webForumDet fria alternativet

Smuggla snus

Småprat

12 svar · 759 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

Jag hade tänkt sticka till min syrra i Innsbruck och åka lite snowboard.

Har fått höra att snus är ett bra betalningsmedel när man ska ha säsongskort och annat.

Så jag undrar hur mycket snus får man ta med sig till Österrike. Någon som vet och vill berätta? :)
Flyger till München och sen vidare med bil eller tåg om det är intressant.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Trodde snus bara var lagligt i sverige

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jesper T skrev:

Trodde snus bara var lagligt i sverige

Att sälja.

www.eu-upplysningen.se skrev:

Snus – bara tillåtet att sälja i Sverige
Att sälja snus är inte tillåtet i något annat EU-land än Sverige. EU förbjöd snuset 1992 för att undvika att framför allt ungdomar skulle börja använda snus. Produkten betraktades som beroendeskapande och cancerframkallande.

När Sverige förhandlade om medlemskap i EU fick landet undantag från förbudet att sälja snus. Varan får dock inte exporteras från Sverige till andra EU-länder, utan bara till länder utanför EU. Förbudet att sälja snus har ifrågasatts i två mål i EG-domstolen. EG-domstolen meddelade dock i sin dom i december 2004 att förbudet att sälja snus kvarstår. Domen påverkar inte Sveriges undantag från snusförbudet.

Annars är det väl samma kvoter som för lös tobak(?)
http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____1707.aspx

Ok, då bör det inte vara några problem att ta med två stockar per man.

Någon som vet vad en stock kostar i Sverige?
Och borde man inte få en schysst deal om man köper 4 stockar Ettan portion och 2 stockar Ettan lös..?

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

Jag köper general lös stock för 213kr, det är väl bland de billigaste affärerna i gävle. Men Ettan är lite billigare. Så räkna på 200kr.

Jag visste inte att det var lätt att sälja snus i ett annat land, vet du om köparna är beroende, eller bara köper det för slags festtobak?!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Nä, två stockar bör väl inte vara något större problem.
"mängdrabatt" kan väl vara svårt på det lilla, pruta vet ja ;)
en stock ligger väl runt en 2hundring för portion (190-220)

Några av min syrras tyska kompisar är addicts! :D
Langar vi åt dem så kan vi kanske låna liftkort... :)

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

Okej

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

Vet inte vad de har for liftkort dar, men senast jag okte skidor (Vilket var forra veckan) fanns det bild po liftkortet de kollade stenhort po. Aven nar det galler sasongare brukar de ha ganska tydliga market i ansiktet som man latt kan urskilja dem via ;)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

www.eu-upplysningen.se skrev:

Produkten betraktades som beroendeskapande och cancerframkallande.

Till skillnad från cigaretter då eller? Jag säger samma sak som när jag hörde talas om detta första gången......idioter!

Ang. topic..om man nu inte får sälja i andra EU-länder finns det då inte en risk att man åker dit i tullen om man kommer med en 6-7 stockar snus? Även en storsnusare som jag skulle ha svårt att hävda att det endast är för personlig konsumtion.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Behöver du visa hur länge du ska stanna i Österrike? Om inte har de ganska svårt att bevisa att du inte ska stanna i 6-7 veckor och snusar en stock i veckan.

Lazerzubb skrev:

Vet inte vad de har for liftkort dar, men senast jag okte skidor (Vilket var forra veckan) fanns det bild po liftkortet de kollade stenhort po. Aven nar det galler sasongare brukar de ha ganska tydliga market i ansiktet som man latt kan urskilja dem via ;)

tROR DE HAR SÅNA DÄR MAGNETREMSOR MAN HAR I FICKAN.

Sorry för caps-lock. Orkar inte skriva om.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Hehehe, löjliga lilla EU, tror det kan säga åt folk om dom får snusa eller ej, skit ner er, ingen här i finland bryr sig, snus kan köpas under disken nästan allstans i österbotten.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)