webForumDet fria alternativet

Konungens Återkomst Extended (eventuella spoilers!)

Film & TV

12 svar · 443 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Såg Extendedversionen av Konungens Återkomst igår och den var faktiskt bra.

Det finns ju alltid mycket som kan gå fel och som kan göras bättre och det finns säkert massor som kunde ha gjorts bättre.

Jag är inte den som vill klaga för mycket på denna film. Dels för att jag inte läst böckerna så jag vet hur det egentligen ska vara och dels för att jag tycker det är en underbar film.

Men bioversionen var också mycket bra och jag vet inte om den här extended blev så mycket bättre. Hade faktiskt högre tankar om den. Jag har iofs inget att gämföra med eftersom jag inte läst böckerna så jag ser detta som den riktiga sagan även fasst jag vet att böckerna är annorlunda. Men jag trodde det skulle vara bättre slut bla, ....

**MÖJLIG SPOILER**
de hade ju exempelvis inte gjort några förändringar där, inga förlängda scener i slutet och inga tillaggda. Jag ville veta vart Frodo skulle tillsammans med Bilbo, Gandalf och de andra. Fick man reda på det och är det isåfall jag som var för trött för att se det igår kväll? Vidare i böckerna vet jag att Fylke var sargat när hoberna kom hem, men så var ju inte riktigt fallet i filmversionen. Inget som jag lägger mycket vikt på för jag gillar detta slutet bättre, det verkar helt klart vara vackrare utan att vara sentimentalt.
**MÖJLIG SPOILER**

Sedan kan det kanske tyckas att filmen var fylld av datoranimerade effekter och man hade gett för stor focus åt det och lämnat en stor del av handlingen, mystiken, känslan osv åt sidan. Detta kan jag också tycka. Det känns som ettan var mycket bättre på det området. Jag tyckte ettan lovade en hel massa som delvis tvåan men till största delen trean inte riktigt höll. Det känns som att det avtog lite vad gäller just känsla och handling.

Vad tycker ni och vad tycker ni framför allt om slutet?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag tycker att det finns för många slut i filmen. Därför byggde de nog inte på med extended-scener i den sista timmen av filmen - vilket jag är tacksam för. I USA drog folk från biosalongen på slutet av filmen för att det var för många slut.

Jag tycker att man väl får en inblick i var Bilbo & Frodo försvinner. Till The Undying lands - alvernas land dit de tar sin tillflykt för att försvinna från Midgårds hemskheter. The Undying lands beskrivs bra av Gandalf när Gandalf och Pippin är i Minas Tirith under striden och har blivit tillbakapressade. Då frågar Pippin om döden och Gandalf svarar. Så som Gandalf svarar är det ungefär i The Undying lands, i alla fall som jag ser det.

Jag tycker att första filmen är bäst, sen Konungens återkomst ochb sist Två tornen, även om man bör se alla tre filmerna som en enda lång resa. När första filmen kom hade man aldrig skådat nåt dylikt nånsin. Det blev inte samma känsla i de två efterkommande filmerna, även om de är sanslöst bra de med.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Har du inte läst böckerna så gör det, det är det värt. Dom finns även som lyssnings-CD på biblioteket.
I böckerna är det många slut men det ombearbetning som är gjord för filmerna tycker jag ändå är bra, bökerna som manus hade gjort filmerna 5 ggr längre och det hade mer blivit musikal med tanke på alla sånger :e

Nått som förvånar mig är att dom inte har gjort film på "första boken" ´, Bilbo -en hobbits äventyr, den bästa boken av dom alla!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

aleborg skrev:

Nått som förvånar mig är att dom inte har gjort film på "första boken" ´, Bilbo -en hobbits äventyr, den bästa boken av dom alla!

Det lär visst finnas planer på det.

m_soderlund skrev:

Jag tycker att man väl får en inblick i var Bilbo & Frodo försvinner. Till The Undying lands - alvernas land dit de tar sin tillflykt för att försvinna från Midgårds hemskheter.

Valinor, som det kallas för, beskrivs väldigt utförligt i en del andra böcker, framförallt Silmarillion. Den boken är klart intressant att läsa om man vill få in historien i en större ram för Tolkiens värld. Dock är det en i början rätt svårläst bok, där den närmast ter sig som en religiös skrift.

Medlem sedan dec. 200171 inlägg

UlfT skrev:

Valinor, som det kallas för, beskrivs väldigt utförligt i en del andra böcker, framförallt Silmarillion. Den boken är klart intressant att läsa om man vill få in historien i en större ram för Tolkiens värld. Dock är det en i början rätt svårläst bok, där den närmast ter sig som en religiös skrift.

Ska man vara lite petig så är väl Valinor bara en liten del av The Undying Lands. Kontinenten, som The Undying Lands syftar till, heter väl Aman ;)

Ok, mycket intressant. Scenen med Gandalf och Pippin kommer man ju ihåg men jag tänkte inte så långt som att det kunde ha koppling till slutet.

Vad menad med att det är många olika slut?

Finns det någon skriven berättelse om vad som händer i The Undying Lands?

Bilbo utspelar sig före Triologin eller?

AndreasC skrev:

Finns det någon skriven berättelse om vad som händer i The Undying Lands?

Jag nämnde boken Silmarillion. Den beskriver vad som hände där innan allt som hände i ringen-trilogin. Vad du bör tänka på, är att det området styrs av så kallade valar, vilka kan ses som en slags gudar i den mytologi som Tolkien hittade på. Det innebär i stort att de konflikter som uppstod där, var betydligt mindre än i Midgård, eftersom dessa "gudar" hade mycket större makt än någon enstaka ond "gud" som Sauron, eller hans föregångare Morgoth. De stora konflikterna ägde därför rum i Midgård, där valarna inte hade samma inflytande. Vid tiden för sagan om ringen, hade föregångaren Morgoth sedan länge varit förvisad från världen, och Sauron var ju i Midgård. Därför var det knappast något av intresse att skriva äventyrsromaner om i Valinor.

AndreasC skrev:

Bilbo utspelar sig före Triologin eller?

Japp. Det är där Bilbo kommer över den ring som senare kom att spela en så stor roll.

Bilbo - en hobbits äventyr är en slags prolog till Ringen-trilogin. Boken var min favorit av de fyra när jag var mindre. En filmatisering vore sagolik! :)

Angående många slut i Konungens återkomst:

det är många slut för många personer som ska vävas in i slutet av filmen, när ringen förgjorts. När Frodo & Sam är på klippan vid Domedagsberget och denna oändligt långa blackscreen som dyker upp. När vi tar farväl av Minas Tirith. När vi tar farväl av Frodo och slutligen när vi tar farväl av Sam.
Fyra potentiella slut som förlängde filmen onödigt långt även om de tillförde bra saker till handlingen. :)

Ok då förstår jag. Det där är ju en smaksak. Jag tycker det bara är naturligt och en del av äventyret att det hela slutar olika för olika individer i filmen. Tycker också det stärker handlingen i en verättelse. Det blir mera fulländat och stort på någpot sätt. Avancerat på något sätt, att få följa olika individers öden etc.

Men för en del kanske det blir långtråkigt, jag vet inte. Vi har ju olika syn på saker.

Jodå, visst var det bra att man fick se de olika sluten och på så sätt fick en lite djupare bild för de olika karaktärerna, men sluten var onödigt utdragna - även om de tillförde filmen bra saker.

En liten rolig grej att kanske veta är att Jack Nicholson stack från biografen innan filmen slutade - för att han tyckte att det var för många slut. (Får man reda på om man tar sig igenom de två extraskivorna i DVD-boxen :) )

"(Får man reda på om man tar sig igenom de två extraskivorna i DVD-boxen )"

Du frågar mig?

AndreasC skrev:

"(Får man reda på om man tar sig igenom de två extraskivorna i DVD-boxen )"

Du frågar mig?

Jag uppfattar det som en upplysning från hans sida.

Själv har jag bara sett vissa delar av extramaterialet från den första extended-utgåvan. De andra har jag ännu inte tagit mig tid till att titta på. Mycket extramaterial är det. :)

Det är jättemycket extramaterial i Extended-utgåvorna av Ringen-filmerna. :D

Precis som UlfT skriver är det en upplysning från min sida, att man får reda på att Jack Nicholson stack från biovisningen av Konungens återkomst p g a de många sluten. :)

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)