webForumDet fria alternativet

Att tycka illa om någon annan

Livsfrågor & relationer

11 svar · 610 visningar · startad av hypatia

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Frågan#1

Idag har jag hållt mig rätt så stilla, med huvudvärk, och haft gott om tid att fundera över en del saker.

Det finns en person som har förstört mycket av mitt liv och som jag tycker fruktansvärt illa om. Det kanske finns flera som känner igen den känslan, men för mig är den ganska ny och svårthanterbar... Jag har tidigare i livet trott att alla människor har något gott i sig och att det bara är omständigheter och illa synkad personkemi som skapar missämja. Nu börjar jag ändra uppfattning och kan till och med börja ta ordet "ondska" i min mun.

Tycker ni väldigt illa om någon annan person, och hur hanterar ni de känslorna i så fall? Eller är det kanske bara jag som har så svårt för det här?

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Re: Att tycka illa om någon annan

hypatia skrev:

Tycker ni väldigt illa om någon annan person

Ja.

och hur hanterar ni de känslorna i så fall

Just let it go! ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Under perioder i mitt liv, har det definitivt funnits personer som jag har hatat. Men det är ingen av dem som finns i mitt nuvarande liv, så nu ägnar jag ingen energi åt att tänka på dem överhuvudtaget. Men för att kunna strunta i sådana, krävs det nog att man har lagt det bakom sig. Jag tror inte man kan säga åt någon att ta itu med sina aversioner mot folk som fortfarande finns i dennes liv, och fortfarande berör denne. Nej, ibland är det sunt att hata, om det finns en god anledning till det.

Jag läste en intressant artikel, som eventuellt skulle kunna ha någon beröring till ämnet, åtminstone om vi talar om hat och ondska som tabubelagda begrepp: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9184430.asp

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det beror väl på vilken relation man har/måste ha till personen. Det bästa är att undvika kontakt. Om det inte är möjligt så tycker jag att det känns bäst att jävlas tillbaka med samma mynt.
Efter skilsmässan för många år sen så kändes det mycket bättre när man fått upp x-et i varv i ett bråk. (Det bästa var naturligtvis att inte bråka men det kom liksom naturligt..) Efter fyra år kunde vi börja prata med varandra och nu är vi väldigt bra vänner så man skall inte hugga saker i sten även om det känns så för tillfället.

UlfT skrev:

Under perioder i mitt liv, har det definitivt funnits personer som jag har hatat. Men det är ingen av dem som finns i mitt nuvarande liv, så nu ägnar jag ingen energi åt att tänka på dem överhuvudtaget. Men för att kunna strunta i sådana, krävs det nog att man har lagt det bakom sig. Jag tror inte man kan säga åt någon att ta itu med sina aversioner mot folk som fortfarande finns i dennes liv, och fortfarande berör denne. Nej, ibland är det sunt att hata, om det finns en god anledning till det.

Jag läste en intressant artikel, som eventuellt skulle kunna ha någon beröring till ämnet, åtminstone om vi talar om hat och ondska som tabubelagda begrepp: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9184430.asp

Artikeln var grymt intressant! Precis så känner jag mig. Fredsskadad, välfärdsskadad och illa rustad mot ondska.

Jag tror att du har helt rätt i att det krävs att man har lagt händelserna bakom sig för att kunna ignorera. Just nu ägnar jag alldeles för mycket energi åt att tycka illa om. Jag vet inte om jag hatar ännu, men det är definitivt på väg åt det hållet och kanske är det sunt också.

Nicrosoft skrev:

Det beror väl på vilken relation man har/måste ha till personen. Det bästa är att undvika kontakt. Om det inte är möjligt så tycker jag att det känns bäst att jävlas tillbaka med samma mynt.
Efter skilsmässan för många år sen så kändes det mycket bättre när man fått upp x-et i varv i ett bråk. (Det bästa var naturligtvis att inte bråka men det kom liksom naturligt..) Efter fyra år kunde vi börja prata med varandra och nu är vi väldigt bra vänner så man skall inte hugga saker i sten även om det känns så för tillfället.

Åh, du har så rätt i att man bör undvika kontakt så långt det är möjligt. Det håller jag definitivt med om. Man mår inte alls bra av att träffa någon som man tycker grymt illa om.

Jag gillar din uppriktighet och ärlighet... och förstår precis vad du menar med att det känns bra att ge tillbaka med samma mynt :e.

Men det är precis de känslorna jag försöker handskas med och inte låta komma fram. Jag inbillar mig att man i längden bara skadar sig själv då, och det vill jag verkligen undvika.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Re: Att tycka illa om någon annan

hypatia skrev:

Tycker ni väldigt illa om någon annan person,

Det finns ett par som jag verkligen avskyr, en del är döda, andra lever.

och hur hanterar ni de känslorna i så fall?

Livlig fantasi, plus att jag undviker dessa personerna för både deras och min egna skull.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Det är lite otäckt. Jag verkligen avskydde två människor, som jag iofs inte kände speciellt bra, och nu är bägge döda. P g a fysisk och psykisk sjukdom. Det ger mig dåligt samvete nu i efterhand att jag ogillade dem så starkt, för jag önskade ju inte livet ur dem för det. :( Jag är inte religiös eller så, men det blev liksom bara ett otäckt sammanträffande...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

det är lite konstigt sånt där... är den ena känslan stark, kan den motsatta var det också... men är det inga känslor alls å andra sidan, så är det ju inte såklart... öhh... alltså... jag menar, om man vill ha det ena, får man ofta det andra på köpet... konkret exempel: det finns några människor som jag verkligen ogillat (inte hatat direkt, men nästan iaf), men dessa är också de som jag gillat mest också... paradoxalt...

Oavsett vilka känslor det handlar om så tror jag att det är bättre att få dem ur sig än att hålla dem inom sig, speciellt när det gäller ilska.

Fia, det där låter inge kul... :(
Jag är i alla fall helt övertygad om att det "bara" är olyckliga sammanträffanden och att du inte har någon orsak att ha dåligt samvete. :)
Ja, livet önskar jag ju inte direkt ur den här personen.

Danny, jo, ibland är det nog så, att starka olustkänslor väcks om personer man tyckt mycket om sviker en på något sätt. Det blir liksom dubbelt då. Dels förlusten av den man tyckt om och dels de negativa känslorna mot personen.

Nicro, jag tror på det du säger men tror samtidigt att hämndkänslor i stort sett alltid slutar i förlust för en själv. Den tillfälliga lustkänslan väger sällan upp det negativa i att t.ex. nedlåta sig till den andres nivå. Flummigt, men jag tror att du fattar vad jag menar. ;)

Att leva ut sina känslor behöver ju inte betyda att man vill hämnas. Att hämnas vill iaf jag lägga betydelsen att man i efterhand, planerat, jävlas. Det jag vill är i stället att man i samma stund som känslan som känns som negativ för sig själv reagerar utan att lägga så mycket tanke bakom.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)