webForumDet fria alternativet

Trocadero bättre än kaffe?

Småprat

15 svar · 2 346 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hejsan
Jag har hört att en trocadero 33cl innehåller lika mycket koffein som 12 koppar kaffe. Det kan väl aldrig stämma, eller?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

En kopp kaffe är ju inget bestämt mått på koffeinmängd, så det blir svårt att bevisa.

Sant är att Trocadero innehåller koffein, vilket även står på innehållsförteckningen. Exakt hur mycket har jag dock inte hittat någon uppgift om. Jag har för mig (fast det stämmer säkert inte i alla fall) att ingredienser brukar stå i en viss ordning på innehållsförteckningen, med den mest förekommande ingrediensen först. På Trocadero står koffein sist, efter konserveringsmedel.

Dessutom finns det olika tillverkare av Trocadero. Det är inte säkert att alla använder sig av samma recept.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

En kopp kaffe innehåller enligt susning.nu c:a 50-85 mg koffein. Då skulle alltså Trocadero innehålla 600-1020 mg koffein. Det låter inte särskilt rimligt.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Gislaved skrev:

Dessutom finns det olika tillverkare av Trocadero. Det är inte säkert att alla använder sig av samma recept.

Gör det? Ägs inte varumärket Trocadero av Carlsberg?

Rikard skrev:

Gislaved skrev:

Det är möjligt att jag har fel, men Susning påstår att så är fallet.

Carlsberg själva säger att originalreceptet är hemligt.

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg

Rikard skrev:

Gislaved skrev:

enligt susning.nu

\* 1,5 l Retur-PET-flaska? från Carlsberg Sverige
\* 33 cl Returglas? från Spendrups
\* 1,5 l Retur-PET-flaska? från Spendrups
\* 1,5 l PET-flaska? från \[Vasa Bryggeri\]?
\* 0,5 l PET-flaska? från \[Vasa Bryggeri\]?
\* 33 cl Aluminiumburk från \[Vasa Bryggeri\]?
\* 33 cl Glasflaska (profilglas) från \[Kopparbergs bryggeri\]?
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

mmm... precis, det är olika tillverkare på'n... jag drack mkt Trocadero förut, hade en separat papperskorg för endast kapsyler... :) ...var också tvungen och göra en bild för att ära den goda drycken:

http://hem.passagen.se/bslazh/art/other/trockan.jpg

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Vasa Bryggeri som har den goda. De har även portello och en fantastisk julmust!
Zeunerts julmust är makalös också! Smakar inte julmust iofs, men den är grymt god!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Gislaved skrev:

Susning påstår att så är fallet.

Ja, allt som står på Internet är sant ... :OO

stoffe-2k skrev:

Ja, allt som står på Internet är sant ... :OO

Det håller jag inte med om, vilket även framgår med önskvärd tydlighet i mitt inlägg. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Till och med jag skulle bli en smula skakig om jag drack tolv koppar kaffe på stört. Trocadero var det länge sedan jag drack. Men jag kan inte påstå att jag ens har reflekterat över att det är koffein i den drycken, så det lär ju inte vara några stora mängder det rör sig om. Det kan därför inte stämma.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det kanske är så att 12 Trocadero innehåller lika mycket koffein som en kopp kaffe?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Efter 400 mg koffein blir man ju tokig. Det känns ungefär som 400 mg hash.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Okkido skrev:

Efter 400 mg koffein blir man ju tokig. Det känns ungefär som 400 mg hash.

Knappast. De verkar ju i motsatta riktningar.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Vad får du för effekt av hash egentligen?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Re: Trocadero bättre än kaffe?

Type skrev:

Hejsan
Jag har hört att en trocadero 33cl innehåller lika mycket koffein som 12 koppar kaffe. Det kan väl aldrig stämma, eller?

Det kan omöjligt stämma. En vanlig kopp kaffe innehåller mellan ca 60-90 mg koffein och koffein blir skadligt vid ca 800 mg... dessutom är människor olika känsliga för koffein, en del känner av 100mg medan andra inte känner ett smack, därav borde det inte låta helt främmande att mindre än 800mg koffein kan vara en hälsorisk för andra. Så nej, det är föga troligt att trocadero motsvarar 12 koppar kaffe!

Jag knaprar koffeinpiller då och då, eftersom kaffe smakar apa och te är för svagt är det mitt enda alternativ. :)
Har aldrig vågat mig över 400mg-gränsen, jag tycker att det är rätt meningslöst att ta mer än man behöver, så att säga.

[edit: hasch har väl en lugnande effekt? Koffein är allt annat än lugnande så att jämföra de 2 drogerna med varandra är inte så himla lyckat... ]

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)