webForumDet fria alternativet

Sjukersättning (uppdrag granskning).

Politik & samhälle

9 svar · 369 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Har precis sett på detta programmet som sändes idag.

Jag förstår inte varför dessa människorna klagar.

Jag har sjukersättning, och jag förlorar ca 3500:-/månad om jag jämför med vanlig sjukskrivning.
Jag har tidsbegränsad sjukersättning fram till dec 2006.
Under denna tiden så ska jag försöka få ordning på min rygg och ev göra arbetsprövning (testa att jobba).

Som jag fattade det så hade alla som var med tidsbegränsad sjukersättning, det innebär att man siktar på att dom ska komma tillbaka till arbetslivet igen.

Och skulle dom ha permanent sjukersättning (sjukpension), så har man rätt att prova på att jobba i ett år utan att förlora sin pension.

Jag skulle ha mer förståelse över om dom klagade på att F-kassan inte la ner några resurser på deras rehabilitering.
Men när dom klagar på att dom följer reglerna genom att ge dom sjukersättning, vilket man ska ha om man är sjukskriven över ett år, då blir jag irriterad.

Vad är det för fel om dom har personal som letar reda på dessa som varit sjukskrivna i över ett år, och ger dom en bonus för att dom hittat dom?

Ok, jag blev inte glad när dom gjorde det med mig, men regler är ändå regler.
För mig innebär det att jag förlorat 84 000, och kommer att förlora ytterligare 84 000:- under dessa 4 åren.

Är det jag som missuppfattat programmet, eller är min irritation korrekt?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag missade programmet, men jag blev ivf irreterad över påannonsen där de visade en kvinna som mockar åt sin häst medans en röst förkunnade att hon "minsann var för sjuk för att jobba, men ta hand om hästen kunde hon".
Kändes som att de bara var ute efter att hitta fel och ignorerade fullständigt möjligheten att den 'effektiva' timmen damen la ned på att mocka åt sin häst kanske tog motsvarande ansträngning som en hel arbetsdag - för henne och att det faktiskt kan ses som en rehalibitering att folk försöker röra på sig och göra nåt vettigt på sin väg tillbaka. Att bara sitta still och mata duvorna kan bli fullkomligt deprimerande och destruktivt - i längden.

Men jag såg ju inte programmet som sagt, så jag kanske missuppfattade "hetsjakten" i påannonsen. Hon kanske var en fuskare, men då tycker jag att de kunde varit mer tydliga och inte så svävande i sin utpekning av 'problematiken'.

Här kan ni se dagens program som jag såg.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Sverige i ett nötskal!

Man bli ju förbannad! x(

filippo skrev:

Sverige i ett nötskal!

Man bli ju förbannad! x(

På vad?

obelix skrev:

filippo skrev:

Sverige i ett nötskal!

Man bli ju förbannad! x(

På vad?

Systemet, hur de behandlar människor. Vi är inte värda mer än en påse nötter när det gäller pengar och siffror!

filippo skrev:

obelix skrev:

filippo skrev:

Sverige i ett nötskal!

Man bli ju förbannad! x(

På vad?

Systemet, hur de behandlar människor. Vi är inte värda mer än en påse nötter när det gäller pengar och siffror!

Men att dom ger vissa sjukersättning är ju enligt reglerna, och dessutom så får dom som har en fast tjänst pengar från AFA, så dom förlorar inte så mycket, men det sa dom lägligt nog inte.

Dom tog aldrig upp detta med resurser och rehabilitering, det är där jag tror dom skulle kunna göra ett bra program.

INte om att larva sig om att det står pension på kontobeskedet istället för sjukpenning.

Det klagas om att det fattas folk inom vården osv. När det sedan finns människor som vill jobba så får de inte.
Nånstans är det jävligt sjukt, inte dessa människor tror jag i alla fall! Några kanske är sjuka och inte kan jobba, men inte alla!

filippo skrev:

Det klagas om att det fattas folk inom vården osv. När det sedan finns människor som vill jobba så får de inte.
Nånstans är det jävligt sjukt, inte dessa människor tror jag i alla fall! Några kanske är sjuka och inte kan jobba, men inte alla!

När det gäller detta så ska man kolla på arbetsgivaren.

Det finns inte många i dagsläget som vill ta i en person med en sjukdomshistoria med en tång.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

obelix skrev:

filippo skrev:

När det gäller detta så ska man kolla på arbetsgivaren.

Det finns inte många i dagsläget som vill ta i en person med en sjukdomshistoria med en tång.

det är ju statens fel... som ser till att arbetsgivaren förlorar multum om personen blir sjuk igen...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)