webForumDet fria alternativet

Moralisk dilemma

Livsfrågor & relationer

10 svar · 518 visningar · startad av pimme

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg
Frågan#1

Hej på er alla :)
Jag har fått ett litet moraliskt dilemma som jag hoppas ni kan hjälpa mig med genom några vettiga kommentarer.
Det är så att min mormor dog i onsdags. Hon hade inte varit sjuk utan var en ganska frisk 72-åring (med vissa krämpor, men inget allvarligt) men hennes hjärta stannade helt plötsligt i onsdags förmiddag och det kom väldigt överraskande.

Å andra sidan så spelar jag rugby. Och i klubben jag spelar finns det en skotte (med svensk fru, så han bor här) och hans gamla klubb i Skottland saknar spelare på den positionen jag spelar (1 anstängd och en skadad) och han frågade mig om jag var intresserad av att åka över och spela de sista 4-5 matcherna de har kvar. De ligger i topp i sin serie och har goda chanser att vinna den (om de nu hittar en spelar att ersätta de avstängda/skadade spelarna). Och för er som inte har koll på rugby, Skottland är ett av världens bästa länder i rugby, medans Sverige är väldigt långt efter. Så självklart är jag jävligt intresserad av att åka dit och spela.

Och dilemmat, min mormor begravs på fredag förmiddag och de har nästa match på lördagen. Men om jag ska spela där så skulle jag helst åka över några dagar tidigare så jag hinner träna med dem och lära känna dem lite. Så vad tycker ni, ska jag åka efter begravningen eller innan?

Jag ska ringa min mamma senare ikväll och prata med henne och höra vad hon tycker.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Stog ni varandra nära? vad hade hon tyckt?
Tror inte någon annan kan svara på frågan för dig.

Nja, vi stod väl inte varandra så väldigt nära, men jag träffade dem (mormor och morfar alltså) sisådär en gång var 2:a-3:e månad ungefär.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ryanair, åk dit, åk hem till begravningen, åk dit...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag tycker det är självklart att man närvarar på en nära släktings begravning.

clarkbones skrev:

Ryanair, åk dit, åk hem till begravningen, åk dit...

Nja, jag vet inte. Jag kommer åka tidigast onsdag, så att flyga hem igen på fredag morgon och sen dit igen på eftermiddag blir nog rätt jobbigt. Jag är dessutom inte överdrivet förtjust i att flyga.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Åk dit, hon kommer ju inte att gå på din. :)

Jag tror inte att hon skulle vilja att du missade en bra chans, att visa respekt och att tänka på henne kan man göra på många andra sätt än på själva begravningen.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Nicrosoft skrev:

Åk dit, hon kommer ju inte att gå på din. :)

Jag tror inte att hon skulle vilja att du missade en bra chans, att visa respekt och att tänka på henne kan man göra på många andra sätt än på själva begravningen.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hmmm... svår fråga. Av respekt för de närmast anhöriga, dvs din mamma och eventuella mostrar/morbröder skulle jag nog åtminstone kolla med dem först då det kan ju vara som så att de känner att de vill ha släkt och vänner samlade i en sådan svår stund. Din mormor skulle antagligen vilja att du åkte (det brukar vara så ;)) då du sen ändå har all tid till att bevista hennes grav och 'fundera' och då med ett genuint intresse...

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg

Tycker att du ska på begravningen - din mormors skull, som en sista chans att ta farväl. Spela rugby kan du göra varje dag resten av ditt liv - men din mormors begravning kommer du aldrig kunna gå på om du väljer att åka...
Tror du kommer ha ganska dåligt samvete efteråt om du inte går på begravningen, och då är det nåt du måste leva med hela livet.

Jag tackar för svaren, de belyser väldigt precis vad jag känner. :)
Efter att ha pratat med mamma och sovit så har jag bestämt mig att jag åker efter begravningen och missar då antagligen första matchen.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)