GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggJaha, då var de tillbaks igen :x
Började lite lätt med någon enstaka på diskbänken, någon på golvet men nu har de kommit igång på allvar. Tjejen lagade mat för ett par dagar sedan och lät broccolisåsen stå och svalna på spisen tillsammans med pastan. När hon kom in igen låg det tre stycken larver i såsen och ett par i pastan. Idag hittade jag ett par döda larver längst in i besticklådan samt en levande bagge krälandes i en av facken. En bit bort låg ett tomt larvskal... :x
Det här är ju värre än på ett skabbigt hotell utomlands. Fyfan! :bla
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggJag hittade en sån häromdagen med, det är den årstiden...
RRifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Vi har också haft skadedjur i köket, men de är borta nu. Kommer inte ihåg riktigt vad det var. Såg ut som väldigt små svarta skalbaggar. Vi rensade köket totalt på saker och diskade och torkade ur överallt. Sedan dess har vi inte sett röken av dess varelser igen och det är jag väldigt tacksam över!
Eftersom du nämner "föreningen" så antar jag att det handlar om en bostadsrätt?
Din förening har med stor sannolikhet försäkringar som ger dig rätt att ta hjälp av Anticimex för att utrota skadedjur, så kontakta ordföranden.
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inläggKnakar det roligt om man krossar/trampar på dem? Jag hade någon konstig larv i källaren och om man trampade på dme knastrade det så häftigt. Jag tror jag lyckades få död på dem till slut genom att "stampa ihjäl dem" och har inte sett röken av dem sen dess.
Angående fläkten, kan ni inte sätta ett finmaskigt nät för så de små krypen slipper landa i maten?
Hoppas det löser sig!
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggKänns inte allt för fräscht att de ska samlas och ligga i ett nät heller. Men de tar sig in lite varstans. I luftventilen i dragskåpet samt ventilen på toaletten. Jag pratade ju med anticimex förra året och de sa att det var svårt att göra något åt dessa då utrymmena är väldigt trånga. Men kanske jag ska höra av mig igen. Hade det varit någon enstaka någon gång bara så hade det väl gått an. Men det här är verkligen vidrigt!
(Jo det är en bostadsrätt och vi har avtal med Anticimex)
Sånna har vi också,.. hittat svarta maskar i alla rum i lägenheten typ..de har en liten svans, och är randiga..ömsar skinn typ..heh
vad ska jag göra?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggDet där låter som de jag hittade (pälsängerlarver), så om du bor i hyresrätt: ring värden! Annars blir det föreningen eller kanske Anticimex direkt. ;)
:stefan: skrev:
Ring värden - det är första steget.
Jag hittade såna här i några av kökslådorna när jag flyttade in, ringde värden och ett par dar senare var det fixat.
Alla hyresvärdar värda namnet har avtal med saneringsfirmor, så hit kom Santec dagen efter jag ringde Vätterhem. :)
Kostade mig inte en spänn och hade de sagt att jag skulle pröjsat nåt hade jag ringt Hyresgästföreningen på momangen.
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inläggPå Nomor's hemsida står bl a följande att läsa:
Nomor.se skrev:
Pälsänger angriper ull, fjäder, ylle, päls, insektsamlingar, ben, trebarier, spannmålsprodukter mm. På päls betar de av håren nere vid stråbasen och kaläter fläckar. På textilier visar sig skadegörelsen som runda hål. Speciellt uppmärksam ska man vara på tomma larvskal i garderoben.
De är alltså mest ute efter kläder, men även mjöl och sånt. "Svarta maskar" skulle jag dock inte kalla dem, snarare brunrandiga larver. Var och varannan svensk har nog de här husdjuren hemma hos sig, så det är inget att få panik över. Vi har dem också, i klädgarderoben, men inga bland matvaror och sånt i skafferiet som tur är. Om de däremot som hos Gein ramlar ner i maten(!), från fläktutrymmet ovanför spisen så är det ju äckligt värre. :bla
Det man själv kan göra är väl att städa extra noga samt skaka och vädra sina textilier. Kan som spindelälskare tipsa om att de snälla husspindlarna gillar att fånga och äta upp larverna också... :OO
mina maskar är svarta, de kanske är från afrika? ha..ha skoja,
tror jag ska köpa en stor spindel, :P
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggusch... jag hittade en svart liten skalbagge (<1 cm) med två orange band på ryggen... i ett köksskåp där det läckt ut olivolja t ex... den bodde säkert där... huga... sånt där är otrevligt... då ska jag absolut bli ännu mer polare med mina spindlar... :)
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inläggUsch, usch och åter usch usch usch!
Jag hade massor av sådana där pälsängerlarver hemma tidigare. De borrade sig in i en gammal madrass jag hade som ryggstöd vid sängen.. säkert en 60-70 st, fy fan va vidrigt det var när jag upptäckte det. Morsan fick komma och slänga madrassen då jag inte vågade ta i den, jag blev svag i knäna bara jag tittade på madrassen.. hade jag tagit i den hade jag väl svimmat. Krypfobi is the shit.
Man kan anlita anticimex har jag hört, fast det garanterar inte att man blir av med dem. Krypen är vanliga i gamla hus/byggnader och de är tåliga av sig dessutom. Jag tror det bara är att vänja sig med de små liven, eller flytta. För när man väl fått in krypfanskapen verkar det näsan inte gå att bli av med dem. Det var iaf det jag kom fram till när jag undersökte saken när den traumatiska upplevelsen ägde rum. Jag planerar att flytta. :)
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Danny skrev:
usch... jag hittade en svart liten skalbagge (<1 cm) med två orange band på ryggen... i ett köksskåp där det läckt ut olivolja t ex...
Det låter som en fläskänger.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Fia skrev:
Det låter som en fläskänger.
usch... ja, den var rätt lik...
man skulle hitta på nåt som äter upp såna där då... de är lite för stora för spindlar kanske, men råttor då Fia?! :)
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inläggHusspindlar klarar inte skalbaggar. De är ju små pansarvagnar i miniformat. Grottspindlar däremot är starkare och kan käka skalisar, men trivs å andra sidan inte i ditt skafferi. Våra tamråttor tror jag inte ens äter skalbaggar om man lägger det i deras matskål... :stud
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inläggDetta påminner mig om allt mums jag hittade i den öppnade kattmatsburken som jag hade ståendes ute mitt i solen i en vecka sisådär.
Jag kräktes....och burken sprang nästan iväg av sig självt.
RRifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg
oelbal skrev:
Detta påminner mig om allt mums jag hittade i den öppnade kattmatsburken som jag hade ståendes ute mitt i solen i en vecka sisådär.
Jag kräktes....och burken sprang nästan iväg av sig självt.
Men du ska ju äta upp din mat och inte springa iväg och komma på att du har glömt den en vecka senare! :bla
Angående Anticimex så hittar man massor av tips vad man kan göra åt sina skadedjur. Först ska man ta reda på vad det är för insekter. Sedan åtgärd. Försvinner de inte efter det så får man kontakta Anticimex. Men för att de ska göra nåt åt det hela så måste de veta varifrån de kommer ifrån, alltså källan!
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggHar jobbat på en Anticimex-fabrik (lite eljobb då), det är inge vidare ställe alltså. Man önskar det fanns något naturligt sätt att få väck ohyran, kan man inte dra ett sirapsspår till avloppet eller nåt?! :)