,
,
23 svar · 1 291 visningar · startad av ade · sida 2 av 2
Jag och min yngre broder har kommit till en fråga som vi ej fått besvarad när det gäller övningskörning. Behöver man skylten? isåfall kan man då få böter? Jag har hört att skylten är rekomenderad! Men jag vill höra vad ni vet och ha gärna med någon slags källhänvisning! Tack på förhand!
Läs frågan i sin helhet →,
Rickard R skrev:
Mm, blir väl tvungen att köra vidare med samma procedur varje gång jag ska ge mig ut i trafiken:
* Ta papperrullen i bakluckan och torka bort eventuellt vatten och smuts på registreringsskylten.
* Ta tejprullen och hitta den f*rb*nnade änden och bita av två stora tejpbitar.
* Sätta på halva tejpbitarna på övningskörningsskylten.
* Rulla upp det klistringa eländet som rullat ihop sig när jag satt dit det.
* Klistra fast skylten på registreringsskylten så den sitter under den med haltaskig tejp som man måste byta nästa gång man ska köra/sätta på skylten.Numera orkar jag inte ta av skylten på parkeringsplatser. Är värt att slippa jobbet och riskera att någon ****** snor skylten när jag är borta, så jag måste köpa ny.
Därför undrar jag: Hur mycket får man i böter om man inte har någon skylt när man övningskör?
Alternativt får jag väl fixa kökortet snabbt så jag slipper det den vägen. ;)
Det finns ju även skyltar som man sätter inne i bilensbakruta som fäster på fönsterglaset...
Rickard R skrev:
Mm, blir väl tvungen att köra vidare med samma procedur varje gång jag ska ge mig ut i trafiken:
* Ta papperrullen i bakluckan och torka bort eventuellt vatten och smuts på registreringsskylten.
* Ta tejprullen och hitta den f*rb*nnade änden och bita av två stora tejpbitar.
* Sätta på halva tejpbitarna på övningskörningsskylten.
* Rulla upp det klistringa eländet som rullat ihop sig när jag satt dit det.
* Klistra fast skylten på registreringsskylten så den sitter under den med haltaskig tejp som man måste byta nästa gång man ska köra/sätta på skylten.Numera orkar jag inte ta av skylten på parkeringsplatser. Är värt att slippa jobbet och riskera att någon ****** snor skylten när jag är borta, så jag måste köpa ny.
Därför undrar jag: Hur mycket får man i böter om man inte har någon skylt när man övningskör?
Alternativt får jag väl fixa kökortet snabbt så jag slipper det den vägen. ;)
Ett tips, på våran v70 satte vi dem antingen mellan torkarbladet, eller så drar du för rullgardinen i bak om ni har en sådan på just eran!
Rickard R skrev:
Kan tillägga att jag kör väldigt bra, bättre än många med körkort och skylten egentligen inte fyller någon funktion för mig eller mina medtrafikanter. (Inte för att detta påverkar om man får böter eller inte men ändå ;))
Om du läst teoriboken vet du också att yngre förare tenderar att överskatta sin egen förmåga...