Det skulle jag också vilja veta, eftersom jag betalar ganska ofta med kort...
När jag köper nåt på Mc Donalds/Burger King så tar de ingen avgift...
Men om det nu blir olagligt att ta betalt då kan min plånbok glömma pappers pengar :)
5 svar · 367 visningar · startad av Okkido
Jag tänkte på en sak, efter att läst denna tråden.
Jag läste för ett tag sen att avgiften vissa ställen tar när man handlar med kort skulle försvinna och bli olagligt. Alltså, många ställen tar 5 spänn pröjs för att jag köper med kort (oftast under 100 kr) för att butiken får betala en massa avgift för att jag betalar med kortet.
Kan inte nån reda ut mina frågor?
- Är det olagligt att ta extra betalt för att jag betalar med kort?
- Vad betalar butiken för att jag betalar med kort?
- Om det inte är olagligt vad var det för artikel jag kan ha läst?
- Är 5*5=25?
Det skulle jag också vilja veta, eftersom jag betalar ganska ofta med kort...
När jag köper nåt på Mc Donalds/Burger King så tar de ingen avgift...
Men om det nu blir olagligt att ta betalt då kan min plånbok glömma pappers pengar :)
Det har varit fel att ta ut avgift från kortanvändaren, men det finns flera kortutfärdare idag och det som är deras eget brukar vara välkommet.
Dankort har infört en avgift från årsskiftet tydligen på alla kort.
Annars har ju Diinners varit det minst eftertraktade kortet American Express tar också ut en bra procent från näringsidkaren så det är inte alltid det mest välkomna kortet.
Och på sista frågan svarar vi (jag är flera denna tid på dugnet) Ja!
Så länge det inte blir som i Danmark är jag glad och nöjd - man blir ju ruinerad när man kvistar över till Helsingör för att köpa öl och pröjsar med kortet... :bla
Butikerna får betala 5kr för varje betalning med kort. Därför har dom ofta den regeln att under 50kr så kostar det 5kr. För att dom inte ska förlora på det
Jag skulle inte säga att det är direkt olagligt att ta ut en avgift för att någon betalar med kort. Dock verkar de flesta kortföretag ha med i sina avtal att dessa avgifter inte får läggas över på kunderna. Hur hårt detta kontrolleras kan jag iofs inte säga.
Vad det kostar per betalning med kort varierar beroende på vilken typ av avtal man har med kortföretagen. Detta är något som kan förhandlas om. Kostnaden brukar som standard vara ett par kronor. För vissa kort är det dessutom en viss procent av beloppet.
Men så vitt jag vet är detta inget nytt påfund utan har varit så här rätt länge.