Sitter och kämpar med att lära mig en hyffsad snabb låt på gura. Nu undrar jag bara lite kort, vad som är bäst. Att lära mig spela den så fort den går redan från början (vilket kommer vara jobbigt en lång tid) eller att lära mig låten i långsamt tempo, men mer ordentligt, och sen, när jag är redo, öka tempot!? Vilket är bäst?
har inte speciellt mycket kunskap om just gitarr... men av egna erfarenheter av andra instrument är det bäst att ta det lugnt i början och lära det sig ordentligt för att det ska bli bra och man verkligen ska förstå hur låten "fungerar"... annars är risken stor att det bara blir nåt halvgjort
ja... precis... det tänket gäller väl rent allmänt när man lär sig saker... först lär man sig det, så det sitter i ryggraden typ, SEDAN kan man göra det till konst... :)
Ja jag rekommenderar också att du lär dig låten långsamt så den sitter. Sedan kan du öka hastigheten successivt. Konstigt det där, det fungerar ju på ungefär samma vis som att lära sig cykla. Har man väl lärt sig det en gång så är det nästan så fingrarna får ett eget liv när man ska spela. :)
Man ska lära sig långsamt först och sedan snabbt ja!
Jag spelar gittarr och gjort i några år. Jag lär mig nya låtar varje vecka och ofta snabba. Jag lär mig långsamt sedan så låter jag med tiden göra så att jag kan spela den snabbt.
Öva smart. Sitter du och köttar igenom en svår låt/ett svårt stycke och hakar dig så gott som varje takt så behöver du visserligen inte koncentrera dig så mycket, men det tar över 100 gånger så lång tid att lära dig att spela det bra.
Varje fel du lär in är ett fel du sedan kommer att ha kvar längs vägen och måste öva bort. Inte speciellt effektiv övning med andra ord.
En bra start är att börja med att lyssna igenom en inspelning på det man ska lära sig (om det finns någon vill säga). En del hävdar att man då riskerar att kopiera tolkningen från inspelningen och det är visserligen sant, men i slutändan kommer det du spelar ändå att formas efter din tolkning. Målet bör vara att man tycker att sin egen tolkning är den bästa. Oftast tycker man även att den biten man spelar för stunden är det bästa som har skrivits.
Vad man vinner på att lyssna på en inspelning är att man blir bekant med låten och får höra hur alla harmonier och rytmer låter så man slipper tänka på det lika mycket när man sedan nöter in musiken. Man vet hur de där triolerna låter gentemot åttondelarna som spelas samtidigt och kan i stället fokusera på att forma musiken.
Ett bra tips är att memorera redan från början. Det är alltid bra att kunna spela utantill och du sparar mycket tid på att memorera samtidigt som du lär dig spela låten. Visst funkar det att spela igenom 1000 gånger så det sitter, men det tar 100 timmar om låten är 6 minuter lång.
Ett annat tips är att bryta ner musiken i segment och öva på små partier. Om du inte kan spela en liten del av en snabb passage så kan du säkerligen inte spela hela passagen heller. Plocka ut smådelar av svåra partier och öva dessa många många gånger på ett smart sätt. Att öva bara övergången mellan två toner i taget är inte dumt. Två toner kan du dessutom spela i fulltempo utan att öva vidare mycket. På så sätt kan du även forma musiken redan från början hur svårt det än är. det är en annan typ av att öva långsamt - du spelar korta avsnitt fast i fulltempo utan att lära in massa fel.
Att öva långsamt är som sagt bra, men bär med sig ett par nackdelar också: förutom att det tar tid att spela långsamt så går det inte att forma musiken så som du sedan vill ha det i fulltempo.
också att tänka på är att man inte får bättre teknik och starkare fingrar om du bara övar långsamt. för den sakens skull så kan det göra lika mycket skada av att sitta och spela så fort man kan innan man har grundtekniken.
Det finns många sätt att öva passagespel. Att rytmisera små figurer är ett exempel. om du har en sextondelsräka som ligger lite halvbökigt så kan du öva snabba förflyttningar mellan ett par toner i taget. så att du i princip vilar på varannan ton och bygger upp styrka och snabbhet i fingrarna. ofta är sådana passager ackordbaserade. det vill säga att du i passagen hittar brutna ackord. att ha ett ackordtänkande eller att man relaterar till skalor är väldigt bra för memorering.
Nu är det här avancerad övningsteknik som kräver väldigt mycket koncentration, men principen är enkel. Gör man rätt från början och undviker fel så är chansen många gånger större att man undviker fel även senare. Att tänka på är att saker du övar in i ett stycke kommer du sedan att ha nytta av i alla efterföljande stycken du spelar. Lite synd i sammanhanget är att man också får med sig inövade fel i efterkommande stycken.
Viktigast är att spela det som man själv gillar. Att öva på något som man tycker är roligt blir många gånger effektivare än något som en lärare har tvingat på en.
Tack samtliga för svar! Jag ska göra mitt bästa. Basse, där drog du till med ett redigt svar ;) Dock fattar jag än inte så mycket kring skalor och mer advancerade ackord :( Har gått få lektioner, sen bara lärt själv - och det tack vare tabulatur och Guitar Pro. Därav är jag inte så "high" på skalor och liknande. Men det kommer väl. Får se om det blir fler lektioner innan sommaren. Hoppas på det. Stycket jag tänkt lära mig är f.ö. inte längre än någon minut :L men hur skönt som helst!