webForumDet fria alternativet

Vad var det för stora, runda cylindrar?

Småprat

11 svar · 442 visningar · startad av Lofberg

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Frågan#1

Häromdagen när jag och mamma skulle till Gränby centrum (inte för att det kanske säger o-uppsalabor något...), när vi körde längs E4:an (Tycho Hedéns väg) så mötte vi 3 långa lastbilar med konstiga saker på släp. Den första lastbilen hade 2, kanske 15 meter långa, gråa "pinnar", som smalade av i ena änden. Dessa var i den motsvarande änden - den som inte var smal - kanske 0,5-1 meter i diameter. Därefter kom 2 lastbilar till. Dessa med var-sitt stort rör i cylinderform. Vet inte om det var betong, plast eller metall, men grått såg det ut att vara. Dessa rör var väl även de runt 15 m/st, men med en jämn diameter på kanske 2-3 meter.

Vad var det vi såg? Delar av ett flygplan? Ett blivande vindkraftverk? Ett enormt avlopp? :q

Om det är till någon hjälp så körde lastbilarna i riktning MOT Stockholm.

Edit: Samtliga lastbilar hade även flaskblandare och "Varning..." :o

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Låter som vindkraftverk.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Låter som vindkraftverk ja. De som var runda i ena ändan och platta i den andra är isf vingarna

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Bredband!

M.Cheraghi skrev:

Bredband!

Ajuste :OO :birp

Nämen, vindkraftverk verkar mest logiskt. Det verkar ju inte finnas några andra idéer om vad det nu var.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

3G-master?
Ska ju monteras upp ett okänt antal, och dess lär ju transporteras på något vis?

Bästa gissning än så länge? :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nja, 3G-master är väl rätt sällan massiva rör, snarare vanliga fackverkskonstruktioner? ;)

/red
Äh, inte massiva men ogenombrutna då? :e

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg

Silos?

Körde förbi tre lastbilar som transporterade silor för någon vecka sedan. Såg ut ungefär som du beskrev det, fast jag vet inte om de var så mycket avsmalnande iofs...

// Nippe

Hmm, nja. Tror fortfarande på vindkraftverk. Dock var det något med dessa avsmalnande grejor som jag inte kände mig "bekväm" med, om det skulle varit ett vindkraftverk. Kan inte beskriva riktigt vad, men det var nåt...

3G-master tror jag knappast det var. Alldeles för feta och korta.

Silos tror jag inte heller på. Dels pga diametern på rören, men mest pga de smalare styckena.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...det kanske inte liknade vingar eller något?! ...för det är ju det enda jag kan komma på som är avsmalnat sådär på ett vindkraftverk? ...det var synd du inte har en sån här kameramobil så du kunde ta kort på det :)

Du har ingen aning om hur tjockt gods det var!? Alltså "väggarna" på cylindern...

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Lofberg skrev:

3G-master tror jag knappast det var. Alldeles för feta och korta.

:stefan: skrev:

Nja, 3G-master är väl rätt sällan massiva rör, snarare vanliga fackverkskonstruktioner? ;)

Poängen är väl att ingen ska se att det är 3G-master? Kan man dölja 3G-masterna från oroliga grannar och närboende, så slipper man en massa överklaganden och dylikt. ;) ;)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Kärnvapen.
BTW:

flaskblandare

Heter det inte "saftblandare"...

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)