webForumDet fria alternativet

Vad kan ha spammat på hemsidan under sep-nov? Enormt tryck i loggarna.

Datasäkerhet

9 svar · 456 visningar · startad av Gardell

Medlem sedan juli 2002688 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Satt nyss och begrundade min statistik på toppform.se lite närmre.

I september, oktober och november 2004, så finns det väldigt konstiga siffror.

En normal månad ser det ut så här:

Unika besökare: 150-250
Träffar: 4000-6000
Varaktighet: 0sek-30sek, 300 st, 81%

Men dessa månader är onormala.
Från ingenstans blev det ett enormt tryck.

September:

Unika besökare: 2454
Träffar: 53979
Varaktighet: 0sek-30sek, 2815 st, 93,8%

Oktober:

Unika besökare: 3230
Träffar: 69681
Varaktighet: 0sek-30sek, 3682 st, 92,4%

November:

Unika besökare: 1826
Träffar: 37619
Varaktighet: 0sek-30sek, 2001 st, 92,8%

Jag kan inte förstå detta. De kom från ingenstans.
Både augusti och december är, även de, över snittet. Men då pratar vi långt, långt ifrån de här siffrorna.

Jag har inte gjort någon slags reklam eller något för sidan eller nåt ditåt, nån länk eller något. Jag har inte den blekaste varifrån de kommer.

Känns som det är nån bot eller nåt, men det konstigaste är ju ändå att det är så pass många unika besökare.
Eller, så är det helt enkelt bara en bugg i systemet, vad tror ni?

Webbhotellet jag har är Loopia, och de använder sig av awstats. Någon som har Loopia som kan kontrollera om det inte bara är jag som har dessa siffror?

:q :q

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Kolla http_referer. Det kan ju vara så att någon annan har lagt ut länken till din hemsida någonstans, och då började folk surfa in till dig. Då borde du kunna hitta det ställe där länken lades ut med hjälp av http_referer.

Antar att det är samma som "Links from an external page (other web sites except search engines)" i denna statistik.

I september var det som mest 17 från en och samma plats, i oktober fem och november 38. Unika.

Sedan finns det "Direct address / Bookmarks", alltså ingen länk eller nåt.

I september var det 3198 st som kom den vägen, i oktober 4117 och november 2203 st.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad hade de för user-agent? Efterfrågade de någon sida som inte fanns?

User-agent? Browser?
IE har runt 95-96% av träffarna i alla tre månaderna i alla fall.

Det är få som har fått 404 i alla fall. Ca 50/månad.
De som har fått det har dock fått det på lite underliga saker, t.ex. "/_vti_bin/owssvr.dll" och "/MSOffice/cltreq.asp" båda har fått 16 st var i sept, 17 i okt och 8 i nov. De andra är normala, brutna länkar.

"206 Partial Content" har fler träffar. Runt 100/månad.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Det kan inte vara så enkelt att folk har letat efter SVT:s hälsosatsning "toppform" (som, om jag kommer ihåg rätt sändes under dessa tre månader) och chansat på den ganska uppenbara adressen toppform.se istället för att leta på svt.se där den egentligen finns ?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15805

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Gardell skrev:

Det är få som har fått 404 i alla fall. Ca 50/månad.
De som har fått det har dock fått det på lite underliga saker, t.ex. "/_vti_bin/owssvr.dll" och "/MSOffice/cltreq.asp"

OK, hade en majoritet av de nytillkomna sökrt efter sånt hade det kunnat vara en anstormning av nån form av virus eller nåt. Fast jag skulle gissa att jarvklos hypotes är riktig :)

jarvklo skrev:

Hmm..

Det kan inte vara så enkelt att folk har letat efter SVT:s hälsosatsning "toppform" (som, om jag kommer ihåg rätt sändes under dessa tre månader) och chansat på den ganska uppenbara adressen toppform.se istället för att leta på svt.se där den egentligen finns ?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15805

Nja, tvivlar på det ändå. Året före (första säsongen), var det inte alls lika stor anstormning. Visserligen har jag fått nåt mail om träningstips.. ;) Men jag tror ändå inte det kan vara av det, eftersom det var helt normala siffror året före... Men visst.

spango skrev:

OK, hade en majoritet av de nytillkomna sökrt efter sånt hade det kunnat vara en anstormning av nån form av virus eller nåt. Fast jag skulle gissa att jarvklos hypotes är riktig :)

Ja, det skulle kunna vara nåt sånt... Men man undrar ju. :)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag har spritt länken på IRC som leder till din privata samling av hemmavideos och "vågade" vuxenfilmer, därav anstormningen av besökare.

Aha, det förklarar ju en del. :birp

Förklara då varför 99,4% av träffarna ligger på default.asp. :h

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)