webForumDet fria alternativet

Störande mobiler

Småprat

14 svar · 702 visningar · startad av reka1

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg
Frågan#1

Mobiler är ju som nekant förbjudna på sjukhus. Men vad är det som gör dom olämpliga på dylika inrättningar?

Är det risk att dom stör känslig apperatur hela tiden eller är det bara vid bruk av den det kan gå illa?

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Kan störa den medicintekniska utrustningen.

Mjo, jag vet. Men stör telefonen hela tiden eller är det bara under vissa intervaller. Och vad exakt är det som telefonen sänder ut som kan störa?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

reka1 skrev:

Mjo, jag vet. Men stör telefonen hela tiden eller är det bara under vissa intervaller. Och vad exakt är det som telefonen sänder ut som kan störa?

Mickrovågor kanske?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Tänk hur det skulle bli om EKG-maskinerna tar upp de där bappada-bappada-bappada-bappada-ljuden, apparaterna skickar väl larm om det blir knas på signalerna? Så kommer en massa läkare springandes bara för att du skickar ett SMS.
Det finns nog en hel del utrustning som inte fungerar som den ska om den blir störd av mobiltelefoner.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Alltså, vad finns det i detta som får en att överhuvudtaget fundera på om man kan ha mobilen påslagen på ett sjukhus? :q
Jag skulle inte vilja se en hjärt-lungmaskin eller en dialysmaskin få fnatt för att jag råkade få ett sms när jag gick förbi...

Bara vetskapen om att det kan gå fruktansvärt fel gör att jag slår av mobilen redan innan jag kör in i parkeringshuset vid sjukhuset.

:stefan:;
Precis det är min tankegång också. Saken är den att jag kör taxi extra på kvällar och ofta får man hämtningar på sjukhuset (på dialysen). Då måste man gå in ganska "djupt" på sjukhuset och hämta.

Självklart stänger jag då av billuren och blir därmed onåbar. Blir jag onåbar så finns risken att jag missar bättre körningar. Därmed har jag mer eller mindre blivit idiotförklarad av kollegor för att jag respekterar mobilförbudet på sjukhuset.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

reka1; dina kollegor idiotförklarar sig själv ganska fett. Håna dom i stället

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Störande mobiler

reka1 skrev:

Är det risk att dom stör känslig apperatur hela tiden eller är det bara vid bruk av den det kan gå illa?

Emellanåt kontaktar de basstationerna för att se till att det finns kontakt. Då kan de störa utan att du talar just då. Angående medicinsk apparatur, kanske de kan störa. Jag har i vart fall hört talas om en snubbe vars pacemaker fick fnatt när en mobiltelefon ringde. Jag vet dock inget om sanningshalten i den historien. Det känns som man borde höra talas om det oftare om det vore sant. Även folk med pacemaker rör sig ju ute bland folk, och då kommer de ju hamna i närheten av strålande mobiltelefoner vare sig de vill det eller ej.

Det diskuteras ju samma sak angående flygplan. Där har det länge varit mobiltelefonförbud, därför att man inte anser sig veta hur signalerna kan störa. Även där kan jag berätta en rövarhistoria. Det ska enligt den historien ha inträffat att ett flygplan blev styrt av spelkontrollen på en mobiltelefon, och därför ha flugit som en yr höna. Den historien kan vi nog lugnt förlägga tillsammans med alla andra klintbergare som flyter omkring. Även här gäller att man borde höra talas om flygolyckor orsakade av mobiltelefoner betydligt oftare, om det nu låg något i farhågorna. Man kan ju räkna med att det är åtminstone några passagerare på varje flight som har glömt stänga av telefonen.

Därför skulle jag nog säga att en mobiltelefon på ett sjukhus innebär förmodligen inte någon risk. Men jag kan inte veta helt säkert, så vill du vara på den säkra sidan, stäng av i alla fall.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Störande mobiler

UlfT skrev:

Det diskuteras ju samma sak angående flygplan. Där har det länge varit mobiltelefonförbud, därför att man inte anser sig veta hur signalerna kan störa.

Låt oss börja med att klargöra att det är många privatflygare som har med sig en mobiltelefon, påslagen, i planet, som en nödradio, om den vanliga radion skulle gå sönder.
I trafikflyg finns det två primära skäl till att man har rekommenderat/begärt att passagerarna stänger av mobilen när de går på planet. Man vill inte ha massa lösa saker i kabinen under start och landning, om en olycka skulle inträffa. (Jämför med saker liggande löst på hatthyllan i bilar) Samt, man har ändå ingen täckning.

Med tanke på hur vanliga mobiltelefoner är idag så sker det dagligen att folk glömmer att stänga av sina mobiler innan den åker ner i handbagaget och därefter läggs upp bland övrigt handbagage. Vi talar om tusentals flygresor där mobiltelefoner har varit påslagna och kontinuerligt har försökt få kontakt med basstationer från några kilometers höjd. Trots detta finns det inte en enda olycka registrerad där en mobiltelefon anses vara boven i dramat. Eller som någon uttryckte det:
-"Om nu mobiltelefonerna är så farliga för flygandet kan man undra varför terrorister bemödar sig med att få ombord pistoler, knivar och sprängämnen. Det borde ju räcka med att de säger 'Flyg till Kuba, annars ringer jag 118 118.'" ;)

I sjukvården är nog inte alla frekvensområden lika väl dokumenterade som inom flygbranschen, varför inställningen "ta det säkra före det osäkra" är den rekommenderade. Även om risken är minimal så är en minimal risk ändå för stor. Jag vill inte ha på mitt samvete att just min telefon var det som fick en sjukhusutrustning att löpa amok/generera fel värden eller något annat. :)

Angående mobiler på flyg så har jag för mig att det bara är vid landning/avgång det är förbjudet att ha luren på. Fast jag kan minnas flera ggr jag hört något sms-pip vid landning/lyftning. Och det har jag för mig gäller all elektronik utrustning såsom laptops, mp3-spelare osv.

Dock har nerverna varit rejält bedövad av rusdrycker vid alla flygningar så ett sms-pip har inte varit ngt som rört mig =).

Men som sagt så tappar jag hellre en körning än att ligga och fundera ifall mitt sms kan vara relaterat till att en dialysmaskin fick ett frispel i samma sekund. :-)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Sist jag flög (i förra veckan) så fick man inte ha mobiler eller annan utrustning med radio-sändare/mottagare påslagen under resan över huvud taget. Annan elektronisk utrustning fick vara påslagen endast uppe i luften (ej vid start/landning).

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Vissa flygbolag har börjat släppa på reglerna om mobiltelefoner på flygningar. Det är nog mest en principsak det där.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Instressant då jag tänkte på detta i morse.
Så var man stänger av mobilen borde egentligen inte spela nån roll. Stänger ajg av den utanför sjukhuset eller 1km ifrån borde egentligen inte ha nån verkan då signalerna går igenom huset ändå. Det studsar vel inte mot väggen o letar sig runt byggnaden.
Så en mobil borde vara lika "farlig" utanför sjukhuset, säg på andra sidan väggen av en apparat.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jerpa skrev:

Instressant då jag tänkte på detta i morse.
Så var man stänger av mobilen borde egentligen inte spela nån roll. Stänger ajg av den utanför sjukhuset eller 1km ifrån borde egentligen inte ha nån verkan då signalerna går igenom huset ändå. Det studsar vel inte mot väggen o letar sig runt byggnaden.
Så en mobil borde vara lika "farlig" utanför sjukhuset, säg på andra sidan väggen av en apparat.

Strålningens intensitet avtar med kvadraten på avståndet. Därför spelar det en mycket stor roll hur långt ifrån telefonen är.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)