Menar du fingerfärdighetstrick eller trolleritrick?
Vad det gäller trolleritrick handlar ju de flesta om att någon ska välja ut ett kort och sedan ska man plocka fram det. Det finns några vanliga tekniker för detta:
* Dela upp korten i två högar, och be personen ta ett kort från den ena högen, titta på det och sedan lägga det i andra högen. Sedan kan du lätt plocka fram det valda kortet, eftersom du delade upp dem så att alla röda hamnade i ena högen och alla svarta i den andra.
* En del kort är inte symmetriska och kan därför vändas åt det ena eller andra hållet. Klöver fem t.ex. Samla ihop en hög med dessa kort och vänd dem åt samma håll. Se till att kortet personen valt vänds innan det stoppas tillbaka, för på så sätt hittar du det igen.
Sen kan man ju variera detta och hitta nya sätt att plocka fram korten på. Vill du göra det med lite mer stil kan du säga "Hmm... Det verkar inte som jag kan hitta ditt kort, men det är ingen fara för jag känner en kille/tjej som är duktig på sånt. Vi kan ju ringa honom/henne.". Sen ringer du din vän:
- Hej, det är N.N., har du Anders där?
*paus*
- Hej! Jo, du, vi har lite problem. En kompis har valt ett kort och jag kan inte hitta det. Kan du berätta för honom/henne vilket kort det var?
Därefter räcker du över luren till den som valt kortet och personen i telefonen talar om vilket kort det var.
Det går till som så att du har förberett personen som du ringer genom att ni har kommit fram till en lista med 13 förnamn. Anders för ess, Kalle för tvåa, Patrik för trea, osv...
Så när du frågar efter Anders så vet han att kortet är ett ess. Därefter börjar personen i telefon säga "hjärter", "ruter", osv... När han är på rätt färg så avbryter du genom att fortsätta samtalet... "Hej! Jo, du vi har lite problem..."
Ja, jag tyckte såna här saker var kul att syssla med när jag var liten :-)