakten har minskat vilket medför att deras arbetssituation blir allt mer osäker. Det är en skrämmande utveckling.
En intressant jämförelse är att staden New York med ~7,5 miljoner invånare har dubbelt så många poliser som Sverige har totalt.
Staden New York lär ha många gånger högre befolkningstäthet än det glesbefolkade lilla landet Sverige, så bara dubbelt så många poliser i en sådan storstad låter väldigt lite faktiskt - om man utgår i från att Sverige har lite poliser (som man kan utgå i från, det kan behövas fler).
Individen skrev:
Staden New York lär ha många gånger högre befolkningstäthet än det glesbefolkade lilla landet Sverige, så bara dubbelt så många poliser i en sådan storstad låter väldigt lite faktiskt - om man utgår i från att Sverige har lite poliser (som man kan utgå i från, det kan behövas fler).
Varför skulle just tätheten i befolkningen medföra en högre brottslighet? En hög täthet torde väl inte innebära mer än att brottsligheten märks mer, därför att den samlas till en mindre yta.
De där siffrorna rör ju antalet anmälda brott. Jag är absolut ingen expert, men jag känner på mig att antalet anmälda brott inte nödvändigtvis har särskilt mycket med antalet verkliga brott att göra (för det har mycket med attityder att göra, om man som brottsoffer känner att det finns någon mening med att anmäla ett brott eller att överhuvudtaget ta kontakt med polisen). Det brott som borde ge bäst bild är dock mord, eftersom de flesta lik förr eller senare dyker upp. 2003 hade New York 598 mord medan Sverige hade 189.
Minska kriminaliteten i Sverige och förbättra polisernas arbetsförhållanden? Gör som i Norge, ta bort polisens skjutvapen (och lås in dem på stationerna eller i bilarna, för användning endast i mycket speciella fall). Ta också bort pepparsprayen (!) och eventuellt batongen. Anställ fler poliser, men sätt också dit fler poliser som faktiskt begår brott (och inte som nu; lägger ner förundersökningar, håller varandra om ryggen). Håkan Jaldung i fängelse i några månader hade ju varit en bra början till exempel.
UlfT skrev:
Varför skulle just tätheten i befolkningen medföra en högre brottslighet? En hög täthet torde väl inte innebära mer än att brottsligheten märks mer, därför att den samlas till en mindre yta.
Fler människor i närheten; fler möjligheter till brott. Högre befolkningstäthet leder till fler brott. Det säger sig självt. Gör det inte? Jag förstår inte varför jag måste förklara.
Man kan nog till och med dra en omvänd slutsats. I och med att vi är så utspridda har vi ett behov av fler poliser än New York, där man lättare kan utnyttja tätheten genom t.ex. gemensam administration, samövningar m.m.
Individen skrev:
Det brott som borde ge bäst bild är dock mord, eftersom de flesta lik förr eller senare dyker upp.
Antalet mord torde även vara knutet till vilken vapenpolitik man för. USAs vapenpolitik kan väl knappast, med svenska mått mätt, ses som ett föredöme?
Individen skrev:
Håkan Jaldung i fängelse i några månader hade ju varit en bra början till exempel.
Nej, det hade det inte. Jag citerar från en tidigare debatt:
Rikard skrev:
Individen skrev:
Mycket beklagligt att hovrätten inte bara förnyade tingsrättens uppenbart felaktiga dom, utan även gjorde den snäppet mer lagvidrig.
I hovrättens ögon är det alltså inte lagvidrigt hur mycket än du tycker det.
Gubben lät som en efterbliven idiot, först vägrar han lyda, sen börjar han slåss, undrar om det tog tillräckligt hårt eller om han tänker göra om det.
Rikard skrev:
Individen skrev:
Det brott som borde ge bäst bild är dock mord, eftersom de flesta lik förr eller senare dyker upp.
Antalet mord torde även vara knutet till vilken vapenpolitik man för. USAs vapenpolitik kan väl knappast, med svenska mått mätt, ses som ett föredöme?
Det gäller även att kolla upp vilka som toppar listan på mördade i USA. Svarta 20 åringar som är med i gäng utgör största delen av mördade. Gangbangers som ger tillbaka stup i kvarten.
Om man tittar på antalet personrån och misshandelfall så är den lägre än i Sverige per capita.
Min källa är bara vad jag hört, men vad jag förstått så är den pålitligt.