webForumDet fria alternativet

Fråga om landskap part 2

Småprat

8 svar · 633 visningar · startad av mariel

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg
Frågan#1

Jag har tidigare frågat något om landskap (om Västergötland tror jag). Nu frågar jag om Uppland och Stockholms län.

Först såg jag att jag skrivit i en gammal uppsats att Upplands yta är 12.960 km2. Sedan kollar jag en av källorna, wikipedia, på både svenska och engelska och ser att ytan är 12.676 resp. 12.813 km2. Så vad ska jag skriva?

Ang. Stockholms län, är det sant att gränsen börjar i Gamla stan? Jag trodde att gränsen började (eller fanns) nära Södertälje, för jag har sett på pendeltåg "länsgränsen" nära Gnesta.

Tack i förhand :e.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Re: Fråga om landskap part 2

mariel skrev:

Ang. Stockholms län, är det sant att gränsen börjar i Gamla stan? Jag trodde att gränsen började (eller fanns) nära Södertälje, för jag har sett på pendeltåg "länsgränsen" nära Gnesta.

Det e inte sant.

Stockholms län består av 26 kommuner och även södertälje ingår i stockholms län.

Norrtälje
Sigtuna
Vallentuna
Österåker
Upplands-Bro
Upplands Väsby
Täby
Vaxholm
Värmdö
Järfälla
Sollentuna
Danderyd
Lidingö
Nacka
Ekerö
Stockholm
Sundbyberg
Solna
Södertälje
Nykvarn
Salem
Botkyrka
Huddinge
Tyresö
Nynäshamn
Haninge

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

Okej, vilka av dessa kommuner tillhör Uppland och vilka tillhör Sörmland?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

mariel skrev:

Alla dom här kommunerna tillhör stockholmslän och sen vilka/om några tillhör Uppland eller Sörmland har jag ingen anning om...

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Stockholms södra länsgräns går söder om Södertälje, och Stockholms norra länsgräns går norr om Norrtälje.
Här är en karta över Stockholms län.

Gränsen mellan landskapen Södermanland och Uppland ska gå mitt i Söderström, mellan Slussen och Gamla stan. Mitt i Karl Johan-slussen som fritidsbåtar och turistbåtar åker igenom.

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

mariel skrev:

Till landskapet Uppland, Stockholms län tillhör:
Norrtälje
Sigtuna
Vallentuna
Österåker
Upplands-Bro
Upplands Väsby
Täby
Järfälla
Sollentuna
Danderyd
Lidingö
Sundbyberg
Solna

Till landskapet Södermanland, Stockholms län tillhör:
Nacka
Södertälje
Nykvarn
Salem
Botkyrka
Huddinge
Tyresö
Nynäshamn
Haninge

Jag är osäker på Ekerö, Vaxholm och Värmdö, men jag tror att Ekerö och Vaxholm tillhör Uppland, och Värmdö tillhör Södemanland.

Stockholms kommun (och stad) ligger i både Uppland, och i Södermanland. Gränsen går mitt i Stockholm.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

men länsgränsen är mer långt in i Södermanland, jag vet, för jag bor 1 km från länsgränsen... :) ...den går mellan Gnesta/Mölnbo på pendeltågslinjen sett

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Följande information hittas i Nationalencyclopedin:

Uppland, landskap i Svealand. U. gränsar i söder till Södermanland, i väster till Västmanland och i nordväst till Gästrikland; 12_676 km2, 1_290_975 inv. (1999). Det utgörs av hela Uppsala län och norra delen av Stockholms län (kommunerna Danderyd, Ekerö, Järfälla, Lidingö, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands-Bro, Upplands-Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker samt Stockholms stad n. om Slussen, Värmdö kommun utom Nämdö församling och Boo församling i Nacka kommun). Dessutom ingår mindre delar av Gävleborgs län (del av Hedesunda församling), Södermanlands län (del av Aspö församling) och Västmanlands län (Heby kommun utom del av Enåkers församling och fyra delar av Nora församling samt Norrby och Tärna församlingar i Sala kommun).

Stockholms län, län i ö. Svealand, omfattar ö. Uppland och östligaste Södermanland (Södertörn) samt fr.o.m. 1968 Stockholms stad, som tidigare lydde under överståthållaren. S. har en landareal om 6_490 km2 och 1_783_440 inv. (1999). Administrativt är S. indelat i 26 kommuner. Residensstad är Stockholm.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Re: Fråga om landskap part 2

mariel skrev:

Först såg jag att jag skrivit i en gammal uppsats att Upplands yta är 12.960 km2. Sedan kollar jag en av källorna, wikipedia, på både svenska och engelska och ser att ytan är 12.676 resp. 12.813 km2. Så vad ska jag skriva?

12,816333333333333333333333333333 km² ;)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)