webForumDet fria alternativet

Hets mot folkgrupp!

Juridik

89 svar · 2 393 visningar · startad av magnusfernstrom · sida 4 av 5

Frågan, av magnusfernstrom

TV-reklam kolon: (Det är en ung kille som ser in i framtiden när han är pensionerad, och snackar nu med sig själv som gammal, och ställer frågor) "Vart bor du?" "Jag bor i \\\\\" "Aaa shit, det är VÄRSTA svennestället" Inte ordagrant. Var längesedan jag såg den, men det är något i den stilen. Hey! Tänk om JAG skulle producerat en sådan reklam, och fått den briljanta idén att ha en reklam

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Morph skrev:

...
a) Man
b) Heterosexuell
c) Etniskt svensk (eller vit om man är postkolonialist)
d) Medel- eller ibland överklass

Från min horisont verkar den absoluta majoriteten av de som uttalat sig i den här diskussionen passa oroväckande väl in på den beskrivningen. Protestera gärna...

Att de flesta här på forumet är män, kan vi vara överrens om. Vad gäller medlemmarnas sexuell läggning, etnisk bakgrund och klasstillhörighet, kan vi inte annat än ana, gissa och spekulera, och ditt resonemang om vilka som uttalat sig i tråden blir just inget annat än fördomar om och mot wf-medlemmar och deras åsikter, enligt min mening?

Morph skrev:

Sluta gnäll för f-n! Inse att ni sitter med alla trumf på hand! Allt annat är direkt skrattretande!...

Rent krasst beror detta på att vi själva delar ut korten, och att 52 kort inte räcker till 53 personer. Rent krasst så är det nog så, och sedan är ju den stora frågan hur man ska lösa prolemet, och få en rättvisare fördelning? :OO

Medlem sedan jan. 20055 inlägg

haha

svara gärna på detta, men bespara mej nån retorisk ordmärkningshistoria. <-- notera ja skrev det :p

aja, orka sitta å klaga på hur ja skriver, hade hoppats att det skulle komma nåt mer kreativt men men.

ja kan ju inte mer än beklaga att du känner dej kränkt av att nån kallar dej svenne (ett ord som bara är ett enklare sätt att säga svensk i muntligt tal). :/

men du fattar ju fortfarande inte poängen isf.
dina kompisar från "förorterna" borde ju snacka likadant som du säger, å vilka kommer föra språket vidare? jo dom. tror du att dom kommer snacka annorlunda nångång? knappast.

de e somsagt katastrof att nån lägger ner en massa energi på att leta jidder å fel. snubben i reklamen tycker att de e mkt svenska turister i magaluf, å inge kul att åka dit. det borde tillåmed du fatta :/ men det ska ändå jiddras om nåt så meningslöst som ordval.. troru att han seriöst e ute efter att kränka nån? troru att han inte gillar svenskar? ja e svensk, vill fortfarande inte ha 25st som sitter i min solstol när ja åker på semester.

ja vet att du fattar reklamen, ja vet att du fattar allt det här egentligen, du vill bara ordbajsa lite om rättigheter, dagisspråk å ordval för att du har tråkigt.

Dock är de inte lika trångsynta som du <-- framförallt e ja trångsynt :D haha

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

magnusfernstrom skrev:

Varför det? Killen i reklamen är inte svensk, och uttalar sig negativt (med en suck och ett tydligt tecken om att han ogillar det som det svenneställe det är) om ett ställe.

Vem säger att han inte är svensk? Ditt uttalande ovan säger väl mer om din syn på invandrare och/med brytning? Iaf kan det uppfattas så.

I anknytning till detta citerar jag mig själv från tidigare i tråden:

dAEk^ skrev:

Hade reklamen i fråga haft en hel-svensk som sagt att det var ett svenne-ställe så skulle det inte vart nåt snack om saken, men samtidgt.. kan inte invandrare betraktas som svenskar, än mindre om de bryter?

ade skrev:

Som sagt, svenne är ett påhittat ord som andvänds i negativa sammahang.

Vem säger det? Jag uppfattar det inte alls så, ingen av mina polare heller!

Då skulle det blivit rabalder.

Är det så konstigt? Att kalla någon för turk har länge vart ett sätt att klumpa ihop invandrare, felaktigt; absolut, men ändå. Men det lever tyvärr vidare idag även om det sakta är på väg att försvinna, i alla fall är det min uppfattning.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Re: haha

oompa skrev:

mej ja aja å dej isf e somsagt osv i all oändlighet

Tyvärr, jag förstår inte. Testa Svenska nästa gång.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

magnusfernstrom skrev:

men om det hade varit omvänt hade det blivit ett jävla liv

Vilket är endast ett antagande. Ganska fördomsfullt sådant, eller hur?

xxxxx är jävla turkstället.

HEY! WAIT A MINUTE!

Ni ska INTE HAKA UPP ER, får xxxxx ÄR ETT turkställe. Därför ska jag få gå runt att säga vad jag tycker om det. Använda "turkställe" i negativa sammanhang. Sucka "åhnej, värsta turkstället".

Behöver jag dra fler exempel?

Du exemplifierar ju bara din egna slutsats. "xxxxx är jävla turkstället" är inte lika med "åhnej, värsta turkstället". Möjligen i fantasin om man vill ha det så, men inte i realiteten. Ordet "jävla" gör nästkommande ord negativt - ja. Men vari ligger likheten med "åhnej, värsta turkstället"?

Btw... jag har blivit kallad för svenne ett par ggr. Inte gör det mig nåt då det inte alls varit i negativ bemärkelse. Vederbörande som sagt så till mig kallar sig själv för 'svartskallen' så nån kanske borde anmäla honom för rasism mot sig själv?

Äh, spänn av och käka en morot eller nåt ;)

Medlem sedan maj 2001217 inlägg

Tycker det är helt galet att killen i reklamfilmen kan få klanka ner på ett ställe som det är många "svenska" turister på.

Hade vi gjort en AMF-reklam där det är en vit kille som åker till Jamaica pratar med sig själv och säger - "Faan, Jamaica, värsta negerstället!" så hade det blivit en rejäl skandal.

Aftonbladet hade skrivit om folk som hade rasat och AMFs rasistkupp eller Invandrarchock.

Svenne är helt klart använt av invandrare med negativ ton. Hade det inte varit så, då hade inte tråden skapats och/eller så många hade inte hållt med om att det är fel och att det är en rejäl klick av dubbelmoral.

Klart som korvspad att folk reagerar, både för och emot. Men att klanka ner på hur andra resonerar är ju bara fel, säga att "NI HAR HELT FEL OCH JAG HAR RÄTT ERA TRÅNGSYNTA KADAVER!".

Acceptera att folk uppfattar det som stötande att en del av folket får behandla den andra hur dom vill, medans den andra måste gå som på nålar för att inte stöta sig med den första halvan.

Nu har jag ingen aning om fall skaparna av reklamfilmen är invandrare eller svenskar, framkommer som inte av filmen i sig. Men oavsett härkomst så tycker JAG att det är klumpigt att göra en sådan reklamfilm, när ordet "Svenne" bevisligen är tillräckligt laddat för att folk ska reagera.

Alla ska behandlas lika, tycker en grupp med människor (inte så liten heller om man ska tro på procenten på webforum) att det är stötande med reklamen ska den ju inte visas. Saker har ju tagits bort från etern av konstigare anledningar.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Men herregud. Ett femtioelfte exempel på "om det vore tvärtom..." :OO
Ta inte illa upp ED, men detta har förklarats tidigare i tråden.

Vad är det ni inte förstår?
Han i filmen kan lika väl vara svensk som irakier/turk/fransk/spansk/osv/osv men ni dömer han efter hans utseende eller sätt att prata.
Vakna! Alla svenskar har inte blont hår, blå ögon med ett efternamn som Svensson.

Vi går vidare, vad i reklamen säger att han inte är svensk?
Att han inte vill åka bort, fast hem? Vem vill det!? Man åker väl utomlands delvis för att komma bort ifrån den mentalitet som råder där man kommer ifrån, för att ta del av ny kultur, att koppla bort vardagen helt enkelt. Vill man verkligen spendera x-tusen kronor på att hamna på ett ställe där man blir "serverad köttbullar & potatis" så att säga? De få gånger jag vart utomlands hade jag blivit galen om jag ständigt sprang in i andra svenskar, som ofta tycker om att överförfriska sig, att höra mitt modersmål när jag såväl försöker anpassa mig efter språket och kulturen där jag är. Jag ser inget ont i detta, jag tror detta är så väldigt många tänker när de reser utomlands. Det finns faktiskt dom som reser av andra skäl än att bara slippa kylan...

Att han bryter? Ja, det finns det många svenskar som gör.
Att han är mörk? Ja, det finns många mörkhyade svenskar idag. Vi lever inte på 1800-talet längre. En Svensson är inte alltid blond.
Välkommen till 1900- och 2000-talet.

...

Ni uppfattar han som invandrare pga hans språk och/eller för att han är mörk. Gå runt på stan, titta på folk, lyssna. Är alla blonda? Pratar alla felfri svenska med korrekt uttal? Inte en chans. Är de mindre svenska för det?

När jag gick på gymnasiet var det i en invandrar-rik skola, ordet svenne användes flitigt, javisst. Även bland svenskar. Men inte alls på ett negativt sätt, jag vet inte vartifrån ni fått den bilden? Bråk på krogen? TV??

...

Hur är man, i er mening när man är svensk? Han i filmen uppfyller tydligen inte era krav fast han praktiskt taget kan vara svensk. Förklara gärna, skippa inte de svåra frågorna nu. ;)

[edit: felstavning]

ED skrev:

Svenne är helt klart använt av invandrare med negativ ton. Hade det inte varit så, då hade inte tråden skapats och/eller så många hade inte hållt med om att det är fel och att det är en rejäl klick av dubbelmoral.

Så genom att ett mindre antal personer har en åsikt så är den ett rådande faktum oavsett vad åsikten baseras på?

ED skrev:

Acceptera att folk uppfattar det som stötande att en del av folket får behandla den andra hur dom vill, medans den andra måste gå som på nålar för att inte stöta sig med den första halvan.

Nej. Man ska inte acceptera trångsynthet som är baserad på fördomar och i det här fallet är det så uppenbart att argumentationen mot reklamsnutten är fördomsfull i sig.

Jisses. Det existerar ingen millimeterrättvisa och ska man haka upp sig på minsta detalj får man det jobbigt ;)

dAEk^, bra inlägg!

dAEk^ skrev:

Men herregud. Ett femtioelfte exempel på "om det vore tvärtom..." :OO
Ta inte illa upp ED, men detta har förklarats tidigare i tråden.

Jag tar inte illa upp, men det blir ett femtioelfte exempel eftersom "ni" inte heller förstår, verkar det som. Det är helt enkelt delade åsikter om vad som är fel och inte, precis som inom mycket annat.

dAEk^ skrev:

Vad är det ni inte förstår?
Han i filmen kan lika väl vara svensk som irakier/turk/fransk/spansk/osv/osv men ni dömer han efter hans utseende eller sätt att prata.
Vakna! Alla svenskar har inte blont hår, blå ögon med ett efternamn som Svensson.

Jag är till hälften ungrare och har varken blont hår eller blå ögon, så det visste jag faktiskt, tro det eller ej.

dAEk^ skrev:

Vi går vidare, vad i reklamen säger att han inte är svensk?
Att han inte vill åka bort, fast hem? Vem vill det!? Man åker väl utomlands delvis för att komma bort ifrån den mentalitet som råder där man kommer ifrån, för att ta del av ny kultur, att koppla bort vardagen helt enkelt. Vill man verkligen spendera x-tusen kronor på att hamna på ett ställe där man blir "serverad köttbullar & potatis" så att säga? De få gånger jag vart utomlands hade jag blivit galen om jag ständigt sprang in i andra svenskar, som ofta tycker om att överförfriska sig, att höra mitt modersmål när jag såväl försöker anpassa mig efter språket och kulturen där jag är. Jag ser inget ont i detta, jag tror detta är så väldigt många tänker när de reser utomlands. Det finns faktiskt dom som reser av andra skäl än att bara slippa kylan...

Att han bryter? Ja, det finns det många svenskar som gör.
Att han är mörk? Ja, det finns många mörkhyade svenskar idag. Vi lever inte på 1800-talet längre. En Svensson är inte alltid blond.
Välkommen till 1900- och 2000-talet.

...

Ni uppfattar han som invandrare pga hans språk och/eller för att han är mörk. Gå runt på stan, titta på folk, lyssna. Är alla blonda? Pratar alla felfri svenska med korrekt uttal? Inte en chans. Är de mindre svenska för det?

När jag gick på gymnasiet var det i en invandrar-rik skola, ordet svenne användes flitigt, javisst. Även bland svenskar. Men inte alls på ett negativt sätt, jag vet inte vartifrån ni fått den bilden? Bråk på krogen? TV??

...

Hur är man, i er mening när man är svensk? Han i filmen uppfyller tydligen inte era krav fast han praktiskt taget kan vara svensk. Förklara gärna, skippa inte de svåra frågorna nu. ;)

Anledningen till att man reagerar är att det är ett ord som används flitigt av nysvenskar för att försöka förolämpa, vad dom själva får fram genom deras ord enligt er, vanliga svenskar. (Då säger väl dom själva att dom inte är vanliga svenskar) Då verkar det enligt mig konstigt.

Varför hade det inte gått att göra reklamen med en person med invandrarbakgrund som fortfarande bryter, men säger - "äh, värsta turisthaket" eller vad som helst? Att dom spelar på fördomar om invandrare i reklamen är väl det som är fel? Inte att folk tar illa upp.

Det är fan keff läään! :f

/r Glömde visst "de svåra" frågorna.

Att jag tycker att svenne har negativ ton är från skolan också, men dom invandrarna som sa det till folk i min omgivning hade annan agenda än att skratta med dom efter sina uttalanden. Var väl oftast för att provocera fram reaktioner i form av rasistiska uttalanaden och/eller bråk.

Sen struntar jag i hur folk pratar på sin egen tid och/eller när dom går på stan med sina kompisar. Men är som sagt helt fel att bygga på stereotyper i media genom att göra reklamer som handlar om "mångfald" istället för att behandla folk som folk och inte komma och försöka pula in häftiga ord som folk tar illa upp på. Är inte bara folket här på webforum som tar illa upp kan jag ju säga, har då ingen kompis som inte reagerat och sagt att det är komiskt. (Läs: Inte HAHA-komiskt)

Sen är en svensk för mig någon som tar sitt ansvar i samhället. Sjukt lätt och bra förklaring.

PeW skrev:

ED skrev:

Så genom att ett mindre antal personer har en åsikt så är den ett rådande faktum oavsett vad åsikten baseras på?

Ja, det är ett rådande faktum att folk uppfattar det som dubbelmoral, tycker jag är solklart. Sen är det lika solklart att det finns andra som inte håller med.

PeW skrev:

ED skrev:

Nej. Man ska inte acceptera trångsynthet som är baserad på fördomar och i det här fallet är det så uppenbart att argumentationen mot reklamsnutten är fördomsfull i sig.

Inte mer fördomsfull än att man tycker det är fel med reklamer som har enorma stereotyper på en folkgrupp som vill, som jag har uppfattat det i alla fall, komma in och vara en del i den stora delen av samhället. Är inte det lite svårt när man hela tiden utsätts för fördomar till och med i media?

PeW skrev:

Jisses. Det existerar ingen millimeterrättvisa och ska man haka upp sig på minsta detalj får man det jobbigt ;)

Är lika jobbigt som att kommentera de som hakar upp sig på småsaker. :h

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

dAEk^ skrev:

Så du tycker att man lika gärna skulle kunna ta med en svart person som nyss fått sitt svenska medborgarskap, och tro att folk skulle bli lika eller mindre upprörda än vad de blev i detta fallet? För han kan ju vara "svensk", iaf på pappret. Tror många menar en etnisk svensk person.

Sen vad du inte tycks förstå är att även om du och 50% av alla i detta landet inte tycker att ordet "svenne" är ett ord som används i negativa sammanhang, så tycker övriga 50% att det gör det. Annars skulle ju denna debatten inte uppstå.

Väldigt sällan ALLA är av en och samma åsikt. Sen är det svårt att säga att nån har rätt i detta, då folk faktiskt blivit upprörda.

ED skrev:

Är inte det lite svårt när man hela tiden utsätts för fördomar till och med i media?

Ligger fördomen i medias presentation eller i betraktarens sinne? Klart att reklammakarna försöker "kittla" publiken, det gäller väl att själv styra vad man ska ta intryck av eller inte. Ingenstans i den här reklamsnutten finns det stöd för tesen att det handlar om hets mot folkgrupp eller att ordet 'svenne' i sig har en negativ innebörd.

Jag tolkar hela reklamen som att grabben använder ny/slang-svenska, inget annat.

ED skrev:

Är lika jobbigt som att kommentera de som hakar upp sig på småsaker.

Tja, jag gör det med lättsam inställning och har tid över. Om man tittar till trådskaparens språkbruk så verkar han smått upprörd - vilket för mig är slöseri med energi ;)

PeW skrev:

Ligger fördomen i medias presentation eller i betraktarens sinne?

Stereotypen ligger i medias presentation, sen ligger uppfattningen så klart hos betraktaren.

Säger som sigges, även om 50% tycker det är ok, så är det fortfarande 50% som inte tycker det. Därför så får man vara försiktig med vad man visar.

PeW skrev:

Klart att reklammakarna försöker "kittla" publiken, det gäller väl att själv styra vad man ska ta intryck av eller inte. Ingenstans i den här reklamsnutten finns det stöd för tesen att det handlar om hets mot folkgrupp eller att ordet 'svenne' i sig har en negativ innebörd.

Vad är det dom försöker oss ta intryck ifrån då om inte en sterotyp av en nysvensk som snackar usel svenska och rackar ner på allt som är typiskt svenskt?

Och nej, reklambyrån tycker helt uppenbart inte att "svenne" har negativ ton. Men som sagt, många andra tycker det.

PeW skrev:

Jag tolkar hela reklamen som att grabben använder ny/slang-svenska, inget annat.

Det är ju din tolkning, precis som andra har sin.

PeW skrev:

ED skrev:

Är lika jobbigt som att kommentera de som hakar upp sig på småsaker.

Tja, jag gör det med lättsam inställning och har tid över. Om man tittar till trådskaparens språkbruk så verkar han smått upprörd - vilket för mig är slöseri med energi ;)

Var ju inte trådskaparen som du sa hackade på småsaker, det var alla som tyckte nåt om reklamen. Tror ingen här är seriöst upprörd och sliter sig i håret varje gång denne tänker på reklamen. Eller spenderar hela sin fritid på att hitta argument för att vända dom som tycker annorlunda.

När allt kommer till kritan så har nog alla bättre saker för sig, men vad hade detta forum varit utan folk som diskuterar? Väldigt tråkigt forum, det skulle det vara! :)

Nu tycker jag vi alla skakar hand, kramas och håller med om att allt jag säger, har sagt och kommer säga är sanning.

/r svammel

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

ED skrev:

Var ju inte trådskaparen som du sa hackade på småsaker, det var alla som tyckte nåt om reklamen. Tror ingen här är seriöst upprörd och sliter sig i håret varje gång denne tänker på reklamen. Eller spenderar hela sin fritid på att hitta argument för att vända dom som tycker annorlunda.

Nu tycker jag vi alla skakar hand, kramas och håller med om att allt jag säger, har sagt och kommer säga är sanning.

/r svammel

Har hört rykten om att folk blivit så upprörda att de skjutit sig i munnen i ren ilska över detta hemska övertramp. I många år framöver kommer folk minnas denna reklamfilm som utlöste raskrig i vårt samhälle. Rodney King, släng dig i väggen!

Så hemsk tycker vi alla att det är.

sigges skrev:

ED skrev:

/r svammel

Har hört rykten om att folk blivit så upprörda att de skjutit sig i munnen i ren ilska över detta hemska övertramp. I många år framöver kommer folk minnas denna reklamfilm som utlöste raskrig i vårt samhälle. Rodney King, släng dig i väggen!

Så hemsk tycker vi alla att det är.

Blir ju inget raskrig om vi gör som jag säger och håller med om att jag har rätt! :stud

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

PeW: Jag ska äta popcorn istället! :D Det är mycket godare än morötter, även om knaprigheten i morötter kan vara mysig, tycker jag mig även finna denna knaprighet i popcorn. Japp, det är sant!

haha detta e ju fan humor =D fortsätt posta, ja har fan skitroligt =D

oelbal:
oompa skrev:mej ja aja å dej isf e somsagt osv i all oändlighet

Tyvärr, jag förstår inte. Testa Svenska nästa gång.

HAHAHAHA!!

ok fortsätt ordbajsa tack. fortfarande inga argument ^^

som vanligt..

men jag skall gå ner på eran nivå om det så krävs.

Jag skall skriva i ett mer litterärt språk, så att alla som saknar egentliga argument eller har nån form av mindrevärdeskomplex i alla fall inte kan spendera sin tid med att klaga över mitt språk. (Ni som faktiskt har mer problemlösningsförmåga/ordförråd än en säck potatis, ni kan bortse från detta.) (säck potatis var ett skämt. dom har såklart varken problemlösningsförmåga eller ordförråd.)

förhoppningsvis kanske folk kan sluta skriva inlägg där de bara kommenterar mitt skrivspråk bara för att de saknar egentliga argument, eller vill fly ifrån den egentliga diskussionen.

ED: Säger som sigges, även om 50% tycker det är ok, så är det fortfarande 50% som inte tycker det. Därför så får man vara försiktig med vad man visar.

Sant. Jag tycker också att alla människor skall tycka lika. Och ha samma humor, vara oförstående och söka fel i saker och ting. Jag tycker att du skall tala om för mig vad som då är godkänt att visa på tv. Jag tycker att det är kränkande och nedvärderande att se en vit rappare kalla afroamerikaner för negrer. Jag skall stämma alla vita rappare som gör det, och skapa massa trådar på forum där jag gråter ut och spelar dum. Heja!

ED: Och nej, reklambyrån tycker helt uppenbart inte att "svenne" har negativ ton. Men som sagt, många andra tycker det.

så om reklamen skall bort för att du tycker den har en negativ ton, (jag tycker inte det), då skall du bort för jag tycker du har en negativ ton.

---

nej, människor som är så uttråkade att de ser den här reklamen och tänker: OJ! jag är för gnällig för att se någon humor i hans ordbyte (svensson ; svenne), så jag skall debattera om att detta är hets mot folkgrupp, sådana människor borde kanske fundera på vem som borde vara lite mer öppen och förstående. Egentligen så borde ju även ni förstå att det ni håller på med är ett sånt onödigt tidsfördriv. Jag hade en flickvän en gång. Hon höll på likadant. Vad man än sade, så fanns det något negativt i det. Vad man än gjorde så var det kränkande. Det finns ett ord för vad man brukar kalla sådana människor, men det ordet skall vi inte ta upp här. Det är kränkande :p

idiot-hjälp:

:p <- detta är en "smiley". dem används till exempel när man skriver till varandra på datorer, för att visa en sinnesstämning genom att illustrera ett ansikte. i mitt fall, någon som lipar och ler.

mer idiothjälp:

jag var vid vissa tillfällen i texten ovan ironisk.

beskrivning av ironi (från SAOB)
"..Ironi är en metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet."

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

oompa; när jag läser och försöker tolka ditt sätt att skriva så får jag flashbacks till när jag hånglade med en fjortonåring.

Okkido skrev:

oompa; när jag läser och försöker tolka ditt sätt att skriva så får jag flashbacks till när jag hånglade med en fjortonåring.

Får du en jobbig smak av cigg och folköl av att läsa texten? :e

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)