webForumDet fria alternativet

vad ska jag spela? (på piano)

Musik

7 svar · 619 visningar · startad av doggelito

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg
Frågan#1

nu har jag tragglat nocturne med chopin samt fur elise med beethoven i över 1 år!
och lärt mig typ halvvägs på båda. :(
nocturne skulle jag väl kunna ta mig igenom tror jag men fur elise är lite för svår i de snabba partierna.

min fråga är:
nån som har nått tips på låt som är lite lättare att lära sig än dessa två?
det behöver nödvändigtvis inte vara ett klassiskt stycke men det ska heller inte vara nån stackars barnvisa ur: lär dig spela piano-bok!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ta nån vanlig låt som du vet hur den låter. Biblioteken har gott om noter.

Annars finns det ju många "klassiker" som man brukar lära sig när man tar pianolektioner, exempelvis:

The Entertainer
Baby Elephant Walk
Pink Panther

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Om du vill ha lite utmaning fast ändå inte spela något alldeles för avancerat rekommenderar jag Chess. Hela musikalen finns att köpa i olika svårighetsgrader. Jag har tagit mig igenom ett par låtar där och det är kul då många av låtarna också är bekanta. :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Standardsvar: Första satsen ur Beethovens Pianosonat Op. 27 Nr. 2 ("Sonat Nr. 14, månskenssonaten")
Sen när du är lite mer skillad kan du hoppa på tredje satsen :D

Lite annat fint halvlätt är:
Chopin - Vals i h-moll Op. 69 Nr. 2
Mozart - Sonat i C-dur KV54 (den lilla gulliga såklart). Lite bitigare är den kända A-dur-sonaten med 12 variationer som avslutas med Alla Turca.
Nån av gnossienneserna eller gymnopedierna av Satie kanske också passar.

Finns mycket fint. Men det mesta är inte lätt att forma musikaliskt även om notbilden inte ser så svår ut. Lätt att kötta sönder klassisk musik.

Vilken Nocturne var det av Chopin?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Tack för tipsen! :)

bassebhu skrev:

opus 9:12 vill jag minnas (har inte noterna i närheten), ett väldigt klassiskt stycke är det iallafall (och ett av de allra vackraste!).

doggelito skrev:

Tack för tipsen! :)

bassebhu skrev:

opus 9:12 vill jag minnas (har inte noterna i närheten), ett väldigt klassiskt stycke är det iallafall (och ett av de allra vackraste!).

ok. den är fin. andra fina nocturner är Op. 9 Nr. 1 (b-moll), Op. 27 Nr. 2 (Db) och min favorit Op. 55 Nr. 1 i f-moll. Underbar musik.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Är det nördigt att spela ur en lärobok? :)

Annars tycker jag att boken "Tema tangent" (första delen, ifall det skulle finnas flera) var en ganska bra bok med flera kända låtar arrangerade av författaren. "My way", "Ta mig till havet" och "That's what friends are for" för att nämna några.

Annars är "Canon in D" med Johann Pachelbel en favorit.

dectgap skrev:

Är det nördigt att spela ur en lärobok? :)

Annars tycker jag att boken "Tema tangent" (första delen, ifall det skulle finnas flera) var en ganska bra bok med flera kända låtar arrangerade av författaren. "My way", "Ta mig till havet" och "That's what friends are for" för att nämna några.

Annars är "Canon in D" med Johann Pachelbel en favorit.

Vitamin C verkade också ha den som favorit när de lirade "graduation, friends forever" ;)

Tema tangent är helt ok läroböcker för nybörjare. Men jag tycker du ska varva sitt notläsande och inlärning med att experimentera och improvisera själv. Musikskolorna/musiklärare i allmänhet fokuserar för mycket på att man ska spela från noter/böcker och lämnar en stor lucka i elevens egna skaparkraft. Att lära sig lite harmonilära är inte heller fel. Att förstå vad man faktiskt spelar är inte så dumt :) Att träna upp gehör är också att rekommendera. Hjälper bra vad du än ska spela.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)