webForumDet fria alternativet

Priser på flygresor...

Resor

4 svar · 260 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Jag planerar en resa från Luleå (LLA) till Stockholm (ARN) mellan den 13 jun till den 19 jun. Dessa är de priser jag hittat:

-- http://www.flynordic.com --
Här är jag tvungen att välja vuxen, fast jag vid tillfället är 22 år och barn är upp till 23 år. Om man åker en vuxen och ett "barn" så åker "barnet" gratis.
Pris: 1 670 kr (tur och retur)

-- http://www.sas.se --
Om jag väljer vuxen blir priset följande.
Pris: 900 kr (tur och retur)

-- http://www.sas.se --
Om jag väljer Studerande/Ungdom hittar jag detta priset.
Pris: 877 kr ("preliminärt pris/person") (tur och retur)

"preliminärt pris" - fint skrivet men säger inte så mycket, blir iaf minst 23 kr billigare...

Tips på hur man kan få ner priset lite? (tyckte priset var bättre när det var 360 kr * 2 för LLA - ARN...)

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Flyger du stand by med SAS så kostar det dig 300:-/tur.
Bästa sättet att resa biligt på tycker jag. Jag har endast fått stå över en flight pga av fullbokning.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

JAreMANNEN skrev:

Flyger du stand by med SAS så kostar det dig 300:-/tur.
Bästa sättet att resa biligt på tycker jag. Jag har endast fått stå över en flight pga av fullbokning.

Billigt, men knappast ett alternativ om man har tider att passa. Jag fick sitta på Frösön en gång från klockan 09:30 till 16:00. Jag hade missat att älgjakten slutade dagen innan så jag fick avstå två fullbokade plan innan jag kom med. Sedan den resan bokar jag mina biljetter och betalar det där överpriset, för är det något som jag inte gillar så är det timslånga meningslösa och onödiga väntetider.

Vet man att det inte kommer att resa mycket folk så kör på standby men är risken för fullbokningar stor så hade jag lätt betalat de där två-tre extra hundralapparna och fått ett säte bokat åt mig. Det går ju som tur är att ha hygglig koll på platstillgången, både via sas.se och via deras taltelefon. En kik i kalendern kan också vara bra så man har skaplig koll på om det är några storhelger/högtider på ingång.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

jag får se om preliminär priset för ungdom minskar lite, gillar inte att resa standby... :) man kommer ju troligtvis med om man är i tid men det känns ändå osäkert...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

FreeZer skrev:

jag får se om preliminär priset för ungdom minskar lite, gillar inte att resa standby... :) man kommer ju troligtvis med om man är i tid men det känns ändå osäkert...

Det spelar ju ingen roll om du är där tre dagar i förväg om flighten ändå är fullbokad. Men som sagt, du kan ju hålla hygglig koll med telefonsvararen hos SAS.
Sedan är det ju en skön känsla att få knalla in i gaten medan de stackars standby:arna sitter där och lever i ovisshet. Bara det är ju värt de där två-trehundra extra. ;)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)